KunstcolumnRobert van Gijssel

Games bieden hoop in een dramatisch jaar voor de popmuziek

Het Britse dance- en dj-duo Disclosure leefde jaren toe naar de zomer van 2020, met eindelijk weer een mooie nieuwe plaat en een wereldwijde festivaltournee. Je zou denken dat ze de wanhoop nabij waren toen de concertagenda werd leeggeveegd. Nu waren ze dat misschien ook wel, maar ze lieten het niet merken. Ze kwamen met een alternatief voor een verloren zomer in de echte wereld en bouwden een nepzomer in een virtuele wereld waar iedereen kan doen alsof er niets aan de hand is.

In het spel Minecraft ontwierpen de broers Guy en Howard Lawrence met 108.851.972 digitale bouwblokjes ‘Disclosureland’. Liefhebbers van het spel – wereldwijd zo’n 125 miljoen – kunnen er wandelen door een prachtig heuvellandschap, op bezoek in de nagebouwde keuken van Guy en afdalen naar drie undergroundhouseclubs. Daar ziet en hoort de gamer de heren draaien, en kan iedereen zelf graven in kratten met platen en op zoek gaan naar obscure tracks. Wel oppassen dat je niet onder de voet wordt gezweefd door een spook op de dansvloer.

De coronacrisis is natuurlijk een afgrijselijke showstopper voor de popmuziek, maar al ben je geneigd de hele dag met je hoofd in een donderwolk rond te lopen, er zijn ook lichtpuntjes. De ongeremde creativiteit die online, en vooral in de gamewereld, is losgekomen stemt op zijn minst optimistisch en biedt zelfs een streepje perspectief in de somberste covidscenario’s.

Eind april trad de Amerikaanse rapper Travis Scott op in het spel Fortnite, waar hij een futuristische arena voor zichzelf had opgetrokken. Gamers die op de afgesproken tijd op de afgesproken plek verschenen, konden met hun avatars dansen aan de voeten van de rapper. Het was bizar en verbijsterend leuk. In juni werd in de blokkenwereld van Minecraft een compleet festival gehouden. En al was dat volgens sommige bezoekers een digitaal equivalent van het legendarisch mislukte Fyre Festival: er gebeurde wel wat – bij gebrek aan beter. 

Er volgde nog liveshows van Diplo in Fortnite. Van de band Weezer op een speciaal in het leven geroepen Weezer-eiland in Fortnite, en de indieband Black Country, New Road presenteerde zichzelf in het spel Sims. En zo wordt noodgedwongen een pad uitgestippeld naar een heel verre horizon, waar niemand je in het gezicht niest, maar waar wel degelijk een soort muzikale saamhorigheid te vinden valt.

En dan zagen we de afgelopen week nog een enigszins verontrustende maar ook weer heel creatief vormgegeven, publiekloze uitreiking van de MTV Video Music Awards. Vooral het spectaculaire optreden van The Weeknd vanaf het dak van een wolkenkrabber in New York, waar een zoemende helikopter zijn show aanschouwde, leek zo een scene uit de scifiklassieker Blade Runner. En de rapper Megan Thee Stallion verraste de onlinewereld met een geweldige livestream, waarvan in de Verenigde Staten iedereen van zijn bureaustoel viel.

We kijken binnenkort, mocht de coronastorm ooit overtrekken, terug op een rampzalig jaar voor de popmuziek en natuurlijk de hele cultuur, maar misschien moeten we ons 2020 straks ook herinneren als het jaar waarin de pop begon met het ontginnen van een compleet nieuwe muziekplaneet, waar de mogelijkheden onbegrensd zijn en de besmettingsrisico’s nihil.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden