Games: hilarische horror - en nu in HD en 3D

Soms is iets zo slecht dat het weer goed wordt. Die vlieger gaat zeker op voor The House of the Dead: Overkill - Extended Cut, een heerlijk slechte horrorgame die Quentin Tarantino zou maken als hij niet heerlijk slechte horrorfilms zou maken.

Het ziekenhuis in The House of The Dead: Overkill - Extended Cut scoorde laag op de Elsevierslijst. (Beeld Sega)

The House of the Dead: Overkill was twee jaar terug in zijn soort - hilarisch, verhaal-vrij non-stop zombieschietfestijn - een van de betere games voor volwassenen voor de Nintendo Wii, een spelcomputer die toch vooral een jonger publiek bedient (bijvoorbaat excuses aan Robin Williams en miljoenen andere 60-jarige Zelda-zeloten).

Nu is House of the Dead: Overkill dan als Extended Cut uitgebracht voor de PlayStation 3. De voornaamste vernieuwing is de ondersteuning voor Move, de bewegingsgevoelige bediening voor Sony's spelcomputer.

Er is 3D-beeld voor televisietoestellen die dat bieden, en sowieso een scherper beeld in high definition. Twee van de vrouwelijke bijrollen, uit de originele Overkill, Varia Guns en Candy, leveren twee extra levels.

Extended Cut kent verder een Director's Cut, waarin het spel in een hoger moeilijkheidsniveau en tempo wordt gespeeld - de zombies die je in de normale modus nog eenvoudig kon elimineren bukken nu.

Overkill is wat in het jargon van de gamesindustrie een rail shooter wordt genoemd. Als een wagon over de rails wordt de speler door een eindeloze stroom bloeddorstige zombies getrokken. Die moeten met kogels definitief het hoekje omgaan. De ondoden kunnen overal vandaan komen: uit de grond, uit de bodem van een zwembad, van de daken, door ramen, van operatietafels en uit de lucht.

De taak in Overkill van een speler of spelers - twee gamers kunnen gezamenlijk optrekken - kan in drie zinnen worden samengevat. 1. Dood alle zombies die je pad kruisen. 2. Probeer onschuldige burgers niet te raken. 3. Dood alle zombies die je pad kruisen.

Het loont af en toe de moeite om de loop van je virtuele geweer te richten om objecten die een halve seconde in beeld oplichten. Als de speler die raakt, vertraagt de tijd en worden de zombies slomer, waardoor ze makkelijker op de korrel zijn te nemen. Of de speler krijgt even de beschikking over een 'evil eye' waarmee hij de omgeving in lichterlaaie zet.

De dialogen tussen twee zombiebevechters, tegen hun zin tot elkaar veroordeeld, bevatten elk denkbaar B-filmcliché plus genoeg vierletterwoorden om 666 uitzendingen van Knevel & Van den Brink mee te vullen.

Ook andere elementen uit de low budget-horrorfilms van de jaren zeventig zijn overgenomen: af en toe korrelige beeld, zwiepende camera's, hikjes in de opnamen.

Dit is een game voor een avondje heerlijk hersenloos vermaak, en niet alleen omdat er zo veel zombies in sneven.

The House of the Dead: Overkill - Extended Cut (Headstrong Games / Sega)
Uitgebracht voor PlayStation 3 (geschikt voor Move én gewone controller), en in 2009 al voor de Wii (geschikt voor Wii Zapper)
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder

(Geheel in de geest van Extended Cut bevat deze recensie hergebruikte delen van de recensie voor The House of the Dead: Overkill uit 2009)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden