Review

Games: een museum dat op tilt kan

Vroeger - toen alles beter was - hadden we geen Xbox of PlayStation, maar wel een prehistorische Wii op poten die ook reageerde op bewegingen en dan op 'tilt' sloeg. Met Williams Pinball Classics herleven de tijden van de flipperkast.

Alsof hij net uit de verpakking komt: een No Good Gofers uit 1997, in Williams Pinball Classics. (Beeld Farsight Studio) Beeld
Alsof hij net uit de verpakking komt: een No Good Gofers uit 1997, in Williams Pinball Classics. (Beeld Farsight Studio)

Je ziet hem amper meer - de flipperautomaat. Speelhallen in Nederland zijn op de vingers van een hand te tellen en de flipperkast behoort al lang niet meer tot het vaste meubilair van een kroeg - die door de loungemanie ook steeds meer uit het straatbeeld verdwijnt. Voor speelautomaten moet je naar het museum of - ironisch genoeg - naar de spelcomputers die mede verantwoordelijk zijn voor de verdwijning van de flipperkast.

Williams Pinball Classics is een bundel van dertien virtuele simulaties van beroemde trekkasten. Als een dertigplusser waterige ogen omdat je namen als No Good Gofers, Medieval Madness, The Tales of the Arabian Nights en Gorgar laat vallen, dan weet je zeker dat je met een flipperfan te maken hebt.

Williams was in de gouden dagen van de flipperautomaat (jaren '70 en '80) een van de drie grootste fabrikanten. De naamgever van het bedrijf, Harry Williams, bedacht in 1932 het 'tilt'-mechanisme, om valsspelen en schade te voorkomen. Williams Manufacturing produceerde de machines tot 1999.

Williams Pinball Classics is een soort van toonkamer en reis door het verleden ineen. We vinden er de eerste pratende kast (de Gorgar, die klonk zoals het klinkt), de Black Kinght (waarin de bonusbal debuteerde) en Funhouse, een van de beroemdste automaten.

Op het scherm doen de Williams-kasten levensecht aan, met flikkerende lichtjes, de mechanische geluiden van een bal die door de kast rammelt en de klepperende bumpers. Je zou er alleen vroeger nooit aan gedacht hebben om een flipperkast op afstand te bedienen - je zat met je handen direct aan het apparaat.

Williams Pinball Classics kent drie spelvormen. In je eentje of met drie kameraden kun je een toernooi houden, waarbij iedereen omstebeurt de flippers bedient. Voor de fanatiekelingen is er de Williams Challenge, waarbij je flipperkasten moet vrijspelen door met maximaal drie ballen een minimumscore te behalen. Alleen als je de eerste twaalf kasten 'verslaat', komt de dertien automaat beschikbaar.

Flipperen klinkt heel eenvoudig, maar het vereist een inzicht in de mechanieken van de automaat - bijvoorbeeld dat het beter is om een bal eerst zachtjes van de ene naar de andere bumper over te hevelen in plaats van een meteen een hengst te geven met de allereerste flipper. Je kunt zelfs de kast virtueel een zetje geven. Als een bal vast komt te zitten, kun je een virtuele medewerker van de speelhal vragen die weer los te peuteren.

Williams Pinball Classics is een perfecte nostalgische trip - ook zonder het verschraald bier, de brandvlekken van uitgetrapte peuken in het tapijt en je portemonnee, waar de guldens vroeger uitvlogen.

Williams Pinball Classics (System 3 /
Uitgebracht voor Wii, Xbox 360, PlayStation 3, PSP
Geschikt bevonden voor 3 jaar en ouder

null Beeld
null Beeld
null Beeld
null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden