Gamer bestrijdt liever nazi dan hongersnood

Wat ze bij het kinderfonds en de voedselhulporganisatie van de Verenigde Naties kunnen, kunnen wij ook, dachten ze bij WorldGranny . Met een wat bescheidener budget dan dat van de VN, heeft de Amsterdamse hulporganisatie een computerspel laten maken om aandacht te vragen voor haar activiteiten.

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

In Super Grannies moet de speler door slimme zetten te doen op een speelveld met vier ‘pionnen’ een gevaar blokkeren dat de bevolking van de derde wereld bedreigt. In Afrika is dat het aidsvirus, in Azië een tsunami en in Latijns-Amerika een vervuilende fabriek. De pionnen zijn opa’s en oma’s, de groep waarvoor WorldGranny in Nederland geld inzamelt.

Er zijn meer hulporganisaties en goede doelen die het computerspel als promotiemiddel hebben ontdekt. Meer dan een miljoen internetters speelden Darfur is Dying.

Dat spel werd ontwikkeld in opdracht van onder meer de Human Rights Foundation van de sportartikelenfabrikant Reebok.

Het kinderfonds van de Verenigde Naties liet vorig jaar Ayiti: The Cost of Life maken, een webspel waarin de speler een gezin in Haïti van de hongerdood moet redden.

Het VN Wereld Voedsel Programma (WFP) bracht in 2005 Food Force uit. Daarin moet de speler vanuit de lucht voedsel droppen op een eiland in nood, een hulpkonvooi gidsen en dorpelingen helpen hun voedselvoorziening voor tien jaar op te zetten. Food Force was deze zomer al vijf miljoen keer gedownload.

De populariteit van de goededoelenspellen is de gamesindustrie niet ontgaan. Zo droeg Microsoft vorig jaar bij aan de financiering van het Haïti-spel van Unicef en schreef het softwarebedrijf deze zomer een wedstrijd uit voor educatieve spellen.

Toch is de aarzeling bij commerciële uitgevers om activistische spellen te ontwikkelen groot. Microsoft ging niet zo ver om de winnende inzending uit te brengen als spel voor de Xbox 360. Begrijpelijk, stelt directeur Eric Brown van ImpactGames in BusinessWeek. ‘Waarom zou een bedrijf het risico willen lopen een deel van zijn klanten tegen de haren in te strijken met een politiek gevoelige game?’

Een bedrijf dat zich wel heeft gewaagd aan een ‘politiek’ spel is de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Dat heeft in samenwerking met de milieuorganisatie Global Green USA het spel Planet Green uitgebracht. De gamer kan daar punten scoren door de verwarming lager te zetten of op de fiets de stad in te gaan.

Niet iedere gamer zit op dit soort ‘edutainment’ te wachten. ‘Ik rijd al een schone dieselauto en heb zonnepanelen op mijn dak, dus ecovriendelijke spellen lijken mij wat saai’, schrijft een internetter op het forum van BusinessWeek. ‘Ik speel liever games waarin ik iemand overhoop kan schieten – liefst nazi’s. De realiteit bewaar ik voor de echte wereld.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden