Review

Games: de gorilla, de loodgieter en de lemmingen

Wie koopt er een spel waarin je een loodgieter bestuurt die in een pretpak zijn vriendin probeert te redden uit de klauwen van een soort Bokito door kleine robotjes van zichzelf op pad te sturen? Miljoenen fans van Mario en Donkey Kong, hoopt Nintendo.

Peter van Ammelrooy
Iedere overeenkomst met de film King Kong is niet alleen slechts in uw verbeelding. (Beeld Nintendo) Beeld
Iedere overeenkomst met de film King Kong is niet alleen slechts in uw verbeelding. (Beeld Nintendo)

Mario VS. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem! is de vierde titel in waarin Mario en de onaangepaste gorilla elkaars pad kruisen. De eerste keer gebeurde dat in 1981, toen Shigeru Miyamoto zijn eerste stap zetten op de weg naar het gamesmeesterschap.

In die eerste Donkey Kong probeerde de gorilla het dappere loodgietertje tegen te houden door vaten van trappen en hellingen te laten rollen die Mario moest zien te ontwijken. Kennelijk wijs geworden laat Mario het vuile werk dit keer opknappen door Mini-Mariootjes, opwindrobotjes die stoïcijns doormarcheren tot ze niet meer kunnen.

Het idee achter Mario VS. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem! is duidelijk geleend van Lemmings, het meesterlijke klim- en klautergame dat in 1991 verscheen. Spelers konden lemmingen stapelen om bruggen te maken die kloven overspannen (zodat de resterende lemmings zich in veiligheid konden brengen), lemmingen opblazen om openingen te forceren of lemmingen veilig aan valschermen van grote hoogten laten neerdalen.

Bij Mario VS. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem! is voor een variatie gekozen waarbij de speler de mini-Mario's dichter bij hun doel moet brengen door op strategische plekken een trampoline neer te zetten,een ladders, een trap, een rollende band, een draagbalk of een transportpijp.

Zo moeten ze obstakels als valklemmen en ravijnen zien te slechten. Net als bij Lemmings is de bestemming elke keer een poort waardoor de mini-Mario's ontkomen naar de volgende hindernisbaan.

Elk van de 200 levels moet binnen een bepaalde tijd worden volbracht, terwijl onderweg munten en letters moeten worden verzameld. De letters vormen een woord, die extra niveau's openbaren.

Aan het einde van elk hoofdstuk moet de speler drie mini-Mario's door een raamwerk leiden waarbij ze allerlei mechanismen in werking stellen (stroomschakelaars omhalen, schoppen tegen stenen). Die zijn bedoeld om Donkey Kong aan het wankelen te brengen.

Spelers die zich het hoofdavontuur en alle nevenmissies voltooien, kunnen daarna hun eigen levels bouwen in de Construction Zone. Die kunnen ze lokaal en online delen met anderen.

Mario VS. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem! barst van de gebruikelijke Nintendo-charme, ook al zijn sommige levels waarin Donkey Kong moet worden uitgeschakeld bepaald niet mals.

Dat brengt ons terug bij de vraag van hierboven. Wie koopt er een spel waarin je een loodgieter bestuurt die in een pretpak zijn vriendin probeert te redden uit de klauwen van een soort Bokito door kleine robotjes van zichzelf op pad te sturen?

Ik zei de gek.

Mario VS. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem! (NST / Nintendo)
Uitgebracht voor de Nintendo DS
Geschikt bevonden voor 3 jaar en ouder

null Beeld
null Beeld
null Beeld
null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden