Nieuws Online kunst kopen

Gallery Viewer haalt koudwatervrees weg bij kunstkopers (en verklapt de prijs)

35 galeries voor hedendaagse kunst bundelen online hun krachten

Waar te beginnen als je een schilderij, een tekening, een foto of een beeld wil kopen? De drempel is hoog als je nooit eerder een galerie bent binnengelopen. Op een kunstbeurs ziet menigeen door de bomen het bos niet meer. En hoe kom je te weten wat het moet kosten?

Prijsklasse 1.000 - 2.000 euro: Daan den Houter, Ice painting. Lambda print op dibond met plexiglas, 33 x 41 cm. Galerie Frank Taal, Rotterdam. Beeld Galerie Frank Taal

De nieuwe website Galleryviewer.com wil beginnende en ervaren kunstkopers over de streep trekken. Het ‘online kunstportaal van Nederland’ bundelt het aanbod van 35 Nederlandse galeries voor hedendaagse kunst - de bedoeling is dat er nog meer bijkomen. Je kunt zoeken op kunstenaar, op galerie, op prijs, op actuele tentoonstellingen en op medium (schilderij, tekening, video, et cetera). Ook kun je de filters combineren, zoals zoeken op fotografie tussen de 2.000 en 4.000 euro van een kunstenaar met werk in de collectie van het Stedelijk Museum.

Prijsklasse 2.000 - 4.000 euro: Sam Andrea, Dodenmanssprong bij de meeuwenrots. Olieverf op doek, 80 x 100 cm. Galerie Vriend van Bavink, Amsterdam. Beeld Galerie Vriend van Bavink

Initiatiefnemer Fons Hof, tevens directeur van kunstbeurs Art Rotterdam, hoopt met Gallery Viewer de markt een impuls te geven. ‘Veel mensen hebben geen idee waar ze moeten beginnen. Ik zie het in mijn directe omgeving. Mensen die best interesse hebben, cultureel geïnteresseerd zijn, geld hebben - maar ze kunnen geen enkele galerie of kunstenaar noemen. Ook op kunstbeurzen zie ik een deel van de bezoekers denken: het zal wel. En dan zíjn dus ze al op een beurs beland.’

Prijsklasse 4.000-6.000 euro: Hugo Tieleman, Tar Sand 30. 100 x 135 cm. Livingstone Gallery, Den Haag Beeld Livingstone Gallery

De kunstmarkt verandert in rap tempo. Enerzijds krimpt de groep ‘connaisseur-verzamelaars’ - de grote particuliere verzamelaars en museumdirecteuren. Deze VIP’s oriënteren zich op de grote beurzen in New York, Hongkong, Parijs. ‘Het beurzencircuit is een gigantische internationale leisure-industrie geworden. Voorwaarde is dat die gecommitteerde verzamelaars heel veel kopen en er veel tijd in steken.’

Anderzijds is er een nieuwe generatie die zich minder wil binden, maar wel degelijk interesse heeft, aldus Hof. ‘Het is net als met de vergrijzende jachthavens. Jachten worden onverkoopbaar, omdat jonge mensen liever twee keer per jaar een boot huren in Friesland of Griekenland en zo tijd en geld overhouden voor andere hobby’s.’

Prijsklasse 15.000 - 20.000 euro: Charles Avery, Untitled (Itinerants Waiting for Labour Exchange to Open), Acryl, inkt en potlood op papier 86,5 x 140 cm. Grimm Gallery, Amsterdam/New York. Beeld Courtesy the artist and GRIMM, Amsterdam | New York © Charles Avery

De nieuwe doelgroep koopt minder en is minder toegewijd. ‘Maar het voordeel is: er zijn er héél veel van. En ze zijn altijd online. Die groep willen we dus nadrukkelijk bereiken Gallery Viewer. Met video’s, tekst en foto’s willen we achtergrond bieden. bij kunstenaars en hun werk.’ Gallery Viewer is gratis voor de bezoekers; de galeries betalen in de vorm van een abonnement.

Prijsklasse 75.000 - 100.000 euro: Hans Op de Beeck, Wunderkammer 10. Hout glas, staal, polyamide coating, mixed media. 216,5 x 120 x 41 cm. Galerie Ron Mandos, Amsterdam. Beeld Galerie Ron Mandos

Transparantie is volgens Hof het sleutelwoord. ‘Elke markt die transparant is geworden, is óók vergroot. Dankzij internet is een weekendje Barcelona zó geregeld. Je hoeft geen halve dag meer vrij te nemen om het te plannen.’ Toch is de kunstwereld anders dan Airbnb of Spotify. ‘De sleutel naar een gezonde markt is een combinatie van online en offline activiteiten. De galerieruimte en beursvloer zullen een onmisbare schakel blijven in het verkoopproces.’

Inzicht bieden in de prijzen is relevant. Galleryviewer heeft werken van enkele honderden euro's tot boven een ton. ‘Iedereen staart zich blind op de gigantische bedragen die soms worden betaald op veilingen en topbeurzen - maar dat is het topje van de ijsberg. Het schrikt nieuwe kopers af; het wekt de indruk dat kunst onbetaalbaar is’, zegt Hof. ‘De markt voor opkomende kunst stagneert. Jonge kunstenaars en hun galeries hebben het zwaar. Daar willen we verandering in brengen.’

Niet te koop: Fons Hof, directeur van kunstbeurs Art Rotterdam en oprichter van de website Galleryviewer.com. Beeld Marissa Splinter

Koop niet alleen met je oren

Het verkooppraatje van een galerie wordt wel ‘stickeren’ genoemd. Het kunstwerk krijgt figuurlijk etiketten opgeplakt: de maker hangt ook in een museum, heeft prijzen gewonnen, enzovoorts. Soms wordt er letterlijk gestickerd: achterop zitten stickers en visitekaartjes van beurzen en musea waar het werk eerder te zien was. Dat moet vertrouwen uitstralen: anderen geloven in de waarde en de kwaliteit. Belangrijk let op dat je blijft kijken met je ogen, en niet alleen met je oren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.