Game van de week: Sea of Thieves barst van de potentie, maar voelt aan als het strand van een Waddeneiland bij eb

Geen piraten met oogschaduw in deze nieuwe game van Microsoft, maar wel een humoristisch online-avontuur met steeds vierkoppige (of tweekoppige) bemanningen die elkaar op de zeven zeeën bevechten. Is het ahoy of oh nee?

Een preview van Sea of Thievees tijdens de Xbox 2018 E3-conferentie in Los Angeles Foto AFP

Geen mooiere, meer levensechte zee in een computerspel dan die in Sea of Thieves. De zee in deze nieuwe piratengame van Microsoft kolkt, draait en golft, rukt aan het roer, beukt op scheepswanden en overspoelt het dek in zware stormen. Het ruime sop in Sea of Thieves is zo realistisch dat je bijna de zilte smaak van het opspattende water op je lippen proeft.

Het probleem is: de zee is het beste wat deze piratengame te bieden heeft.

Sea of Thieves is een online-avontuur beleefd door liefst vier landrotten met een Xbox of een pc, die gezamenlijk aanmonsteren op een virtuele piratenschuit en daar elk een taak op zich nemen - de zeilen hijsen, het roer bemannen of kanonnen afvuren op passerende tegenstanders. Het is een sociaal evenement, een kameraadschappelijk verzetje met bekenden en een spannende 'blind date' met vreemden. Jij en je bemanning gaan op verlaten eilanden op zoek naar schatten, die ze in zeeslagen met anderen weer kunnen kwijtraken of juist laten aangroeien met de buit van verslagen opponenten.

Dat dát de bedoeling is van Sea of Thieves blijft aan het begin lange tijd onduidelijk. De game geeft de beginnende speler vrijwel geen aanwijzingen over wat hem te doen staat, en hoe hij zich moet redden. Al gauw gaan de eerste uren voorbij met zinloos rondgedraaf op eilanden met schimmige kroegbazen en argwanende handelaren, in dialogen waarbij de speler wordt geacht te kiezen uit vier antwoorden of vragen. Elke keuze zou in dit rollenspel moeten leiden tot een andere wending van het verhaal - maar dat valt in de praktijk tegen.

Wat Sea of Thieves op de meeste andere online-meermansgames voor heeft, is zijn unieke setting. Het bevaren van de zeven zeeën met drie kameraden op een virtuele schuit via opmerkingen en bevelen die je door je microfoon brult is absolute een vermakelijke uitdaging, en een waar we niet snel genoeg van krijgen. Het is weer eens wat anders dan als soldaten over een grimmig slagveld rennen, of als fabeldraak een sprookjesdwerg verslaan (of andersom - je weet wat we bedoelen, World of Warcraft).

Wie wil er nou niet een beetje op Jack Sparrow en zijn bonte scheepsmaten lijken in een interactieve variant op Pirates of the Carribean?

Sea of Thieves barst van de potentie, maar voelt aan als het strand van een Waddeneiland bij eb. Je hebt zicht op een schitterende zee, maar hoe ver je ook loopt om een duik te nemen, het water komt niet boven je grote teen uit.

Elke queeste, elke missie en elk schateiland in Sea of Thieves begint al snel op de vorige te lijken - verover eiland X en daarna eiland Y, graaf schat W op en daarna Z of vangt een rode kip in plaats van twee witte kippen om handel mee te drijven. Er valt slechts te kiezen tussen typen schepen (tweekoppig of vierkoppig), alle eilanden ogen vrijwel hetzelfde en het arsenaal aan vijanden is ook beperkt - zelfs de eindbazen lijken uit dezelfde mal gegoten.

Beloningen krijg je slechts in de vorm van cosmetische aanpassingen en als je personage kopje onder gaat, mag je opnieuw beginnen - helemaal opnieuw. Je boekt geen vooruitgang. In andere games wordt je met elke zege sterker en beter, maar niet in deze game. Hier krijg je geen beter geweer, maar een mooier geweer.

Sea of Thieves lijdt momenteel aan scheurbuik - het is te hopen dat ontwikkelaar Rare er met updates en upgrades een scheepslading vitamine c in perst. Want deze game verdient een beter lot, schipper.

Sea of Thieves (Rare / Microsoft)

Uitgebracht voor Xbox One en Windows

Geschikt bevonden voor 12 jaar en ouder (PEGI)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.