Review

Game van de week: een zachte hijs voor je treiter in Super Smash Bros

Hoe krijg je een tactische vechtgame met vier malle kickboksers in het venstertje gepropt van een 3DS, de portable spelcomputer? De vraag stellen is hem beantwoorden, aldus Nintendo

Sora Games/Namco Bandai/Nintendo Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo
Sora Games/Namco Bandai/NintendoBeeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo

Er zal geen fan zijn van Super Mario die de afgelopen 30 jaar niet een keer heeft gedacht: nou laat dat mens zich al weer beetnemen. Dat 'mens' is Prinses Peach, die sinds haar debuut in 1985 in vrijwel elk avontuur met de besnorde loodgieter is ontvoerd (door steeds dezelfde schurkachtige draak). Tot vervelens toe zo vaak dat je hare koninklijke hoogheid wel eens een lel zou willen verkopen.

Goed nieuws: dat kán in Super Smash Bros.

Super Smash Bros was in 1999 het antwoord van Nintendo op de vechtspellen als Tekken, Dead or Alive en Mortal Kombat die toen al enkele jaren Japanse gamers in vervoering brachten. Gezien zijn status als leverancier van het zoetere vermaak kon Nintendo zijn figuurtjes moeilijk elkaar tot moes laten slaan en schoppen of erger - in Mortal Kombat kijken ze niet op een rondslingerende arm of hoofd.

Vreemde kostgangers in Super Smash Bros. Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo
Vreemde kostgangers in Super Smash Bros.Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo

Dus bedacht Masahiro Sakurai, een nu 44-jarige gamesontwerper, een variant waarbij de vechtersbazen elkaar niet aftuigen tot hun levensmeter leeg is en de verliezer kermend tegen de vloer slaat, maar met een krachtmeter die langzaam volloopt en de sterkste knokker zijn opponent op den duur uit de ring werkt.

Net als in de 'volwassen' vechtgames kies je in Super Smash Bros een vechter met een paar specifieke vaardigheden die de anderen niet of minder hebben - een unieke dreun, schop, optater, oplawaai, klap, loei, stoot, trap, stamp, hakje of schot die een tegenstander uiteindelijk het onderspit laat delven. Of ze krijgen een bijzonder wapen in het spel aangereikt - een zwaard, honkbalknuppel, vuurbal, raketgordel of een kippencommando.

Super Smash Bros-games zitten zo geraffineerd in elkaar, dat ze voor liefhebbers van het genre tot de verplichte kost horen.

null Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo
Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo

Vechtgames vragen om een stevige afstandsbediening - het zijn de spellen waarin van controllers het uiterste wordt gevraagd, omdat je razendsnel op de knoppen moet rammen om het vege lijf van je personage te redden. Toen Nintendo dus aankondigde dat Super Smash Bros voor de portable 3DS zou worden uitgebracht, was de eerste gedachte: dat gaat ze van zijn langzaldieleven niet lukken. Al was het maar omdat je op het dwergenscherm van de 3DS niet vier vechtende figuurtjes gepropt zou krijgen.

Maar potjandoppie: Sakurai heeft het hem wél geflikt (en wie dat niet gelooft kan eerst een teen in het water steken met een uitvoerige, gratis demonstratieversie).

Ja, de camera moet in Super Smash Bros soms zover uitzoomen dat je vechter tot een paar pixels lijkt gereduceerd. Maar meestentijds kun je goed zien wat je doet en het spel helpt je door de optie te bieden om de figuurtjes met een zwart lijntje te omtrekken, zodat je ze beter ziet.

null Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo
Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo
null Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo
Beeld Sora Games/Namco Bandai/Nintendo

Er is een overvloed aan personages - van de allergrootsten uit het Nintendo-universum zoals Zelda, Pikachu, Donkey Kong tot obscure karakters zoals de trainer uit Wii Fit, Dorpsbewoner (een naamloos poppetje uit het spel Animal Crossing) en een puppy uit Nintendogs. Je kunt ook nog je eigen Mii in de strijd gooien - de avatar die je gebruikt op de 3DS en Wii U.

Het aantal instellingen is onmetelijk, net als het aantal spelvarianten, decors en omgevingen. Voor een speler in zijn eentje zijn de opties wat beperkter. Super Smash Bros is toch vooral een game waarvoor je met een, twee of drie vrienden met elk een 3DS in de knuist op de bank gaat zitten.

Maar eerst zul je moeten uitvechten wie als eerste Princess Peach tot perzikenpulp mag mokeren.

Super Smash Bros (Sora Games/Namco Bandai/Nintendo)
Uitgebracht voor de 3DS (en in december voor de Wii U)
Geschikt bevonden voor 12 jaar en ouder (PEGI)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden