Drama

Fresh Air

Grootverbruiker van deodorant

Pauline Kleijer

Keer op keer reageert Viola op contactadvertenties. Maar zodra ze beet heeft, wimpelt ze steevast geïnteresseerde mannen af. 'Een vrouw als jij hoort niet alleen te zijn', probeert een van hen haar te overtuigen. 'Ik ben niet alleen. Ik heb een dochter', antwoordt Viola. Dat is maar ten dele waar. Viola heeft een dochter, maar ze is er niet minder alleen om. Moeder en puberdochter leven volledig langs elkaar heen in hun flatje in Boedapest. Hun enige gezamenlijke activiteit is het in stilte bekijken van hun favoriete televisieserie.

Viola werkt als toiletjuffrouw in een muf hok in een metrostation. Ze is grootverbruiker van deodorant en luchtverfrisser, maar nog altijd vindt haar dochter Angéla haar stinken. Angéla droomt van een carrière als modeontwerpster, maar is zo gecharmeerd van de kleur groen dat haar mogelijkheden beperkt lijken. Het speelfilmdebuut van de jonge Hongaarse Agnes Kocsis, dat nu pas in Nederland wordt uitgebracht, stamt uit 2006 en werd destijds goed in Cannes ontvangen. De vergelijkingen met Aki Kaurismäki waren niet van de lucht; net als in diens melancholieke Finse komedies draaien de personages in Fresh Air omzichtig om elkaar heen, gekweld door neerslachtigheid en zelfhaat. En Kocsis heeft een vergelijkbare verteltrant, met schaarse, ontwijkende dialogen, een rustig tempo en droge humor.

Verschillen zijn er ook. Door haar aandacht voor de jongere generatie laat Kocsis ruimte voor verwachtingen en optimisme. Angéla en haar vriendin koesteren hoop voor de toekomst, ver weg van het ouderlijk huis. En Angéla’s voorzichtige romance met een verlegen jongen is misschien geen toonbeeld van romantiek, maar heeft toch zijn charme.

De vormgeving geeft de film ook een eigen gezicht. Kocsis koos voor opvallende kleurenschema’s en heeft veel oog voor detail. Het maakt Fresh Air knap en interessant, maar ook wat kunstmatig; het gaat Kocsis meer om ideeën dan om gevoel. Pas aan het eind van de film wordt die emotionele kilte opgeheven. Langzaam maar zeker groeien Angéla en haar moeder toch een beetje naar elkaar toe. Met een flinke dosis pech en berusting geeft Kocsis haar beheerste debuut een ontroerende finale.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden