Gamers zijn nog vooralsnog weinig te porren voor virtual reality

Een beetje gamen zouden we nu met een VR-bril doen, beweerden de voorspellers ooit. De echte werkelijkheid pakt anders uit.

Een gamer op de Tokyo Game Show in 2016. Beeld epa

Zoals er 50 ways to leave your lover zijn (dankjewel, Paul Simon!), zo is er ook een zee aan redenen om geen liefde op te vatten voor virtual reality - de computerbrillen die de gebruiker volledig onderdompelen in een levensechte schijnwereld. De website eMarketer zette de argumenten onlangs op een rijtje, na een peiling onder ruim duizend Amerikanen die tot dusver de lokroep van VR konden weerstaan.

Ruim de helft (53 procent) noemt als een van de redenen dat ze gewoon geen belangstelling hebben. Soit. 43 procent vindt de technologie nog te duur om hem in huis te halen. 14 procent bedankt omdat ze hebben gehoord dat je misselijk kunt worden als je zo'n VR-bril opzet. 12 procent heeft nog geen toepassingen of games voorbij zien komen die de moeite waard zijn en 3 procent vindt het gebodene ondermaats.

Helemaal ongelijk hebben de nee-zeggers niet.

Te beginnen met de prijs: leven in een nepwereld is duur. De PlayStation VR inclusief een PS4 en toebehoren kost 800 euro. Samsung Gear kost 99 euro, maar heeft wel een Galaxy-smartphone nodig van 400 tot 700 euro. Bij de brillen die een krachtige Windows-pc vergen, zoals de Oculus Rift en HTC's Vive, loopt de prijs inclusief computer al snel op tot 1.600 euro.

Ja, sommigen mensen krijgen verschijnselen vergelijkbaar met zee- en wagenziekte als ze zich in een virtuele achtbaan wagen (hallo, Matthijs van Nieuwkerk!). Aan de contentkant schort het nog vooral aan variatie. Er zijn wel erg veel ruimteschip- en spookhuis-simulatoren. Maar het aanbod wordt met de week boeiender, zoals de jongste oogst aan apps en games laat zien voor de PlayStation VR. Daarvan zijn sinds oktober een miljoen exemplaren verkocht. Ondanks die baaierd aan bezwaren.


Star Trek Bridge Crew

Deze game is gemaakt voor de nerds uit de Amerikaanse sitcom The Big Bang Theory. Schuif de PSVR-bril over je hoofd en je belandt in de stuurhut van een zusterschip van de U.S.S. Enterprise, het ruimteschip dat al sinds 1966 stoutmoedig de buitengewesten van de kosmos verkent. Dit hier is meer een simulator dan een game. Je bedient een virtueel paneel met knoppen en schuifregelaars die de motoren aansturen, het verdedigingspantser of het boordkanon. Star Trek Bridge Crew is het leukst met drie medespelers die je online om je heen verzamelt. Ieder bemanningslid heeft zijn een eigen functie en je schreeuwt elkaar commando's toe.

Star Trek Bridge Crew.

Mortal Blitz

Schieten. Schieten. Schieten. En af en toe iets gooien. En meer schieten. Het recept van Mortal Blitz werd al twintig jaar geleden geschreven door de makers van de Time Crisis-gamesreeks. Ook deze VR-opvolger gooit je met twee geweren in je knuisten in een futuristische omgeving waarin je moet vuren op alles wat beweegt of terugschiet. Alles verslagen? Dan duwt een onzichtbare hand je weer een slagveld verder, tot je levensmeter op nul staat of je vijanden opraken. Het is tegelijkertijd simpel en ontiegelijk verslavend.

Moral Blitz.

Farpoint

De nieuwe VR-richtcontroller van Sony ziet eruit als het frame van een hipsterfiets met een clownsneus op. Maar in de game Farpoint verandert deze afstandsbediening voor je ogen in een geweer. In het spel ben je een ruimtevaarder die op een onbekende planeet neerstort, op zoek gaat naar zijn kameraden en wordt belaagd door vleesetende, spinachtige schepselen van oplopende proporties. Het geweer werkt verder als een scanner, waarmee je op specifieke locaties in holografische voorstellingen kunt zien wat kort daarvoor is gebeurd. Zonder richtcontroller zou Farpoint maar een middelmatige game zijn. Met deze afstandsbediening verandert Farpoint in een heerlijke schiettent.

Farpoint.

I Expect You To Die

De titel van deze game is het antwoord dat superschurk Blofeld in de James Bond-film Goldfinger geeft op een vraag van 007, die vastgesnoerd op een lasersnijtafel ligt: 'Denk je dat ik ga praten?' Ook in dit computerspel draait het om ontsnappingen die je binnen een bepaald tijdsbestek moet voltooien. Bij sommige puzzels tikt de klok van een tijdbom weg; in andere moet je een uitweg uit een onderzeeër zoeken, met een beperkte voorraad zuurstof. De virtual-reality-omgeving voegt een extra, benauwende dimensie aan de beleving toe. Het zweet in je handen is echt. Een andere aanrader voor puzzelliefhebbers is Statik, waarbij je je handen uit steeds weer een andere complexe klem moet zien te bevrijden.

I Expect You To Die

David Attenborough's First Life

Ze zijn met 11 tot 18 minuten aan de korte kant, deze 'ervaringen' voor de PSVR. Maar ze bieden wel een blik op de toekomst van documentaires. In Het eerste leven met David Attenborough duiken we 540 miljoen jaar terug in de tijd, met de eerste simpele levensvormen die op aarde ontluiken. De mini-documentaire brengt de Opabinia en andere oerwezens weer tot leven. Technisch is het niet perfect, met een wat korrelig beeld en naden waar de 360 graden-rondombeelden aan elkaar zijn gelast. In Cocos Haaieneiland zwemmen we in een haaienkom, in Nucleaire spookvloot duiken we naar scheepswrakken in een vroegere proeftuin van Amerikaanse atoombommen: Bikini-atol.

David Attenboroughs First Life.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden