Column

Galerij van holle frasen, 'Gutmenschen' vs 'racisten' en nerveuze koppenscanners

De week van hoofdredacteur Philippe Remarque.

Teun van de Keuken. Beeld Ivo van der Bent

Teun vraagt zich af

De Groene Olifant is een heel gewone kroeg ergens in Amsterdam. Maar omdat hij dicht bij de redactie ligt, heb ik er in de loop van de jaren al een reeks mensen voor de Volkskrant gestrikt. Na Chris Buur, Kustaw Bessems en Marije Vlaskamp ontmoette ik er een klein jaar geleden Teun van de Keuken. Plaatsvervangend hoofdredacteur Pieter Klok en ik waren al lang fans van zijn stekelige telefoongesprekken met woordvoerders en marketingmensen op televisie. Onze hoop in die kroeg was dat hij iets dergelijks in de krant zou kunnen doen. U kent het resultaat wellicht: elke vrijdag staat in ons V-katern de rubriek 'Teun vraagt zich af', waarin hij op zoek gaat naar 'de inhoud achter de holle frase'. De gesprekken zijn altijd scherp, soms hilarisch en af en toe onaangenaam. Soms geeft een woordvoerder ronduit toe dat de frase onzin is. Het kan filosofisch worden, zoals die keer dat hij met Hoffmann bedrijfsrecherche ('vertrouwen is goed, Hoffmann is beter') een boom opzette over vertrouwen: 'We moeten de slogan dus niet als een algehele oproep tegen het vertrouwen zien?' Deze week onderzoekt hij de claims van Zeeman, die beweert dat zijn goedkope kleren helemaal verantwoord zijn gemaakt. Teun is op onze site ook een onlinegalerij van holle frasen begonnen. Hij doet een oproep aan iedereen om mee te zoeken naar de onzin en foto's in te sturen. Van de Keuken kiest dan een deel van de inzendingen voor behandeling in de rubriek. Als je langs de galerij scrollt (volkskrant.nl/hollefrase) zie je dat Teuns belangstelling breed wordt gedeeld. Ik kreeg ook al zin in de stukjes die eruit zouden kunnen komen, van Kleenex 'Mansize' (seriously, gendered tissues?) tot 'Alles wat is veranderd, is alles' (Apple over zijn nieuwe smartphone).

Scheldpartijen

'Dit was de week van de vluchtelingen' had ik bijna geschreven, maar dat is ook een holle frase. De exodus van vluchtelingen doet Europa kraken, iedereen heeft het erover en het gaat ons nog lang bezighouden. Van Anneke Stoffelens mooie verhaal vanuit Nederlands grootste kamp in aanbouw maakten we dan ook het hoofdonderwerp op onze zaterdagse voorpagina, waar de vluchtelingen de laatste maanden domineren. Fel staan de meningen tegenover elkaar. Zelfs een afgewogen en pragmatisch Volkskrantcommentaar als dat van Carlijne Vos, vorige week zaterdag, leidt tot scheldpartijen op sociale media. Het is zoals tv-recensent Jean-Pierre Geelen deze week schreef: 'De 'Gutmenschen' versus de 'racisten', zoals ze elkaar grofweg betitelen in virtuele moddergevechten. Meer kleuren lijken er niet. De 'zwijgende meerderheid die beide emoties voelt', zoals tafeldame Myrthe Hilkens het treffend verwoordde in DWDD, komt niet of nauwelijks aan bod in de media.' Dat valt mee, vind ik. In de Volkskrant onderzoeken we sinds de zomer zowel lot en motieven van de vluchtelingen als de grote problemen die deze aantallen veroorzaken in Europa. En het debat daarover. Dat is soms schril, maar er zijn ook weldenkende idealisten én weldenkende sceptici. Ook op de redactie zijn de meningen soms verdeeld. Wij proberen die verschillende geluiden aan de lezer te laten horen, zodat u zelf uw mening kunt vormen.

Opvangcentrum voor vluchtelingen op Heumensoord in Nijmegen, in aanbouw. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Tv-spotjes

Het zou zomaar kunnen dat u vanavond op televisie een reclamefilmpje van de Volkskrant tegenkomt. We hebben drie nieuwe spotjes gelanceerd, gemaakt door reclamebureau DDB/Tribal. Gisteren hebben we ze op YouTube gezet (zie hieronder). Je ziet mensen die een heel gesprek voeren over een nieuwskop, maar ze komen niet verder dan de woorden uit de kop. De pay-off: 'Lees je koppen of lees je de krant? Meer weten is wel zo leuk.' Een lichtvoetige verpakking voor de boodschap dat het voor de nerveuze koppenscanners van vandaag de moeite loont dat V-icoontje op je telefoon te zetten. Ik hoef u niet te vertellen dat het leven rijker wordt als je meer weet. Maar nu het toch over reclame gaat: heeft u de Volkskrant-app nog niet op uw telefoon of tablet staan? Dan mist u wat. Ook live volgen wij de wereld met Volkskrantblik en Volkskrantauteurs, en u vindt er interessante onlineproducties die op papier niet kunnen. Op Volkskrant.nl/digitaal leggen we uit hoe u kunt inloggen.

Philippe Remarque

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden