Recensie The Kominsky Method

Fraaie tragikomedie over ouder worden en vriendschap (drie sterren)

The Kominsky Method

The Kominsky Method

Comedy

Een serie van Chuck Lorre. Met Michael Douglas, Alan Arkin. Te zien op Netflix

Het zou goed kunnen dat als we alle grappen over prostaten en aanverwante urineproblemen in The Kominsky Method op een rijtje zetten het een flink deel van een episode vult, inclusief die scène waarin een krachtige jonge straal wordt afgezet tegen het geluid van een lekkende kraan, terwijl we in close up het gepijnigde gelaat van Michael Douglas (74) zien. De nieuwe serie van Chuck Lorre (de huidige koning van de klassieke sitcom, van The Big Bang Theory tot Two and a Half Men) gaat over twee vrienden, Hollywoodlegendes van weleer, die worstelen met de oude dag.

Lange tijd zag je oudere acteurs op televisie vrijwel uitsluitend als oudste generatie binnen een familieopstelling, maar er is een behoorlijke demografische verschuiving aan de gang, van Hendrik Groen tot Grace & Frankie – met Jane Fonda (80) en Lilly Tomlin (79), waarin de ouderdom niet wordt weggemoffeld, maar centraal staat. The Kominsky Method past mooi in deze trend en als we de prostaatgrappen even terzijde schuiven blijft er een fraaie tragikomedie over waarin twee oude vrienden de waarde van hun vriendschap testen nu de eindstreep nadert.

Michael Douglas is Sandy Kominsky, ooit een veelgevraagd acteur, die nu vooral acteerlessen geeft en mijmert – en ruzie maakt, over de gouden dagen van weleer met zijn beste vriend en agent Norman (Alan Arkin). De hele serie had wat mij betreft mogen bestaan uit de ontmoetingen tussen deze twee mannen, hun eindeloze gesprekken – voortdurend op de rand van ruzie, over het vak, kwaaltjes (echt en imaginair) en die types van The Big Bang Theory, die een miljoen per aflevering verdienen.

Rode draad is het ziekbed en het overlijden van de vrouw van Norman, waarna hij alle levenslust is verloren en de kracht van de vriendschap wordt getest. Arkin speelt deze rol geweldig, en The Kominsky Method zet hier vol op het drama in, zonder elke minuut voor de bevrijdende lach te gaan. Dat zijn de beste delen uit de serie, die wat schuren met de iets te gemakzuchtige clichéfiguren in veel bijrollen, die Lorre uit zijn hele ruime mouw schudt.