INTERVIEW

'Friesland was voor jongens uit de randstad echt een ander land'

Het eerste deel van De Kameleon, een van de succesvolste kinderboekenseries van de vorige eeuw, is omgezet in stripvorm door Dick Matena (71). Eerder maakte de tekenaar grafische versies van romans als De Avonden en Kort Amerikaans.

Dick Matena. Beeld Hilde Harshagen

Tijdens het maken van de strip, naar het boek van de Fries Hotze de Roos (1909-1991), kreeg Matena een hartaanval, maar het werk is nu eindelijk af. Zijn bewerking van Afke's Tiental, het jeugdboek van Nienke van Hichtum komt er nog aan, net als die van Jan Wolkers' roman Turks Fruit.

Wie zou de avonturen van twee Friese belhamels op hun mirakelse schuit nog kunnen boeien?

'Nostalgische mensen, zoals ik. Dat heeft mij enorm verbaasd, maar er lopen nog erg veel fans rond. Ik heb een stuk of vier van die boekjes gelezen, tot mijn 14de denk ik. Ik heb er daarna niet meer naar omgekeken. De man van mijn zus is Kameleon-gek. Die zegt dat er een hele verzamelaarscultus bestaat. Van die mannen die het als kind lazen en nog steeds gek zijn op sleutelen aan hun oude brommer. Nostalgie, dat is zoiets moois.'

Wat vond u zelf als kind van de serie?

'Ik had niks met die boot, de Kameleon. Ik heb twee linkerhanden en niet eens een rijbewijs. Mij trok juist het exotische. Friesland was in de jaren vijftig voor jongens uit de Randstad echt een ander land. De Kameleon was net zo exotisch als Kuifje in Afrika.'

Kinderboeken bevatten vaak al tekeningen: zitten die niet in de weg bij het maken van een strip?

'Als ik strips maak van klassieke kinderboeken, dan blijf ik juist heel dicht bij de sfeer van de oude omslagen. Dik Trom-illustrator Johan Braakensiek is zo kenmerkend, die wíl ik niet eens overtreffen. En dat bootje, daar ontkom je dus niet aan: dat ziet er gewoon zo uit, ik had het ding na al die jaren zo kunnen tekenen, zonder het boek erbij. De beelden die mensen bij het lezen in hun hoofd hebben gevormd, zijn lastiger. Ik laat de indruk zien die het boek op mij gemaakt heeft, dat blijft persoonlijk. Soms vertellen mensen dat je hun fantasie hebt gestolen. Die laten zo'n strip, net als de verfilming, liever links liggen. Dat snap ik heel goed. Ik ga ook niet naar verfilmingen.'

Binnenkort komt uw versie van Jan Wolkers' Turks fruit uit. En dan?

'Ik ben nog lang niet klaar. Er staat nog werk van Cees Nooteboom op mijn lijstje. Harry Mulisch. Hugo Claus. Als Turks Fruit af is, dan kan ik weer plannen gaan maken. Toen ik met De Kameleon bezig was, kreeg ik een hartaanval. Ik heb hard moeten werken om weer gezond te worden en toch de deadline te halen. Ik hoop dat je het er niet te erg aan afziet. Het is voor het eerst in dertig jaar dat iemand anders de tekeningen heeft ingekleurd. Met de computer nog wel. Terwijl ik zelf nog nooit zo'n ding heb aangeraakt. Alleen de cover heb ik geaquarelleerd, zoals ik altijd doe.'

Houdt het dan nooit op?

'Ja, nogal wiedes dat het een keer ophoudt. Als ik omval. Maar eerder niet. Ik ga door zolang het leuk is en ik ideeën heb. Wat moet ik anders? Ga ik alleen maar zitten piekeren.'

De Schippers van de Kameleon, door Hotze de Roos en Dick Matena. Uitgeverij Kluitman. Hardcover 18,95 euro, paperback 8,95 euro.

Stripboek van 'De schippers van de Kameleon'. Getekend door Dick Matena. Beeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.