Fraai acteerwerk in de volle broek

Kunstpenissen, neptieten, volle broeken, van voren nemen, van achteren nemen, lippen die zich om opgewonden piemels sluiten - het is een dolle boel in Cooking with Elvis, de openingsvoorstelling van Festival a/d Werf in Utrecht....

Wie dacht dat dit festival smaakvol zou openen met een verantwoord hip-artistiek product komt bedrogen uit. Cooking with Elvis is lang leve de lol-theater in optima forma, entertainment voor zwoele zomeravonden in tenten, waar het bier rijkelijk vloeit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de speellijst van deze Huis aan de Werf-productie vrolijke plaatsen vermeldt als De Parade, Oerol, Noorderzon en Lowlands.

Cooking with Elvis van de Schotse schrijver Lee Hall is op dit moment een hit in het Londense West-End waar doorgaans keurige actrices in keurige stukken spelen. Het is daar terecht gekomen via het alternatieve circuit en het fringe festival van Edinburgh. Geef de Britten onderbroeken die afzakken, geef ze ondubbelzinnige grappen over seks en een dikke blote kont en de zaal zit vol. In Utrecht overigens ook.

In dit moderne kitchensink-drama zitten een tamelijk ordinaire moeder en haar dochter opgescheept met een vader die ooit furore maakte als Elvis-imitator maar na een auto-ongeluk verlamd in een rolstoel vegeteert. Moeder is 38 en hunkert naar verzetjes, waartoe ze niet al te frisse mannen haar huis in sleept. Een van die kerels vergrijpt zich bovendien aan de dochter en is er ook niet vies van de vader (bij wie van onderen alles nog prima functioneert) hand- en spandiensten te verlenen. Dit alles wordt uitermate plastisch uitgebeeld, meestal op Elvis-evergreens.

Het is kluchtwerk van de meest platte soort, niet geschikt voor tere zieltjes en ondanks de Nederlandse bewerking van Jules Deelder, rechtstreeks afkomstig uit achterafzaaltjes van Engelse pubs. In vijf kwartier wordt Cooking with Elvis erdoorheen gejast, in een verbluffend snelle regie van Jeroen Kriek en Paul Feld. Pas na afloop heb je door naar wat voor ongein je hebt zitten kijken.

Ongein die overigens voortreffelijk wordt gespeeld door de vier acteurs: Dick van den Toorn, Rogier Philipoom, Olaf Malmberg en Martijn Fischer. Vier mannen die ook de vrouwen spelen, met een geweldige Dick van den Toorn in de moederrol. Fysiek en wat motoriek betreft lijkt hij het jongere zusje van Margreet Dolman. Hij heeft diezelfde hartverwarmende oprechtheid. Door alle voosheid heen, weet hij van de moeder zelfs een mens van vlees en bloed te maken.

'In tegenstelling tot voorgaande jaren zoekt Festival a/d Werf dit jaar minder de grens op tussen fictie en alledaagse werkelijkheid'. Het is te hopen ja, als je dit stuk hebt gezien.

Later in de week volgen producties van Ine te Rietstap, Suver Nuver en de combinatie Christine van Stralen & Def P die alle veelbelovend zijn. Cooking with Elvis werd bij de première met ballonnen ontvangen, waarvan er hierbij eentje is doorgeprikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden