Review

Fries landschap maakt Macbeth betoverend

Macbeths wankeling tussen macho en mietje komt matig uit de verf in Friese klei. Het jaarlijkse uitje naar Spanga belooft meer dan ditmaal kan worden waargemaakt.

Scène uit Macbeth van Opera Spanga

Macbeth staart naar de dolk die hij straks gaat planten in koning Duncan, zijn slapende bevelhebber. Over de rampspoed die de moord opwekt, schreef Shakespeare een drama en Verdi een opera. Geen van tweeën voorzag de betovering die de scène krijgt in de weilanden van het Friese dorp Spanga. Als Macbeth overweegt dat de natuur bij het vallen van de avond zwijgt, verschijnt boven de schouder van bariton Marcel van Dieren een bleke, bolronde maan. De echte.

Giuseppe Verdi: Macbeth

Opera. Regie: Corina van Eijk, orkest Opera Spanga o.l.v. David Levi.
Spanga, 17/8, voorstellingen t/m 27/8.

Fries decor

Het zijn zulke extraatjes waarvoor operaliefhebbers sinds 1989 graag de omweg maken naar de gemeente Weststellingwerf. Regisseur Corina van Eijk streek er neer in een tijd dat opera nog van z'n sokkel moest komen. Haar aanpak werkt nog altijd: zet het publiek op spartaanse bankjes, graaf een kuil voor het orkest, plaats er een halfopen tent omheen - en spelen.

Het Friese paleis van Macbeth en zijn Lady kent alleen het noodzakelijke: kingsize bed, forse eettafel, kledingrek. In hun deel van de tent zijn de witte wanden besmeurd met klei, even smoezelig als hun ziel. Uitgebrande auto's op de dijk waarschuwen voor de ongelukken die staan te gebeuren.

Om de opera op maat te maken voor Spanga, gooide Corina van Eijk de partituur op de schop. Haar voornaamste verkaveling betreft de drie heksen die Macbeths vergiftigde koningschap voorspellen. Bij gebrek aan een operakoor krijgen ze veel meer noten in de strot. De intrigantes wurmen zich in het privéleven van het paar en dicteren de gang van zaken.

Kermismuziek

Helaas verliest het drama zo wel z'n psychologische horror. Macbeths wankeling tussen macho en mietje komt matig uit de verf. Hoe de Lady afglijdt van bloeddorst naar waan, blijft ongezien. Zo eng is het loeder in Spanga trouwens niet. Van Eijk kneedt Lady Macbeth tot een sympathieke sadomasochiste, die zich met smaak laat nemen op de maat van Verdi's lepe kermismuziek.

Met de bijbehorende kreetjes smeert sopraan Francis van Broekhuizen alvast haar stem voor een meesterlijke slaapwandelscène. Half zingend, half sprekend levert Van Broekhuizen de karaktertekening die eerder ontbrak. In de stoere bariton van Marcel van Dieren gedijt Macbeth uitstekend, al is meer kleurverschil denkbaar tussen ijzervreter en pyjamaheld.

Het miniorkest in de kuil weert zich kranig. Het lukt dirigent David Levi meer te tonen dan het skelet van de partituur. Sommige Verdiaanse melodieën wiegen sensueel door de Friese avondlucht.

Marcel van Dieren als MacbethBeeld Opera Spanga
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden