Games-industrie onder vuur

De games-industrie lijkt verzeild geraakt in zijn eigen oorlogsspel. Nieuwkomer OnLive heeft de aanval ingezet op de drie grote producenten van gamecomputers Microsoft, Sony en Nintendo.

Het Amerikaanse OnLive claimt een systeem te hebben ontwikkeld waardoor games kunnen worden gespeeld op reguliere televisies en eenvoudige pc’s, zonder dat daarvoor een console zoals de Xbox 360 of een dure games-pc nodig is. Een breedband internetverbinding is de enige voorwaarde, stelt het bedrijf.

De spelcomputer kan de deur uit doordat OnLive de enorme rekenkracht die nodig is voor het spelen van games, overhevelt naar krachtige servers in speciale datacentra. Via een snelle 5 megabit internetverbinding worden de opdrachten die gamers geven via hun joystick, in deze datacenters verwerkt. Via dezelfde verbinding wordt het bijbehorende beeld teruggezonden.

OnLive zegt een algoritme te hebben ontwikkeld dat ervoor zorgt dat er nauwelijks vertraging optreedt en het lijkt alsof de game op de eigen computer draait. Een meegeleverd kastje dat op de televisie en het internet wordt aangesloten, decodeert de beelden.

Als OnLive een succes wordt, betekent dat een zware slag voor Microsoft, Nintendo en Sony , die miljarden hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van hun consoles. Vorig jaar ging in de games-industrie wereldwijd een bedrag van 46 miljard dollar om. De grote drie verdienen vooral aan de verkoop van games, gemiddeld zo’n 7 dollar per verkochte titel. Met het systeem van OnLive kopen gebruikers geen games meer, maar betalen ze elke keer als ze een game spelen.

Naast producenten van consoles moet ook de tussenhandel zich zorgen maken; de retail wordt door OnLive gepasseerd. Overigens vertoont de winkelverkoop van pc-games in de Verenigde Staten al een dalende trend, doordat deze steeds vaker online worden aangeschaft.

De komst van OnLive is daarnaast slecht nieuws voor producenten van beeldchips als Nvidia. De innovatie op dit gebied is vooral gedreven door de games-industrie, die steeds complexere beelden van computers vergt. De cruciale rol die de beeldkaart daarbij speelt, wordt mogelijk overgenomen door een handvol supersnelle internetcomputers.

Grote game-ontwikkelaars als Electronic Arts, Codemasters en Ubisoft hebben zich achter het idee van OnLive geschaard. Hun games kunnen binnenkort via het netwerk van OnLive worden gespeeld.

‘We leveren games op verzoek’, zei OnLive-oprichter Steve Perlman tegen de website Venturebeat. ‘Games worden een dienst, en niet langer een product.’

Het bedrijf toont deze week op de Game Developers Conference in San Francisco zestien games die online gespeeld kunnen worden. Het netwerk moet aan het eind van het jaar operationeel zijn in de VS. Wanneer Europa volgt, is onbekend.

Het idee van online gaming is niet nieuw, maar OnLive claimt dat het het eerste bedrijf is dat algoritmen heeft ontwikkeld die de enorme hoeveelheid gegevens snel genoeg kunnen in- en uitpakken.

Hoewel OnLive zegt dat in een besloten testfase is aangetoond dat zijn systeem werkt, moet nog blijken of het overeind blijft als tienduizenden gamers er gelijktijdig gebruik van maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden