Review

Game van de Week: zakmonsters passen na 20 jaar eindelijk in de broekzak

Jongeren tussen de 12 en 20 jaar zijn kampioen stilzitten, waarschuwt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Grote kans dat daar heel snel verandering in gaat komen. De nieuwste rage laat mensen - jong én oud - namelijk uit hun luie stoel komen en de wijde wereld in trekken. Nee, we hebben het niet over de nieuwste sportrage. Het is een heuse Pokémongame die gebruik maakt van gps en augmented reality. En het werkt bijzonder goed. Alleen jammer dat de batterij zo snel leeg is.

Beeld ap

'Ouders begrijpen helemaal niets van Pokémon', schreef Peter Giesen in 2000 in de Volkskrant. 'Moeten we dan maar lijdzaam toezien hoe onze kinderen zich onder invloed van Bulbasaur, Diglett en Pikachu tot een soort wildwest-kapitalistjes ontwikkelen? Nee, een handelsverbod op school damt de gekte toch wel een beetje in', meende Paul Brill in datzelfde jaar. Van een handelsverbod kwam het niet, en de gekte werd evenmin ingedamd. Zestien jaar later is Pokémon de op één na succesvolste game-franchise ter wereld (na Super Mario).

Het rollenspel waarbij de speler als Pokémontrainer het land rondtrekt om zakmonstertjes te vangen, te trainen en in te zetten in gevechten met andere zakmonstertjes, heeft er nu een hele nieuwe dimensie bij gekregen. In Pokémon Go, de eerste echte Pokémongame voor smartphones, voert de reis niet langer door regio's die zijn gebaseerd op delen van Japan, Frankrijk of de Verenigde Staten, maar worden de virtuele beestjes in de echte wereld gevangen, met behulp van de locatiefuncties van de moderne zaktelefoon.

Professor boom

'Welkom in de wereld van Pokémon. Ik ben professor Willow.' Pokémonfans weten dat ze met een echte Pokémongame te maken hebben als ze aan het begin van hun avontuur worden begroet door een professor die naar een boom is vernoemd. Pokémon Go bevat dan ook veel elementen die de gameserie al twintig jaar jaar lang kenmerken: kies een 'starter-Pokémon' (gras-type Bulbasaur, water-type Squirtle of vuur-type Charmander), vang meer Pokémon met behulp van 'Pokéballs' en stel het ideale team samen om de leider van de regionale 'Pokémon Gym' te verslaan. Maar toch ontbreekt het belangrijkste element uit de eerdere games: de om-de-beurt-gevechten zijn vervangen door matpartijen die automatisch verlopen. Gevechten tussen Pokémon spelen sowieso maar een beperkte rol in Pokémon Go. De nadruk is verschoven naar het vinden en vangen van de virtuele beestjes.

Als starter-Pokémon kies ik Squirtle. Bij nader inzien misschien niet de slimste keuze. Ik woon namelijk aan het water, dus voor mijn deur zijn genoeg water-Pokémon te vinden, van Goldeen en Magikarp tot Slowpoke en Staryu. En bij Pokémon is een gevarieerd team de sleutel tot succes. En verdraaid, ik heb mijn huis nog niet verlaten of er verschijnt een Psyduck op mijn plattegrond. Ik tik erop, en een moment later staat de gele eend op de rand van de bank in de huiskamer. In plaats van hem eerst te verzwakken, zoals gebruikelijk in de games, begin ik nu automatisch met het gooien van Pokéballs om hem te vangen. En dat valt nog niet mee in een driedimensionale ruimte: je gooit vrij snel mis. Naast het zoeken en vinden van Pokémon zal het gooien van Pokéballs één van je voornaamste bezigheden zijn in Pokémon Go. Een sierlijke worp levert je extra ervaringspunten op, die je kunt gebruiken om je trainer naar een hoger niveau te tillen. Een hoger niveau betekent meer mogelijkheden, Pokéballs en handige gebruiksvoorwerpen.

Nadat Psyduck veilig in zijn bal zit, begin ik aan mijn wandeling door de buurt. Ik vind in een tijdbestek van tien minuten genoeg nieuwe Pokémon. Op het plein zit een Rattata, bij het plantsoen vind ik een Pidgey. Ook passeer ik enkele Pokéstops. Dit zijn vaste locaties (bijvoorbeeld standbeelden, kunstwerken of speeltuintjes) waar je ervaringspunten en voorwerpen (in het begin vooral Pokéballs) kunt scoren als je erlangs loopt. Je kunt soms ook wat achtergrondinformatie over die specifieke plek lezen. De app meet vrij nauwkeurig waar ik me bevind, al zijn er ook wel wat haperingen. Verder valt op dat de accu van mijn Android-toestel soms schrikbarend snel leegloopt. De ene keer is hij in tien minuten van honderd naar nul procent, de andere keer kan ik ruim een uur doorwandelen zonder dat mijn telefoon leeg raakt.

De professoren uit de eerdere Pokémon-games. Zoek de overeenkomsten.

Lees ook

Iedereen heeft het over Pokémon Go. Wat is het precies? En hoe kun je het downloaden? Alles over deze nieuwe hype. (+)

Pokémon Gyms

Na flink wat Pokémon gevangen te hebben en Pokéstops te hebben bezocht, bereik ik niveau vijf. Dat is het moment waarop professor Willow me vraagt om me aan te sluiten bij één van de drie teams die strijden om werelddominantie: team geel, team blauw of team rood. Vanaf nu kan ik deelnemen aan gevechten in Pokémon Gyms. Net als Pokéstops bevinden deze zich op vaste locaties. Ze kunnen worden geclaimd door trainers die bij een van de teams zijn aangesloten, door er een Pokémon achter te laten. Stuit je op een Gym die door jouw team is geclaimd, dan kun je de gym versterken door er ook een Pokémon uit jouw verzameling te droppen. Is de Gym in handen van een rivaliserend team, dan kun je een eigen team samenstellen om te proberen de Pokemon van de tegenpartij te verslaan. Lukt dat, dan kun je de Gym voor jouw team veroveren. Het ultieme doel is zoveel mogelijk Gyms te claimen voor jouw team.

Zoals gezegd verlopen de gevechten automatisch - de speler kan door te swipen wel proberen om aanvallen van de tegenstander te ontwijken, maar de strategische diepgang van andere Pokémongames is hier volledig afwezig. De strategie zit hem nu vooral in de voorbereiding. Wie het gevecht wint hangt namelijk af van het type van de beide Pokémon en van hun fysieke kracht. Dat laatste kun je vergroten door meerdere Pokémon van dezelfde soort te vangen. Daarmee krijg je namelijk voorwerpen die je kunt gebruiken om Pokémon van die soort sterker te maken of zelfs te evoluëren. Dat terwijl je met het vangen van compleet nieuwe Pokémon juist meer ervaringspunten verdient. Dat is slim bedacht van de makers: het loont dus zowel om nieuwe Pokémon te zoeken als om Pokémon die je al hebt opnieuw te vangen.

Dat laatste is geen overbodige luxe: vooralsnog zijn alleen de Pokémon uit de eerste generatie (1995) aanwezig, en dat zijn er 'slechts' 150. Inmiddels kent de Pokémonserie meer dan 700 verschillende zakmonsters. Nintendo is van plan ze op termijn allemaal toe te voegen. Maar voorlopig vermaken we ons prima met de klassiekers.

Beeld Pokémon GO

Conclusie

Afgezien van een soms wat haperende locatie-service, af en toe overbelaste servers en een (afhankelijk van je toestel) rap leeglopende batterij, biedt Pokémon Go een verrassend solide spel-ervaring, en het is gemakkelijk om te zien waarom sommige mensen er nu al verslaafd aan zijn. Het geeft een extra reden om eens een fijne wandeling te maken, maar het is ook gemakkelijk even op te pakken op weg naar huis, of tijdens een saai moment op kantoor. Als u nog geen collega heeft betrapt die op zijn telefoon rood-met-witte balletjes zit te gooien naar een vreemd fantasiebeest dat op zijn bureau heeft plaatsgenomen, is de kans groot dat dit op korte termijn alsnog zal gebeuren. Als u het zelf niet bent, natuurlijk.

'Wanneer zijn die griezels het huis binnengeslopen, vragen we ons af', schreef Bert Lanting in 1999 in de Volkskrant over het nieuwe fenomeen Pokémon. Hij zou het anno 2016 zo opnieuw kunnen noteren.

Beeld Pokémon Go

Pokémon Go verschijnt naar verwachting binnen enkele dagen in de appwinkels van Apple en Google.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden