CULTUUR IN QUARANTAINE

Freek de Jonge stelt erfenis veilig op eigen YouTube-kanaal

Nieuws over kunst, cultuur, mode en media in quarantainetijd, op deze plek verzameld door verslaggevers van de Volkskrant

Beeld Rob en Robin

Freek de Jonge stelt erfenis veilig op eigen YouTube-kanaal (29 april)

Freek de Jonge stelt zijn erfenis veilig. Een groot deel van het oeuvre van de cabaretier (75) is binnenkort te zien op zijn eigen YouTube-kanaal. Het plan om zijn theatershows, oudjaarconferences en andere voorstellingen online te zetten had hij al langer, maar de uitvoering is versneld door de coronacrisis.

Hij maakte het nieuws woensdag bekend op nu.nl. ‘Omdat we nu in een tijd leven waarin veel mensen thuiszitten, leek het mij een goed moment om alles te delen en is het in een sneltreinvaart gekomen’, zei De Jonge.

Hij noemde nog een andere reden: ‘Daarbij wil ik er graag zelf nog bij zijn als het online komt. Waarom zou ik dat allemaal na mijn dood laten gebeuren? Nu heb ik er nog lol van.’

De shows die De Jonge maakte toen hij in de periode 1968-1979 een duo vormde met Bram Vermeulen in Neerlands Hoop in Bange Dagen, zullen niet te zien zijn. Het gaat om voorstellingen, masterclasses en lezingen die De Jonge en zijn vrouw Hella sinds 1980 op video hebben geregistreerd. In totaal gaat het om zo’n 200 uur aan materiaal.

Samen met cabaret- en stand up-comedywebsite Zwarte Kat is De Jonge bezig met de opnamen van zo’n tachtig podcasts over zijn verschillende activiteiten. Tegen nu.nl zei hij: ‘Daar gaat nog heel wat tijd in zitten, maar dan kan ik het ook netjes en mooi achterlaten. Dan heb ik er alles aan gedaan om het zo goed mogelijk bij de mensen bezorgd te krijgen.’ (Paul Onkenhout)

Violist Liza Ferschtman.Beeld ANP

Een afscheid in Delft zonder knal voor violist Liza Ferschtman (24 april)

Ze had zich haar afscheid anders voorgesteld. Nog één mooie editie van het Delft Chamber Music Festival en dan zou violist Liza Ferschtman het artistiek leiderschap neerleggen. Maar het kamermuziekfestival in de Delftse binnenstad, dat gepland stond voor 30 juli tot en met 9 augustus, gaat wegens de coronamaatregelen niet door. Voor de editie 2021 was al een opvolger gestrikt, wat het onmogelijk maakt het hele festival te verplaatsen.

De organisatie maakt Ferschtmans afscheid vandaag bekend, en presenteert meteen haar opvolger: pianist Nino Gvetadze. Zij had al de leiding over het Naarden International Piano Festival.

Ferschtman, die het artistiek leiderschap in 2007 overnam van vioolcollega Isabelle van Keulen, had vorige zomer al een ‘sabbatical’ genomen van het festival, waarna ze ontdekte dat het tijd was om te stoppen.

‘Een festival samenstellen kost veel tijd en energie, en als ik iets organiseer, wil ik het goed doen’, zegt ze tegen de Volkskrant. ‘Ik wilde een vrijer hoofd hebben, me kunnen focussen op het spelen zelf. Voor Delft is het ook goed als er een nieuwe impuls komt.’

Op de achtergrond speelde nog iets: Ferschtman wilde het festival korter maken. ‘Mijn misschien wat naïeve ideaal is altijd geweest dat in een festival alle onderdelen van het programma op elkaar aansluiten. Het liefst wil je dan dat het publiek bij al die onderdelen aanwezig is, zodat er een bundeling van energie ontstaat en die beoogde boog overkomt. Maar dat is verdeeld over tien of meer dagen niet realistisch. Het bestuur wilde vasthouden aan de lengte, waar veel voor te zeggen valt. Toen vroeg ik me af: kan ik dat nog opbrengen?’

Ferschtman droeg enkele namen aan als mogelijke opvolgers, waarna het bestuur voor Gvetadze koos. De uit Georgië afkomstige pianist werd in Nederland bekend na haar deelname aan het Liszt Concours in 2008 (tweede en publieksprijs).

Ferschtman zal niet vertrekken zonder afscheidsconcert: in 2021 zal ze nog een deel van de programmering voor haar rekening nemen. Ook wordt momenteel bekeken of er deze zomer nog een digitaal concert kan worden georganiseerd, zonder publiek. (Merlijn Kerkhof)

De Rolling Stones trappen met een nieuwe single de tijdgeest op zijn staart (24 april)

De Rolling Stones tijdens het online festival 'One World: Together at Home'Beeld Getty Images

Dat uitgerekend de Rolling Stones weer nieuwe energie krijgen van de covidcrisis. De band is al een dagje ouder, maar vorig weekeinde speelden Mick Jagger, Keith Richards, Ronnie Wood en Charlie Watts als herboren bij het gestreamde festival One World: Together at Home. Geen centje pijn, al was Watts zijn drumstel even kwijt.

En dan komt de band nu ook nog met een nieuwe single die de coronatijdgeest aardig op de staart trapt. In Living in a Ghosttown, een rauw en enigszins desolaat nummer met in de eerste maten een aarzelende reggaevibe, zingt Jagger over de wereld die nogal is veranderd: ‘Life was so beautiful, then we all got locked down. Feel like a ghost, living in a ghosttown.

In de clip, die gisteren op YouTube verscheen, trekt een camera door verlaten Londense straten en langs lege metroperrons. ‘Always had the feeling, it will all come tumbling down’, zingt Jagger. Waarna hij er ook nog even een solo op de mondharmonica uitgooit.

En al lijkt het dus of de Stones de covidcrisis van verre zagen aankomen, dat is toch niet helemaal het geval. Keith Richards liet weten dat de eerste Stones-single sinds 2012 al een tijd op de plank lag, en dat het nummer lichtelijk is herschreven in het licht van de pandemie. Dat woordje ‘lockdown’ in de tekst zal wellicht zijn toegevoegd? (Robert van Gijssel)

Stoepkrijtteksten inspireren Dolly Bellefleur tot aanmoediging (23 april)

Ben je bang?
Last van onzekerheid?
Die ons nu allen kwelt
In crisistijd

'Hou vol lieve mensen'Beeld Simon Claassen

Met een, naar eigen zeggen, ‘hoopgevende hertaling’ van Grow en een bijbehorende clip, wil Ruud Douma, aka Dolly Bellefleur, iedereen een hart onder de riem steken. Grow is de gospelballade waarmee Jeangu Macrooy dit jaar in Rotterdam zou deelnemen aan het Eurovisie Songfestival.

Hou vol, is de nieuwe titel. De travestie-cabaretier uit Amsterdam werd geïnspireerd door teksten van krijt op stoepen, zoals ‘hou vol’ en ‘wees lief voor elkaar’. Op Twitter deed Bellefleur een oproep om foto’s van stoepteksten te sturen. De foto’s gebruikte ze in de clip. Bellefleur: ‘Om met Jeangu Macrooy te spreken: Through every high and every low we will grow.

Het is al voor de zevende keer op rij dat Bellefleur de Nederlandse inzending voor het Songfestival heeft hertaald. Ze zegt het een verarming te vinden dat veel landen op het festival kiezen voor het Engels, in plaats van hun eigen taal. 

Haar hertaling van Grow eindigt als volgt:

Hou vol, hou moed

Na eb komt vloed

Alle ellende spoelt straks weg

Geloof me het komt goed

(Paul Onkenhout)

TicketSwap heeft er een concurrent bij, voor tweedehands concertkaarten: Fan-to-Fan (23 april)

Wie een tweedehands ticket kocht voor een evenement dat later niet bleek door te gaan, had pech: in principe kreeg je je geld niet terug. Tot nu. Ticketmaster lanceert binnenkort een platform waar tweedehands kaartjes verhandeld kunnen worden. 

Beeld Lowlands

Ticketmaster gaat daarmee de concurrentie aan met onder meer TicketSwap, een van de grootste spelers op het gebied van tweedehands kaartverkoop. De nieuwe online marktplaats gaat Fan-to-Fan heten.

Dat verklaarde Lowlands op de eigen website, nadat duidelijk werd dat het jaarlijkse festival wegens de verlengde coronamaatregelen afgelast moest worden. De festivalkaartjes blijven nog geldig voor volgend jaar, maar kunnen binnenkort ook op Fan-to-Fan aangeboden worden, liet de organisatie weten. Ticketmaster wilde het platform in het najaar van 2019 al lanceren. Het is onduidelijk waarom dat niet is gebeurd. De woordvoerder maakte geen nieuwe lanceringsdatum bekend.

Een van de redenen voor het initiatief is het voorkomen van oplichting. Wanneer iemand niet via de officiële voorverkoop op Ticketmaster kaarten koopt, is er geen  garantie voor de geldigheid. Het idee achter Fan-to-Fan is dat bij elke doorverkoop een nieuwe QR-code gemaakt wordt. Daardoor blijft elk kaartje uniek.

Het geld blijft bovendien in bezit van Ticketmaster zelf. Het bedrijf wil zijn positie op deze manier nog meer versterken. ‘De mensen hebben er behoefte aan’, aldus de woordvoerder. (Aybala Carlak)

Crisis pakt goed uit voor Netflix, Disney+ én de tv-zenders (22 april)

Het aantal abonnees van Netflix is afgelopen kwartaal ruim twee keer zo snel gestegen als verwacht. Volgens de streamingdienst komt dat vooral door de coronacrisis. Het platform heeft inmiddels 183 miljoen leden, 16 miljoen meer dan eind december.

Beeld Studio V

Het aantal abonnementen nam in de eerste twee maanden volgens planning toe, om in maart omhoog te schieten. Die explosieve groei is tijdelijk, denkt Netflix. ‘We verwachten dat het toename zal afzwakken als de lockdownmaatregelen worden opgeheven.’

In Nederland is het aantal betalende abonnees in het eerste kwartaal met 13 procent toegenomen, meldt onderzoeksbureau Telecompaper. De streamingdienst heeft er zo’n 2,8 miljoen.

Volgens Netflix is met name de documentaireserie Tiger King, over de Amerikaanse tijgerfokker Joe Exotic, een hit. Ook de datingshow Love is Blind trekt veel publiek. Deelnemers aan dat programma mogen elkaar pas zien als iemand een ander ten huwelijk heeft gevraagd en het antwoord ‘ja’ is.

Concurrent Disney+ lijkt eveneens te profiteren van het coronavirus. Vijf maanden na de officiële lancering van het platform, onder meer in Nederland, is Disney+ de mijlpaal van 50 miljoen betalende gebruikers al gepasseerd.

Ook traditionele tv-programma’s trekken dezer dagen meer publiek. Sinds Nederlanders zoveel mogelijk binnen blijven, kijken ze gemiddeld 37 minuten meer televisie dan normaal, stelt Stichting Kijkonderzoek. Gemiddeld staat het toestel nu 3 uur en 51 minuten per dag aan. (Menno van Dongen)

Andrea Bocelli omarmt het ‘gewonde hart van de aarde’, onder veel meer  (11 april)

De Italiaanse tenor Andrea Bocelli (61) heeft zich met overgave gestort op de conoracrisis, en de verlichting die muziek mogelijk kan bieden. Bocelli trad op in de special van de Amerikaanse Late Late Show en volgende week is de operazanger ook te zien bij het benefietconcert One World: Together at Home, geïnitieerd door Lady Gaga. Hij is ook een grote inzamelingsactie gestart om ziekenhuizen te helpen bij de aanschaf van apparatuur die nodig is om zorgpersoneel te beschermen. Inderdaad: Bocelli is heel goed bezig.

Beeld Rob en Robin

Maar het optreden dat de tenor op Paaszondag geeft, moet wel heel uitzonderlijk worden. Op uitnodiging van de burgemeester van Milaan zingt Bocelli vanuit de beroemde Dom van Milaan, uiteraard zonder publiek. Het concert wordt vanaf zeven uur ’s avonds live uitgezonden via het YouTube-kanaal van Bocelli, hier:

Bocelli zingt het Ave Maria van Bach/Gounod en de aria Sancta Maria van Mascagni. De stukken staan op zijn album Sacred Arias uit 1999. Hij wordt begeleid door de organist Emanuele Vianelli, die het grote orgel van de Dom bespeelt. Volgens de initiatiefnemers moet Bocelli’s strelende zang een boodschap van liefde en hoop door de wereld jagen.

Bocelli zelf zei het zo, in een persverklaring: ‘Wij willen het gewonde hart van de aarde omarmen, op een plaats waar Italië trots op mag zijn. Het optreden moet de wereld vreugde geven, zeker gedurende de paasdagen, die ons altijd wijzen op het mysterie van geboorte en wedergeboorte.’

Mooi gezegd. Laat die stream maar komen. (Robert van Gijssel)

Klassiek festival Wonderfeel kiest voor de lange termijn, dan de vloer maar schuren  (9 april)

Ook het festival Wonderfeel gaat niet door. Het is het eerste grote zomerevenement voor klassieke muziek dat heeft bekend gemaakt een editie over te slaan. Het festival zou pas 17 juli van start gaan. 

Beeld Foppe Schut

Wonderfeel begon vijf jaar geleden als een klassiek alternatief voor de zomerse meerdaagse popfestivals in de open lucht. Het vindt plaats op landgoed Schaep en Burgh in ’s-Graveland, niet ver van Hilversum.

‘De kaartverkoop ligt al bijna een maand stil’, verklaart organisator Tamar Brüggemann. ‘Na de afkondiging van de maatregelen hebben we nog maar een paar kaarten verkocht. We kunnen er niet vanuit gaan dat de verkoop in de komende anderhalve maand nog aantrekt. We hebben nog gekeken of we een podium konden afstoten, maar dan zou het festival niet meer hetzelfde zijn. Bij ons gaat het om het samenzijn, net zo goed om liggen in het gras als om de muziek. En de gezondheidsrisico’s blijven. Een groot deel van ons publiek is bovendien 50-plus.’

In 2015 werd het festival ook al geplaagd: toen moest het een dag afgelasten wegens storm. Brüggemann: ‘We hebben door die onvoorziene kosten een lening af moeten sluiten die we pas na vier jaar konden aflossen. We waren weer helemaal gezond. We hebben geen zin in nog zo’n situatie, dit is op de langere termijn de meest duurzame oplossing. We vinden het vreselijk voor de musici. In 2021 komen we zeker terug. Tot die tijd gaan we achterstallig onderhoud wegwerken. De vloer schuren.’ (Merlijn Kerkhof)

Ladies Night stopt, tijdelijk(?); 5 Uur Show keert terug  (8 april)

Het doek is gevallen voor een paradepaardje van Talpa’s vrouwenzender Net 5. Vanavond komt een vervroegd, abrupt einde aan seizoen twee van Ladies Night. Volgens een woordvoerder van Talpa is een aantal afleveringen van de talkshow van Merel Westrik gemaakt met inachtneming van de RIVM-regels, maar is ‘nu toch besloten de opnames te staken’.

Presentatrice en journalist Merel Westrik in het decor van Ladies NightBeeld ANP Kippa

Het besluit is niet los te zien van structureel tegenvallende kijkcijfers. Terwijl een talkshow als Op1 dezer dagen veel meer publiek trekt dan gebruikelijk – dinsdagavond zo’n 1,3 miljoen kijkers – slaagt Ladies Night daar niet in. Vorige week keken slechts 163 duizend mensen naar het programma.

Vanaf volgende week maakt de show, met terugkerende gasten als Linda de Mol en Stella Bergsma, plaats voor oude films, waaronder Love Actually. Of Ladies Night na de zomer terugkeert op Net 5, is nog onduidelijk.

Er verandert meer bij Talpa. Het bedrijf maakte woensdag bekend dat de beroemde tv-titel De 5 Uur Show eind augustus terugkeert op tv, bij SBS 6. Het wordt een rechtstreeks, magazine-achtig programma vol ‘gebeurtenissen van de dag’. In de jaren negentig was De 5 Uur Show te zien bij RTL, met presentatoren als Viola Holt, Dieuwertje Blok en Catherine Keyl.

Woensdagmiddag bleek ook dat John de Mols videoplatform kijk.nl extra aandacht gaat besteden aan entertainmentnieuws. Talpa komt met Scoop Network, dat kijkers belooft mee te nemen in ‘de wereld van glitter en glamour’. Dagelijks is op kijk.nl niet alleen een aflevering van het tv-programma Shownieuws te zien, maar ook een Scoop-aflevering over ‘film, mode, muziek, social media en lifestyle’. (Menno van Dongen)

Freek de Jonge, Pepijn Schoneveld, Comedytrain: cabaretiers zoeken het thuispubliek op (7 april)

Nu de theaters dicht zijn en ze optreden moeten missen, verzinnen cabaretiers andere dingen om zichzelf, elkaar en het thuispubliek mee te vermaken.

Pepijn Schoneveld maakt al een hele tijd de leuke podcast PepTalk, waarin hij vooral comedycollega’s (en soms iemand anders die hij interessant vindt) uitnodigt voor een goed gesprek. De laatste weken doet hij belrondjes. In de aflevering van afgelopen weekend spreekt Schoneveld met Arjen Lubach over Zondag met Lubach maken onder de huidige omstandigheden, en met Yannick van de Velde van het duo Rundfunk.

Hij begon met Tom van Kalmthout met ‘Rundfunk kijkt Rundfunk’, waarin ze samen naar oude afleveringen van hun populaire tv-serie kijken en herinneringen ophalen. Elke vrijdagmiddag verschijnt er een nieuwe aflevering op het YouTube-kanaal van NPO 3.

Beeld Rob en Robin

Nog een comedypodcast: Stefan Pop en Rayen Panday van stand-upgezelschap Comedytrain lanceerden vorige maand Voor de show. Het oorspronkelijke idee, met gasten praten over de actualiteit als inspiratie voor nieuw comedymateriaal, hebben ze een beetje bijgesteld, nu zo’n beetje alles corona is. Gelukkig kunnen ze goed improviseren.

Pepijn Schoneveld en Stefan Pop duiken ook allebei op in een aantal video’s die Freek de Jonge deze week op zijn YouTube-kanaal zette. Het zijn registraties van vier ‘masterclasses’ die hij in 2007 gaf op de Amsterdamse Toneelschool. De liefhebber die De Jonge graag over zijn vak hoort vertellen is er 9,5 uur zoet mee.

Vanaf de eerste rij vuren inmiddels bekende gezichten vragen op hem af: Schoneveld en Pop dus, maar ook Yentl Schieman en Christine de Boer, samen cabaretduo Yentl en De Boer, Johan Fretz en Peter van Rooijen.

Eén moment zullen ze zich allemaal nog herinneren: de dronken dakloze die ineens opduikt in de zaal, een man in een leren jas die De Jonge op het podium om een vuurtje vraagt en terloops meldt dat hij vroeger zo scherp was.

In scène gezet? Dat vroegen de studenten zich destijds ook af. Freek de Jonge zaaide zo te zien twijfel: ‘De beste dingen verzin je niet.’ Het was bizar, reageerde Stefan Pop dinsdag op Twitter, maar het gebeurde allemaal echt. Hij beloofde er in een nieuwe aflevering van zijn podcast op terug te komen. (Gidi Heesakkers)

Lady Gaga houdt een ‘Live Aid’ voor de gezondheidswerkers  (7 april)

Van links naar rechts: Burna Boy, Billy Eilish, Lady Gaga, John Legend, Andrea Bocelli.Beeld Getty

Omarmen we het eigen land in deze crisis, of staan we schouder aan schouder met de wereld? Terwijl Nederland op initiatief van de NPO en Buma Cultuur een pleidooi houdt voor het uitzenden van louter Nederlandse popmuziek, wil Lady Gaga de hele wereld een muzikale groepsknuffel geven.

De zangeres probeert in de zaterdagnacht van 18 op 19 april, in samenwerking met MTV, de World Healthcare Organisation (WHO) en het festival Global Citizen, een wereldomspannend festival op poten te zetten. Uiteraard zonder publiek, en vanuit ieders eigen isolatie. Lady Gaga heeft al een batterij namen op haar streamingprogramma staan, van Billie EIlish (VS) tot J Balvin (Colombia), Burna Boy (Nigeria), Andrea Bocelli (Italië) en Lang Lang (China). Wereldsterren dus. Die uit Nederland ontbreken vooralsnog op de lijst.

One World: Together At Home moet een soort Live Aid worden: een wereldomvattend festival dat in 1985 werd gehouden met als doel de hongersnood in Ethiopië te ledigen. Met One World moeten nu gezondheidswerkers wereldwijd worden ondersteund.

Op het festival staan veel artiesten (Billie Eilish, John Legend) die vorige week al te zien waren bij een speciale aflevering van James Cordens Late Late Show, en bij een gestreamde uitzending van Elton John. De presentatie is in handen van drie grote en elkaar in normale tijden dus stevig beconcurrerende talkshowhosts: Jimmy Fallon (The Tonight Show), Stephen Colbert (The Late Show) en Jimmy Kimmel (Jimmy Kimmel Live).

Het zijn geen normale tijden. En dat zal ook blijken op 18 april, als we ons tijdens de optredens opnieuw kunnen verwonderen over de interieurs van alle beroemdheden van deze wereld. One World: Together At Home wordt live uitgezonden door MTV, en daarna op wat comfortabeler tijdstippen herhaald via verschillende kanalen. (Robert van Gijssel)

One World- Together At HomeBeeld x

Oranje boven: radiozenders laten op Koningsdag uitsluitend Nederlandse muziek horen - 6 april

Een Nederland dat niet oranje kleurt op 27 april, dat kan en mag niet gebeuren. Vindt de NPO, die daarom heeft besloten op Koningsdag uitsluitend Nederlandse muziek uit te zenden op de radiozenders van de publieke omroep.

Sky Radio, Radio Veronica, Slam en Qmusic volgen het voorbeeld, en uiteraard de zender 100%NL, die in elk geval niet de hele programmering overhoop hoeft te halen. De actie is ook bedoeld als steun in de rug van Nederlandse artiesten, die veel inkomsten uit bijvoorbeeld live-optredens mislopen, vermoedelijk een hele festivalzomer lang.

Beeld Rob en Robin

Auteursrechtenorganisatie Buma Cultuur riep radiostations maandag ook al op om meer Nederlands werk te draaien. Als aan Nederlandse artiesten de komende weken meer royalty kan worden uitbetaald, zou dat een opsteker zijn en misschien zelfs wat leed kunnen verzachten.

‘Je kunt wel harten onder de riem blijven steken, maar daar hebben artiesten uiteindelijk niets aan’, zegt directeur Frank Helmink van Buma Cultuur

Buma heeft eerder in de coronacrisis al een noodfonds opgericht voor Nederlandse componisten, artiesten, tekstschrijvers en uitgevers. Ook komt Buma eerder dan gepland met betalingen aan rechthebbenden. (Robert van Gijssel)

Kruimeltje, Huisvrouwen en Suriname te zien in de huiskamerbioscoop - 6 april

Kruimeltje en de strijd om de GoudmijnBeeld Kruimeltje

Een aantal grote Nederlandse filmtitels die nog in de bioscopen te zien waren toen de coronacrisis uitbrak, zijn sinds vrijdag online te bekijken. De titels zijn te zien via Pathé Thuis, de streamingdienst van bioscoopexploitant Pathé. De Nederlandse bioscopen zijn in elk geval tot 1 juli gesloten vanwege het coronavirus.

Het gaat onder meer om de familiefilm Kruimeltje en de strijd om de goudmijn, de dramafilm Suriname en de romantische komedie Huisvrouwen bestaan niet 2. Kruimeltje en Suriname waren sinds half februari in de bioscopen te zien. Huisvrouwen bestaan niet 2 draaide al vanaf de kerstvakantie.

Huisvrouwen bestaan niet 2Beeld Huisvrouwen bestaan niet 2

Veel bioscoopfilms zijn inmiddels legaal online te kijken. Tot de buitenlandse titels die al eerder op streaming beschikbaar kwamen tijdens de coronacrisis, behoren hits als de horrorfilm The Invisible Man en meervoudig Oscarwinnaar Parasite. Ook de populaire animatiefilm Sonic, over het supersnelle egeltje dat bekend is van de populaire Sega videogame, is vanaf half april te zien op Pathé Thuis.

Titels die het goed deden in het arthouse-circuit, zijn veelal te bekijken via de streamingdienst Picl. Hier zijn onder meer de bekroonde documentaire Mijn Rembrandt en vrijwel alle titels van het Movies That Matter-festival tegen betaling te zien. Vanaf half april biedt Picl ook J’accuse aan, de nieuwe film van Roman Polanski. (Daphne van Breemen)

Ook te zien bij Pathé Thuis.Beeld REP Film

Ommezwaai Blendle, losse artikelen kopen weer mogelijk (voor premiumleden) - 2 april

Wat een crisis niet allemaal vermag: Blendle blaast nieuw leven in zijn oude verdienmodel. Dat werd vorig jaar juni nog als financieel onrendabel afgedankt. De online-knipselkrant biedt zijn abonnees weer de mogelijkheid om door kranten te bladeren en losse artikelen te kopen die Blendle niet in zijn dagelijkse selectie heeft opgenomen.

Het ‘koppensnellen’ in kranten – van de Volkskrant tot The New York Times – is gratis inbegrepen bij het premium-abonnement (9,99 euro per maand). ‘We voegen bladeren door de kranten toe aan Blendle om je een zo compleet mogelijk overzicht van de actualiteit te bieden’, zo laat het bedrijf weten. Vooral vanwege de coronacrisis is er een niet te stillen honger naar informatie over het virus en zijn gevolgen.

Wie artikelen wil lezen die niet in Blendle’s selectie zitten moet daarvoor ‘krantencredits’ kopen, aangeboden in bundels van 50 voor 2,50 euro – het verdienmodel waarmee Blendle in 2014 begon. Met die 50 credits zijn 4 tot 10 extra artikelen te kopen, afhankelijk van de prijs.

Toen Blendle vorig jaar het premium-model introduceerde kregen toenmalige gebruikers de mogelijkheid om hun resterende krediet om te zetten in een abonnement. Dat gaf niet langer toegang tot hele kranten, maar alleen een selectie van Nederlandse tijdschriften en lang niet alle artikelen. (Peter van Ammelrooy)

Beeld ANP

Klanten blijven weg, boekhandels (en uitgevers) starten offensief - 1 april

Lezen doen de meeste mensen in hun eentje en bij voorkeur thuis, dus je zou denken dat het gouden tijden zijn voor de boekenbranche. Maar veel (grote) boekhandels − zoals het Amsterdamse Scheltema en het Rotterdamse Donner −  zijn vanwege de coronamaatregelen voorlopig gesloten.

Ook in de kleinere winkels, die vaak nog wel open zijn, loopt de klandizie terug; als dit niet komt doordat er een maximum aantal personen tegelijkertijd naar binnen mag, dan wel vanwege het feit dat er überhaupt nauwelijks meer iemand op straat is. En wegblijvende klanten blijken hun boeken nog niet massaal via de webshop te bestellen.

Beeld Rob en Robin

De campagne #ikleesthuis die stichting CPNB in samenwerking met andere organisaties in het boekenvak heeft opgezet, gaat daarom de komende weken door. Er zijn ook nieuwe initiatieven, zoals de kettingbriefachtige actie De boekhandel overleeft van uitgeverij Van Oorschot.

‘Morgen of overmorgen vind je bij je post een boek dat ik speciaal voor jou heb gekocht bij mijn lokale boekhandel, omdat ik het zo goed vind’, begint het bericht dat nu rondgaat via de mail. Het bericht spoort de ontvanger aan om voor twee vrienden boeken te bestellen bij een lokale boekhandel naar keuze en die vrienden het bericht weer door te sturen, waarna zij hopelijk hetzelfde doen. Als je Van Oorschot de factuur mailt, maak je bovendien kans op een boekenpakket ter waarde van 100 of 500 euro.

Ook Das Mag steunt de lokale boekhandel: niet alleen is deze uitgeverij een samenwerking aangegaan met zes boekhandels in Nederland en België, ook worden er op dit moment posters verspreid met de tekst: ‘Blijf thuis, bestel lokaal.’

Die tekst prijkt overigens boven de cover van het nieuwste boek van Joost de Vries (Rustig aan, tijger) dat − Corona of niet − volgende week ‘gewoon’ verschijnt, met een boekpresentatie op Instagram en een leesclub via Zoom. (Jet Steinz)

De boekhandel overleeft, van uitgeverij Van OorschotBeeld k2 - uitgeverij Van Oorschot

Bookstore Day uitgesteld, familie Chabot nog niet in één auto - 1 april

De vierde editie van de Nederlandse Independent Bookstore Day vindt plaats op 12 september 2020, niet op de eerder geplande 16 mei. Bookstore Day is een initiatief van boekwinkelketen Libris, die het idee overnam uit Engeland en de VS ter promotie van de lokale boekhandel.

Op 16 mei zouden schrijvers optreden in 150 winkels. Ook was er een ‘schrijverstour’ gepland waarbij in iedere provincie een auto vol schrijvers meerdere boekhandels zou aandoen. Het was de bedoeling dat een van de auto’s het voltallige gezin Chabot zou bevatten, leverancier van drie titels in de Bestseller 60. (Wilma de Rek)

Een hit ten bate van een ziekenhuis in Bergamo - 31 maart

Prachtige beelden van de Italiaanse stad Bergamo. Medisch personeel dat bordjes draagt met de tekst Rinascerò, Rinascerai (ik zal herboren worden, jij zal herboren worden). Het is te zien in de video bij het nieuwe nummer van de Italiaanse zanger Roby Facchinetti (1944), geschreven als steunbetuiging aan een stad die zwaar is getroffen door het coronavirus.

Roby Facchinetti.Beeld Mondadori Portfolio/Archivio Mar

De zanger, die zelf in Bergamo is geboren en opgegroeid, schenkt de opbrengsten van Rinascerò, Rinascerai aan het Papa Giovanni XXIII-ziekenhuis in Bergamo. Dat staat in het onderschrift van het nummer dat inmiddels meer dan zes miljoen keer op YouTube is bekeken. De donaties zijn bedoeld om medische apparatuur mee te kopen.

‘Toen ik op televisie de beelden van legervoertuigen zag waarin de lichamen van mijn stadgenoten lagen, werd ik overweldigd door emotie,’ schrijft Facchinetti in het onderschrift bij de video. ‘Tranen en woede leidden mij naar de piano en in een paar minuten was de muziek en de titel van het nummer geboren.’ 

Hij werkte het nummer uit samen met andere Italiaanse muzikanten. Zangers uit Bergamo vormden het koor dat aan het einde van het nummer te horen is.

Op sociale media gaat het gerucht rond dat alleen al een click op de YouTube-video geld voor het ziekenhuis in Bergamo opbrengt. Dit blijkt niet helemaal te kloppen. Onder de video op YouTube staat dat opbrengsten voor het nummer worden gehaald uit downloads en verkoop van auteursrechten. Er staat niets over clicks.

Facchinetti voelde zich daarom genoodzaakt een oproep te plaatsen op zijn Facebookpagina: ‘Wij distantiëren ons van deze incorrecte informatie,’ schrijft hij. ‘De enig nuttige manier om te helpen is door legaal het nummer te kopen via geautoriseerde digitale platforms.’

Facchinetti is bekend geworden als zanger van Pooh, een rockband uit de jaren zestig. Nog steeds geldt het als een van de grootste bands uit de Italiaanse popgeschiedenis. (Melisa Can)

Een tv-zender voor verhalen over opruimskills of een verjaardagslied voor oma - 30 maart

Tv-maker Beau van Erven Dorens, actrice Nazmiye Oral en cabaretier Stefano Keizers zijn vandaag vanuit hun woonkamers de eerste drie presentatoren van een programma op wat ironisch, maar toch serieus de ‘nationale verbindingszender’ wordt genoemd. IedereenLive zendt deze week dagelijks uit van 14.00 tot 17.00 uur op Facebook, YouTube en Salto Amsterdam.

In het programma wordt van ‘woonkamer naar woonkamer geschakeld om verhalen te verzamelen uit het hele land.’ De initiatiefnemers zijn John de Zwart en Martijn de Greve. Wie een verhaal wil vertellen, kan zich aanmelden via WhatsApp (085 060 0345) of mail (live@iedereenlive.nl).

De makers leggen zichzelf weinig beperkingen op. ‘Alles kan: vertellen over je nieuwe opruimskills, een verjaardagslied zingen voor je oma of een serenade brengen aan je grote liefde’. Er wordt naar gestreefd om vanaf volgende week dagelijks van 9.00 tot 17.00 uit te zenden.

In kringen van min of meer bekende Nederlanders is IedereenLive nu al populair. Ook Alexander Klöpping, Aldith Hunkar, Johan Fretz, Roel Maalderink en Thomas van Luyn zullen het programma op IedereenLive presenteren. (Paul Onkenhout)

Het logo van de nieuwe nationale tv-zender.Beeld IedereenLive

Rapper Boef adviseert: breng eten naar je oma - 29 maart

De hiphopwereld blijft ook nu de betere barz brengen, voor de fans in quarantaine. De Britse entertainer Idris Elba, zelf positief getest op corona, deelde zijn ‘muziektherapie’ op Instagram: een rap met een bedankje aan zijn vrouw met wie hij geïsoleerd zit: ‘Ze is een stuntman maar riskeert haar leven.’

Zijn Amerikaanse collega’s Lil Uzi Vert, Trippie Redd, Cassidy en Mo3 compenseerden met freestyles hun afgelaste optredens met wat extra shine op social media. Ze worden goed beluisterd, maar de reacties zijn gemengd, bijvoorbeeld op een zin van Redd: ‘Nigga cough next to me then them bullets flying’.

De hiphopscene mag normaal gesproken dan niet bekend staan om de nette teksten en clips, de Nederlandse rappers blijken dezer dagen juist bijzonder braaf. Zelfs bad boy Frenna deelt een emotionele boodschap: ‘Verlies niet je menselijkheid. Wees thuis bij je familie. In tijden als deze is het belangrijk dat we positiviteit en liefde verspreiden.’

En ook Boef, een tikje berucht vanwege bijvoorbeeld de kechgate, hangt de ideale schoonzoon uit. In de eerste dagen van de crisis hamsterde hij nog frisdrank bij de Makro. Hij kwam snel tot inkeer en vermaakte een aantal verveelde fans door online voetbalgame FIFA 20 met ze te spelen.

Inmiddels heeft hij een nummer 1-hit op YouTube met zijn – binnen opgenomen – Quarantaine Sessie: ‘We leven in een tijd dat mensen corona hebben, dus wees een man en ga eten naar je oma brengen’.

Ook Donnie en Fokke Simons hebben tracks uitgebracht over de quarantaine. Maar de echte banger komt van Ali B en Poke en Judeska, een typetje van Jandino Asporaat. In de clip betrapt tv-maker Alberto Stegeman ze er zogenaamd op dat ze te dichtbij bij elkaar staan. Dan dropt Poke: ‘Anderhalve meter, kom niet in mijn aura bitch!’ De halfnaakte dames worden netjes met een stok geweerd.

En bij deze dopen we de Haarlemse predikant Jan Mudde tot the new kid on the block, met zijn religieuze crisisrap:

(Aybala Carlak)

Beatles-toerisme valt stil, zebrapad Abbey Road weer wit - 28 maart

Door het coronavirus kan hij dit jaar niet spelen op de jubileumeditie van Glastonbury en evenmin in Nijmegen op 29 mei, maar de pandemie heeft ook goed nieuws met zich mee gebracht voor Paul McCartney: het beroemde zebrapad van Abbey Road dat hij op blote voeten betrad, heeft een nieuwe lik verf gekregen.

Al decennia steken liefhebbers van The Beatles non-stop over, lopend, kruipend, springend, zwaaiend en poserend. Het liefst met zijn vieren natuurlijk, zoals de leden van ’s werelds beroemdste band dat deden op die stralende augustusochtend in 1969.

De beroemdste band en het beroemdste zebrapad uit de geschiedenis.Beeld Apple

Automobilisten staan zich vaak te ergeren aan het Beatles-toerisme. Maar de corona-pandemie brengt met zich mee dat er geen toeristen zijn in Londen. Abbey Road is uitgestorven, net als de andere straten in Londen. Wegwerkers van het stadsdeel Camden hebben de kans benut door de witte strepen weer echt wit te maken.

Werk in uitvoering op Abbey Road.Beeld Getty Images

Sinds 2010 heeft het zebrapad de status van erfgoed. Het onderhoud staat niet op zichzelf. Cafe’s, kroegen en toeristische attracties hebben de lockdown aangegrepen om achterstallig onderhoud te verrichten. De Abbey Road-studio’s zijn voor het eerst in hun 89-jarige bestaan gesloten. (Patrick van IJzendoorn).

Best leuk, die gestreamde huiskamerconcerten, maar het wachten is op Sir Elton John - 27 maart

De ene artiest-in-isolatie is de andere niet. Dat heeft de wereld gemerkt, na online gegooide bijdragen van nogal uiteenlopende popsterren. Madonna kreeg een koude douche ná haar ligbadvideo, waarin ze vertelde dat sterren het ook best moeilijk hebben. Die boodschap werd niet helemaal begrepen. Moest Madonna soms ook in plastic verpakt naar de supermarkt, achter een gedesinfecteerde winkelwagen? Nou dan.

Een op Instagram geplaatste meditatieoefening van zangeres Lizzo viel een stuk beter. Lizzo liet zien hoe het hoofd koel te houden is door spiritueel te blazen op een bamboe blokfluit. En iets met de kracht van natuurstenen. Meer humor dan drama, zoals hier te zien is.

Bij de gestreamde concerten van de afgelopen week zie je eenzelfde diversiteit en kwaliteitsverschil. Op het streamingkanaal Twitch werd donderdag en vrijdag een live-marathon afgewerkt van zangers en zangeressen met gitaren en ukelele’s in hun slaapkamer. In een hoek van die slaapkamer lag steeds een opvallend rommelig geënsceneerd hoopje vuil wasgoed, en dat gaf toch wat te denken.

Waarschijnlijk wordt de door Sir Elton John gepresenteerde concertspecial van zondagavond nog vele malen vreemder, maar misschien ook gewoon beter. Op verzoek van de Britse presentator James Corden praat Elton John ons een weg langs in garages en slaapkamers opgenomen live-optredens van de wereldsterren Billie Eilish, Mariah Carey, Andrea Bocceli en Dua Lipa, plus de Zuid-Koreaanse jongensband BTS. 

Het evenement heet Homefest en wordt uitgezonden als een special van de Late Late Show, van CBS. De opbrengsten van de uitzending gaan naar de bestrijding van het coronavirus en naar andere liefdadigheidsinstelingen. (Robert van Gijssel)

Zanger Rammstein op intensive care in Berlijn, maar géén corona - 27/28 maart

Till Lindemann (57), de zanger van de Duitse rockband Rammstein, heeft een nacht op de intensive care in een ziekenhuis in Berlijn doorgebracht, maar niet vanwege het coronavirus. Het nieuws dat Lindemann besmet was, werd vrijdag verspreid door de Duitse krant Bild. De krant meldde toen ook dat de toestand van Lindemann kritiek was geweest.

Talloze nieuwsmedia, waaronder deze krant, namen het bericht in Bild over. Vannacht plaatste Rammstein een statement op de Facebookpagina van de band waarin staat dat Lindemann negatief is getest op het virus. 

‘Gisteravond is Till Lindemann op advies naar de dokter naar het ziekenhuis gebracht. Hij heeft een nacht op de ic gelegen, maar is inmiddels verplaatst omdat hij zich beter voelt. Till is negatief getest op het coronavirus.’

Twee weken geleden, op 15 maart, stond Lindemann nog in een gigantische plastic bubbel op het podium van VTB Arena in Moskou, zoals hier te zien is:

Lindemann was bezig met een tour voor een soloproject dat hij samen met de Zweedse death-metal-producer Peter Tägtgren uitvoert. Hoewel het misschien anders leek, was de bubbel niet bedoeld als bescherming tegen het coronavirus. Lindemann zat er namelijk maar één nummer in. De rest van de show gaf hij open en bloot op het podium tussen duizenden fans. Hij bekogelde ze met taart.

De in Leipzig geboren Lindemann richtte in de jaren negentig Rammstein op. Nog steeds is Rammstein een van de grootste en populairste rockbands uit Duitsland. Lindemann zou vanaf mei met de band gaan toeren door Europa en Noord-Amerika. In juni staat er een optreden in het Goffertpark in Nijmegen gepland. Of (een deel van) die tour doorgaat, is niet bekend. (Melisa Can)

Geen designerjurk, maar een witte jas: Italiaanse Vanity Fair betoont artsen en verpleegkundigen eer - 27 maart

Letterlijk betekent de titel Kermis der IJdelheden. Vandaar uiteraard dat op de cover van de Italiaanse Vanity Fair sinds de oprichting van het weekblad in 2003 beroemdheden prijken van het kaliber Madonna, Robert de Niro en Nathalie Portman. De covergirl van de allernieuwste editie heet Catarina Conti.

Klinkt als een rijzende ster uit de Italiaanse cinema, maar is dat allesbehalve. De 39-jarige is longspecialist en werkt in het Papa Giovanni XXIII-ziekenhuis in Bergamo. Vandaar dat ze op de omslag geen designerjurk draagt, maar een witte jas en een mondmasker aan haar hand.

De cover met longarts Catarina Conti.Beeld Vanity Fair

Hoofdredacteur Simone Marchetti heeft het hele blad opgedragen aan de artsen, verpleegkundigen, paramedici en andere helpers in Bergamo, het epicentrum van de uitbraak, mensen die momenteel logischerwijs wereldwijd worden aanbeden en geprezen. Toch staat er als kop bij de reportage over Conti: Non chiamateci eroi, noem ons geen helden.

Alle inkomsten die Vanity Fair Italië met dit nummer verdient gaan naar het Papa Giovanni XXIII-ziekenhuis in Bergamo (Cécile Narinx)

Gloria Gaynor, Queen en Dolly Parton: (herschreven) liedjes uit de thuisquarantaine - 26 maart

Muziek lijkt soelaas te bieden voor de miljoenen mensen die wereldwijd in thuisquarantaine zitten. Op het internet verschijnt de ene na de andere parodie op nummers (vaak klassiekers) met herschreven quarantaine-teksten. Zoals die van de Britse blogger Victoria Emes, die in haar blauwe old school fitness-pakje voor de camera staat terwijl ze een variant op Gloria Gaynor’s I Will Survive zingt. Of JoJo’s Leave (Get Out), die de nieuwe titel Chill (Stay In) heeft gekregen.

Hier de clip van Victoria Emes:

En hier JoJo met Chill (Stay In):

Een andere aangepaste klassieker: de Coronavirus Rhapsody, een variant op, natuurlijk, Bohemian Rhapsody. De parodie is geschreven door de Amerikaanse comedian Dana Jay Bein (41). ‘Is this a sore throat, is this just allergies? Caught in a lockdown, no escape from realities,’ stond in het begin van zijn Twitterdraadje dat inmiddels viraal is gegaan.

‘Ik had een beetje last van mijn keel en begon ‘is this a sore throat?’ te zingen, zoals de openingszin van Queen’s Bohemian Rhapsody,’ zegt Bein. ‘Het voelde alsof ik met bliksem werd geraakt. Ik ging zitten en schreef de parodie in zeven minuten.’

Bein deelde de tekst op Twitter en moedigde mensen aan het te zingen, dat op te nemen en een eigen versie van het nummer te delen. Zijn tweet werd bijna tweehonderdduizend keer gedeeld en op YouTube verschenen meer dan veertig versies.

Ook in Nederland worden spontaan corona-liedjes gemaakt. Steph Morrow (30) en Alice Lewis (29) waren allebei thuis in Amsterdam toen ze een variant op Dolly Parton’s Jolene begonnen te zingen. ‘Ik zat in de huiskamer gitaar te spelen en Alice begon ‘quarantine’ in plaats van ‘Jolene’ te zingen,’ zegt Morrow. ‘Een half uur later was de tekst af, anderhalf uur later hadden we de video gemaakt.’

Bekijk Quarantine van Steph Morrow en Alice Lewis hier.

De huisgenoten deelden het nummer in eerste instantie alleen met mensen om hen heen. Een vriend vroeg of hij het op Reddit kon plaatsen, waar het nummer inmiddels bijna tienduizend keer omhoog is gestemd. Morrow: ‘Als ik had geweten dat het zo zou worden opgepakt, had ik voor het opnemen misschien wel even mijn haar gewassen.’ (Melisa Can)

Lokale kranten in nood, advertentiemarkt ‘volledig ingestort’ - 26 maart

Uitgevers van lokale en regionale huis-aan-huisbladen hebben acuut behoefte aan extra overheidssteun. Doordat de advertentiemarkt ‘volledig ingestort’ is, wordt het lastig gratis kranten nog wekelijks uit te brengen, schrijft de branchevereniging voor lokale nieuwsmedia NNP in een brief aan het kabinet. 

‘De advertentiemarkt is volledig ingestort, dat was onze belangrijkste bron van inkomsten’, zegt NNP-voorzitter Roy Keller.

‘De kosten om een krant te laten drukken en bezorgen zijn ineens veel hoger dan de opbrengst. Zo’n tegenvaller kunnen de meeste leden best een paar weken opvangen, mede dankzij algemene steunmaatregelen van het kabinet, maar dit gaat maanden duren. De logische oplossing lijkt dan: minder uitkomen. Maar dat zou verkeerd zijn. Juist in een periode waarin er extra veel behoefte is aan informatie, moeten we wekelijks verschijnen. Daar hebben we hulp bij nodig.’

Ook de Nederlandse Vereniging van Journalisten slaat alarm. Voor krantenbedrijven kan een omzetdaling van 10 procent al fataal zijn, waarschuwt de NVJ in een brief aan het kabinet. Nu al wordt flink bezuinigd, onder andere door minder freelancers in te huren.

Lokale media worden gefinancierd door gemeenten, maar de verenigingen doen ook een beroep op minister Slob (media). Hij laat weten dat de kwestie zijn aandacht heeft. Recentelijk bleek al dat het slecht gaat met NDC Mediagroep, uitgever van onder andere de Leeuwarder Courant, het Friesch Dagblad en het Dagblad van het Noorden.

Als de uitgever niet binnen twee jaar kan aantonen zelfstandig verder te kunnen, wordt NDC verkocht, zei de directeur tegen regionale omroep RTV Noord. Het coronavirus maakt de situatie zo penibel dat NDC een beroep doet op het noodfonds van het kabinet. (Menno van Dongen)

Huisvrouwen bestaan niet 2Beeld Huisvrouwen bestaan niet 2
Huisvrouwen bestaan niet 2Beeld Huisvrouwen bestaan niet 2
(Quarentaine) Rob en Robin voor V Blog Eenmalig tarief V4 onbeperkt gebruikBeeld Rob en Robin
Kunst (Quarentaine) Rob en Robin voor V Blog Eenmalig tarief V4 onbeperkt gebruikBeeld Rob en Robin
blog_streamingpopulair_22042020_rvBeeld rv
blog_streamingpopulair_22042020_rvBeeld rv
Theater Cultuur (Quarentaine) Rob en Robin voor V Blog Eenmalig tarief V4 onbeperkt gebruikBeeld Rob en Robin
Theater Cultuur (Quarentaine) Rob en Robin voor V Blog Eenmalig tarief V4 onbeperkt gebruikBeeld Rob en Robin
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden