REPORTAGE

Futuristisch interieur: print je tapijt

De blik op de toekomst in Milaan is verwachtingsvol. Ontwerpers experimenteren volop met 3D-printers en ledverlichting. De nieuwe, duurzame technieken duiden op een mentaliteitsverandering.

It's party time by Bas Kosters Beeld Moooi

In een loods in Zona Tortona, een voormalig fabrieksterrein in Milaan waar nu creatieve industrie huist, staat een smetteloos witte auto. Zelfs de ramen, wielen en spiegels lijken van tandpasta. De kunstzinnige fantasie-auto staat in een houten paviljoen, licht fluorescerend onder een blauw neonlicht. Deze tijdelijke autoshowroom is het voorportaal van de presentatie van een internationale designwedstrijd die door een Japanse autoproducent wordt gesponsord. Tot de winnaars behoren een alternatief zebrapad dat door witte banen met een subtiele knik voetgangers in de efficiënte banen leidt en een vernuftig apparaat dat een gedrukte tekst direct omzet in braille.

Deze mix van ronkende reclame en maatschappelijk verantwoord design kenmerkt de Salone del Mobile die afgelopen week in Milaan was. Het begon ooit als driedaagse meubelbeurs, maar groeide de afgelopen 52 jaar uit tot een week durend evenement waarin design, technologie, wetenschap en kunst versmelten. En waar steeds meer commercie bij kwam; zo veel zelfs dat wordt gemopperd over de 'Salone del Marketing'. De autofabrikant is slechts een van de honderden merken die zich profileert op dit jaarlijkse design extravaganza. Een evenement met 300 duizend bezoekers van alle continenten, onder wie honderden journalisten, is nu eenmaal een buitenkans voor merken.

Kleden van het Nederlandse designlabel Moooi. De consument kan dankzij computergestuurde printmachines elke gewenste decoratie in zijn kleed laten verwerken. Beeld Moooi

Wie door deze promotionele wildgroei heenkijkt, ziet een verwachtingsvolle blik op de toekomst. Dat was de afgelopen jaren wel anders in Milaan. Nieuwe technologie wordt stevig omarmd, met name in lichtdesign. Dankzij de alomtegenwoordige leds zijn lampen gereduceerd tot smalle draden met lichtgevende puntjes of witte panelen die als pauwenveren van kleur verschieten. Dankzij computergestuurde printmachines kan de consument bij het Nederlandse succes-label Moooi binnenkort vloerkleden laten maken met elke gewenste decoratie: van vakantiekiekjes tot de zonnebloemen van Van Gogh.


Dit is nog maar een voorbode van wat het interieur te wachten staat. Uitgerekend in een 17de-eeuws stadspaleis presenteren innovatieve start-ups zich. Het Nederlandse bedrijfje Make It Leo maakt het voor een consument in Amsterdam eenvoudig om een digitale ontwerptekening van een Amerikaanse designstudio te kopen en het meubel bij een lokale werkplaats te laten maken. De consument betaalt niet voor opslag, transport en winkelmarges, maar rekent alleen een ontwerpvergoeding en reële productiekosten af. Elders in Milaan heeft Airbnb de handen ineengeslagen met Fabrica, de vermaarde creatieve denktank van kledingmerk Benetton. In een echt woonhuis verkennen de Fabrica-ontwerpers de invloed van de oprukkende tijdelijke verhuur op het interieur.

Tegelijkertijd staan organische materialen en natuurlijke processen in de belangstelling - als tegenwicht voor de snelle digitalisering? Vooral Nederlandse ontwerpers excelleren hierin. Het experimentele designlabel Transnatural toont vazen die zijn gemaakt van schimmels die in speciale mallen worden gekweekt en vervolgens zijn geprepareerd. Ook te zien is een synthetisch zijde dat net als echte planten CO2 omzet in zuurstof, en natuurlijk plastic van insectenhuid. Uiteraard zijn dit prototypes en geen kant-en-klaremassaproducten; dat zijn net als voorgaande jaren vooral degelijke meubels en designklassiekers. De zoektocht naar duurzame alternatieven voor bestaande productietechnieken duidt wel op een mentaliteitsverandering van de conservatieve meubelbranche.

Vandaar dat een van meest elementaire behoefte hoog op de designagenda staat: voedsel. De stijlglossy Wallpaper toont als altijd producten met een hoog snobgehalte, door topontwerpers te koppelen aan verfijnde ambachtslieden. Dit jaar bestaat de oogst uit voedselgerelateerde producten, zoals een delicate eettafel van marmer of een begeerlijke 'design'-vleessnijder. Blijkbaar is echte luxe tegenwoordig genieten van eten. Meubelgigant IKEA, die zich steeds nadrukkelijker manifesteert in Milaan, presenteert 'de keuken van 2025', een concept dat is ontwikkeld in samenwerking met de TU Eindhoven. Verwacht kinderen die koken met eetbare inkt en papier of een kookeiland dat de consument zelf produceert met 3D-printers en hergebruikt hout.

Presentatie van Moooi op de Salone del Mobile. Veel ontwerpers in Milaan werken met leds. Beeld Moooi

Op een steenworp afstand van deze bedrijfspromotie staat de Design Academy Eindhoven, die juist inzoomt op poep. Met de provocerende titel Eat shit wordt de maatschappelijke potentie van poep onderzocht. Denk aan grootstedelijke mestfabrieken in de vorm van duiventorens of de extractie van nuttige bacteriën uit mensenpoep. Zulke conceptuele vergezichten, die hand in gaan met smaakvolle of handige gebruiksvoorwerpen, maken de Salone del Mobile in Milaan tot de belangrijkste barometer van de dromen én praktische bezwaren van design.

Beeld Moooi
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden