Franz Liszt Via crucis

Ooit noemde hij zijn obsessie met Liszts stuk 'een vorm van gekte'

Ze hakken erin, de spaarzame noten van Via crucis, de visionaire compositie waarin Franz Liszt de struikeltocht schildert van Jezus op weg naar zijn kruisdood. Minstens zo confronterend is de foto van de pianist die na jaren aarzelen eindelijk de soloversie aandurft. Met gesloten ogen poseert Reinbert de Leeuw op de achterkant van zijn cd. De kreukelhuid van de handen en het gezicht oogt gemummificeerd.

Ooit noemde hij zijn obsessie met Liszts stuk 'een vorm van gekte'. Er bleken meer mensen last van te hebben. De koorversie van Via crucis die De Leeuw ruim een kwarteeuw geleden opnam met het Nederlands Kamerkoor, leverde hem in elk geval een Edison op.

Nu, in z'n eentje, wandelt de pianist het pad af dat hij ooit insloeg met de esoterische muziek van Erik Satie. Samen met Liszt volgt hij Jezus op zijn veertien staties, hier spijkers beukend in het kruis, daar mediterend met noten die de grenzen van de tonaliteit ontstijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden