Fulmineren tegen God, paus en moslims

‘Verdriet dat heb je niet, verdriet dat ben je.’ Met die ene zin is de kern van de voorstelling The Broken Circle Breakdown (‘featuring The Cover Ups of Alabama’) samengevat.

Het verlies van Didier en Elise is vele malen groter: zij zijn hun dochtertje Mabelleke verloren aan kanker. Het verdriet en de woede daarover zijn zo tussen hen in komen te staan dat zingen nog de enige uitweg is.

Over hoe het is een kind te verliezen, gaat de voorstelling van de Vlaamse groep Cie. Cecilia, het gezelschap van theatermaker Arne Sierens, hier vooral bekend van zijn samenwerking met Alain Platel met wie hij memorabele producties maakte als Bernadetje en Allemaal Indiaan. Het is volkstheater van de goede soort, waarin grote emoties en ontroering worden afgewisseld met vervreemdende, schurende scènes. The Broken Circle Breakdown past geheel in die lijn: het is theater dat ver gaat in het volledig inpakken van het publiek, en daarbij geen middel schuwt. De voorstelling is inmiddels geselecteerd voor het Theaterfestival, maar is deze maand eerst nog te zien in het Amsterdamse theater De Brakke Grond in het festival De Vlaamse Kermis.

Hoeveel ellende kan een mens verdragen? Elise vertelt in een korte monoloog over haar persoonlijke geschiedenis, een leven vol ziekte, dood en tegenslag. Samen met haar man Didier vlucht ze in een fascinatie voor Amerikaanse muziek als country en bluegrass, en in het zingen vinden ze levensgeluk. Totdat hun dochtertje doodgaat.

De voorstelling heeft de vorm van een concert, en daartussendoor zijn er stevige confrontaties tussen twee mensen die van elkaar houden, maar door hun verdriet niet meer in staat zijn daaraan vorm te geven. De man verliest zich in woede, vooral tegen God en alles wat met religie te maken heeft. Hij fulmineert in schitterende monologen tegen haatzaaiende moslims, zelfmoordterroristen, hypocriete katholieken, tegen de paus, en tegen de Amerikaanse president die stamcelonderzoek verbiedt. De vrouw raakt steeds meer in zichzelf verstrikt en kan alleen nog maar praten over de laatste uren van haar Mabelleke, waarbij geen hartverscheurend detail achterwege wordt gelaten.

En tussendoor steeds maar weer die liedjes, die intense weemoed van de steelgitaar, banjo en viool. Na anderhalf uur zit je als toeschouwer zo tegen de tranen te vechten dat het eigenlijk mooi genoeg is geweest. Als actrice Mieke Dobbels dan ook nog zelf gaat huilen, wordt het te veel. Nog meer liedjes volgen, nog meer zingen tegen de klippen op – daar had een regisseur een punt moeten zetten. De vier muzikanten en de twee acteurs spelen intussen op de toppen van hun kunnen en Johan Heldenberg maakt van Didier een geweldige rol, vol zeggingskracht en energie.

The Broken Circle Breakdown is overdadig emotionerend, heftig, en ook geëngageerd theater, dat de grenzen opzoekt en tenslotte ongenadig door die grenzen heen dendert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden