Review

Games: een nieuw fabeltje uit de lift

Het bijzondere huwelijk tussen Walt Disney en Square Enix heeft een nieuw computerspel gebaard. Kingdom Hearts Re:coded is vooral een must geworden voor de fans van de Japans-Amerikaanse fabel- en fantasyreeks.

Door Peter van Ammelrooy
Sora, de held uit Kingdom Hearts, met zijn sleutelzwaard, op een still uit een videclip die was te zien op de Tokyo Game Show van 2010. (Beeld Square Enix) Beeld
Sora, de held uit Kingdom Hearts, met zijn sleutelzwaard, op een still uit een videclip die was te zien op de Tokyo Game Show van 2010. (Beeld Square Enix)

Het schijnt dat het idee voor Kingdom Hearts geboren zo'n kleine tien jaar geleden is in een lift - een plek waar gesprekken wat gehaast verlopen. Hadden de bedenkers iets langer de tijd gehad, dan was de reeks misschien nooit ontstaan. 'Dus wacht even: als ik het goed begrijp wil je een sprookjeswereld scheppen waarin mijn Mickey Mouse en Donald Duck zij aan zij optrekken tegen het Kwaad met figuren uit Final Fantasy? Dat krijg ik er nooit doorheen in de bestuurskamer!'

Nee dus, de Japanse gamesmaker Tetsuya Nomura moet in die lift het juiste oor hebben getroffen en te horen hebben gekregen dat het waanzinnig goed idee was. Sindsdien zijn er onder zijn artistieke leiding vijf avonturen (afhankelijk van hoe je telt) van Kingdom Hearts verschenen, die een grote schare fans kregen en liep het bijzondere samenwerkingsverband uit in 12 miljoen verkochte titels. De mix van rollenspel, sprookje en hak-en-beuk-game blijkt onweerstaanbaar.

En nu dus Kingdom Hearts Re:coded. Zelden werd het recensie-exemplaar voor een game met zo veel beperkingen afgegeven als deze. De voorwaarden moeten voorkomen dat recensenten te veel uit de school klappen over het plot. Dat zou knap wezen, want zoals gebruikelijk in de Kingdom Hearts-serie bulkt het verhaal van de kinderlijke logica die alleen de jonge doelgroep onvoorwaardelijk slikt.

Re:coded trapt af met Japie Krekel, die in zijn dagboek over de voorgaande avonturen in Kingdom Hearts een mysterieuze boodschap ontdekt. Knabbel en Babbel digitaliseren het boek om uit te vinden wat er mis is gegaan. Ze ontwaren een kwaadaardige bug die de wereld bedreigt en scheppen een digitale versie van Sora - het hoofdpersonage uit alle Kingdom Hearts-vertellingen - die met zijn manshoog en machtige zwaard (in de vorm van een soort sleutel) orde op zaken stelt, met behulp van een hele sliert helden uit de wereld van Walt Disney.

Re:code is de remake van een Kingdom Hearts-titel die aanvankelijk alleen in Japan werd uitgebracht, voor mobiele telefoons. De transformatie in een volwaardige titel voor de Nintendo DS is niet zonder kleerscheuren verlopen. Het plot is niet zo spannend als de fans gewend zijn. De bediening vertoont kuren, met een camera die het zicht op de handeling soms blokkeert. De verhalende scènes die de gevechten en puzzels aan elkaar knopen zijn vaak nogal statisch, met houterige dialogen.

Geslaagd is de introductie van spelgenres die niet eerder in Kingdom Hearts te vinden waren, zoals klim- en klauteronderdelen in 2D.

Er zijn betere afleveringen geweest van Kingdom Hearts. De fans zullen zich niet vervelen. De volgende keer moeten Tetsuya Nomura en zijn Amerikaanse kameraden maar iets langer in de lift blijven hangen, voor nieuwe en frisse ideeën.

Kingdom Hearts Re:code (H.a.n.d. / Square Enix)
Uitgebracht voor Nintendo DS
Geschikt bevonden voor 12 jaar en ouder (PEGI)

undefined

null Beeld
null Beeld
null Beeld
De bedenkers van Kingdom Hearts hebben nieuwe elementen toegevoegd aan de reeks. Beeld
De bedenkers van Kingdom Hearts hebben nieuwe elementen toegevoegd aan de reeks.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden