TheaterrecensieBuyer & Cellar

Freek Bartels is als soloacteur vol energieke branie ★★★☆☆

De fictieve theatersolo Buyer & Cellar blijft helaas hangen in clichés.

Freek Bartels. Beeld Jeroen Luiten

In 2010 verscheen het koffietafelboek My Passion for Design, geschreven door Barbra Streisand. Een gids in tekst en beeld, vol uitbundig gedecoreerde Amerikaanse interieurs, en tevens een ode aan de goede smaak, althans aan die van La Streisand. In dat boek staat ook dat ze in haar huis een ondergronds winkelcentrum heeft gebouwd waar ze allerlei spullen bewaart, van oude kostuums tot een collectie poppen. Ook is er een snoepwinkeltje met een machine voor yoghurtijs. Waar een normaal mens zijn troep op zolder bewaart, realiseerde Streisand in de kelder een eigen winkelstraat.

In de fictieve theatersolo Buyer & Cellar komt Alex Moore aan het woord: een werkloze auteur in L.A. die wordt aangenomen als beheerder van Streisands privéwinkels. In de kelder ontrolt zich vervolgens een kortstondige verstandhouding tussen de diva en de bediende. Op zich is dat een mooi uitgangspunt meer te weten te komen over Streisands leven en gemoedstoestand – bijvoorbeeld: wat doet die enorme beroemdheid en rijkdom met iemand? – maar zover gaat deze toneeltekst niet. Met al zijn clichés over roem en gefnuikte carrières is het allemaal ‘fokking’ Amerikaans en ook behoorlijk gay. Aan het eind horen we nog wel een levenswijsheid, namelijk dat het vinden van evenwicht in je eigen aura belangrijker is dan een ondergrondse snoepwinkel. Maar dat vermoeden hadden we eigenlijk al.

Neemt allemaal niet weg dat Freek Bartels in deze voorstelling voor het eerst als soloacteur op het podium staat en dat erg knap doet. Vol energieke branie fladdert en vlindert hij over het podium. Iets meer rust hier en daar zou wenselijk zijn, ook al om het verhaal (en zichzelf) meer adem te geven. Maar met zijn natuurlijke charme en talent neemt hij de toeschouwer niettemin enthousiast mee zijn bizarre wereld in.

Buyer & Cellar

★★★☆☆

Van Jonathan Tolins door MediaLane en Opus One. Vertaling Jeremy Baker. Regie Paul Eenens.