Drama

Fruitvale Station

Een neutralere kijk op de dood van Oscar Grant had het drama nog indringender gemaakt

Oudejaarsdag, 2008. Oscar Grant zit vol goede voornemens. In het nieuwe jaar wil hij stoppen met dealen in hasj. Verder wil hij een goede vader zijn voor zijn dochtertje, trouw blijven aan zijn vriendin en zijn moeder trots maken.

Dat Oscar 2009 maar ternauwernood zal halen, maakt het wrange drama Fruitvale Station direct duidelijk. De film opent met archiefbeelden waarop te zien is hoe de 22-jarige Grant in de eerste uren van 1 januari wordt aangehouden en vervolgens neergeschoten door een agent op een metrostation in Oakland, vlak bij San Francisco. Grant overleeft het schot in zijn rug niet.

Die eerste, heftige beelden zijn geen fictie: ze werden gemaakt met een mobiele telefoon door een van de vele getuigen van de geruchtmakende schietpartij. Regisseur Ryan Coogler gebruikt de rest van zijn speelfilm-debuut om terug te blikken op de laatste dag van Oscar Grant, een licht ontvlambare ex-gevangene, maar ook gewoon een lieve jongen die op het rechte pad wil blijven.

Fruitvale Station ging in première op het Sundance Film Festival en won daar meteen de publieksprijs en de grote juryprijs. Het is een indrukwekkend debuut, met een sterke hoofdrol van Michael B. Jordan (bekend uit tv-series als The Wire en Parenthood) en een duidelijke boodschap: deze moord was even zinloos als schandalig.

Hoewel daar geen twijfel over kan bestaan, hangt juist die boodschap de film toch als een molensteen om de nek. Ryan Coogler, die zelf het scenario schreef, blijft dicht bij de feiten, maar veroorlooft zich ook de nodige dramatische vrijheden. Daar begint het soms te wringen. De film laat zien dat Grant geen heilige was, maar bewijst wel heel vaak zijn goede karakter. Zo probeert hij op zijn laatste dag een aangereden hond te redden en gooit hij met een groots gebaar zijn voorraad drugs weg.

Het lijkt erop dat Coogler zijn publiek probeert te manipuleren. Maakte het feit dat Grant een schattig dochtertje had de schietpartij soms nog kwalijker? Zou een jongen zonder goede voornemens een minder te betreuren slachtoffer zijn geweest? En waarom laat de regisseur buiten beschouwing dat de (blanke) agent die Grant neerschoot, volgens zijn eigen verklaring en die van veel getuigen, een fatale vergissing maakte? Hij had niet zijn pistool, maar zijn stroomstootwapen willen trekken.

Dat Fruitvale Station zo veel vragen oproept, is geen slechte zaak. Maar een neutralere kijk op de gebeurtenissen zou, paradoxaal genoeg, het drama nog indringender hebben gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden