Gaat het erom wáár mensen boeken kopen of dát mensen boeken kopen?

Zaterdag is het Bookstore Day en wordt in het hele land ‘de boekhandel gevierd’. 

Beeld HH

Het riedeltje is bekend: mensen lezen steeds minder boeken en dat is niet zozeer omdat ze steeds minder lezen, maar omdat ze steeds minder boeken lezen – andere dingen lezen ze wel, zoals WhatsApp en gezwets op Facebook, waarvan me nu pas opvalt hoe ironisch die naam is. Als ­#byebyefacebook het begin is van een trend en je hierna #fuckinstagram, #twitterisvoorsneuehalzen, #YouTubeDeBallen en #doeisnapchat krijgt, slaan mensen weer massaal aan het boeken lezen; in het kader van de logica kan het niet anders. Waar gaan al die afgekickte ­socialmediajunks straks hun ­boeken kopen?

Bij de boekhandel natuurlijk, klinkt het vandaag uit de kelen van de ruim honderd schrijvers die zich hebben laten strikken voor een praatje in één van de tweehonderd winkels die meedoen aan Bookstore Day (Dag van de Boekhandel klonk kennelijk niet lekker genoeg). Bookstore Day is een initiatief van boekwinkelketen Libris, die het idee overnam uit Engeland en de VS. ‘Op die dag vieren we de boekhandel en zijn klant’, staat op bookstoreday.nl, ‘want een boekwinkel is meer dan een winkel. Hij vormt de spil van een gemeenschap en wordt geleid door creatieve ­ondernemers en gedreven door verkopers die bovenal gepassioneerde lezers zijn.’

Hm. Ik ben dol op boekwinkels, daar niet van. Het liefst heb ik ze een beetje ouderwets, dus zonder hippe fietsen, caffe latte en aanbevelingsbriefjes in krullerig schooljuffenhandschrift, maar mét hoge kasten, stille hoekjes, een gas­kachel en nuffig personeel dat je geen blik waardig keurt, zodat je ongestoord kan rondscharrelen.

Maar een boekwinkel is geen kerk en boekverkopers zijn geen heiligen. Van het bedrag dat je voor een boek betaalt, gaat iets meer dan veertig procent naar de boekhandel. De boekhandel verdient aan een boek net zoveel als bol.com, de grote boze blauwe ­satan waarover zaterdag vast weer veel lelijks wordt gezegd.

Behalve dol op boekwinkels ben ik ook dol op bol. Alles is er te vinden, ook om 2 uur ’s nachts; twee muisklikjes en je boek komt door de regen naar je toe. Vermoedelijk zou de Nederlandse boekenmarkt er zonder bol.com een stuk ­beroerder voorstaan.

Gaat het erom wáár mensen boeken kopen of dát mensen boeken kopen? Het tweede, zou ik zeggen. Leve de boekhandel, leve bol.com, #fijndaterboekenzijn. Amen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden