achtergrondeggs and rarities

Fotograaf Paul Kooiker heeft een moment van overgave weten vast te leggen

Een ‘encyclopedie van het leven’, noemt Paul Kooiker zijn fotoserie, vanaf dit weekend te zien in Winterswijk. De fotograaf ving een moment van overgave aan het strand. 

Het werk van Paul Kooiker.Beeld Natascha Libbert

Zelf heb ik het nooit aangedurfd. Om me achterover te laten vallen, in de hoop dat iemand me zou opvangen. Meerdere iemanden, met een goed gestel en sterke spieren, die mijn val zouden breken en me gently, zoals de Engelsen zo prachtig zeggen, weer op mijn voeten zouden zetten. 

Oef.

De angst alleen al. Om even, misschien maar voor een luttele seconde, in een moment van ongewisheid te verkeren. Los van de grond, overgeleverd aan de zwaartekracht en je eigen gewicht, maar zonder verdere houvast, in een zucht van, ja, van wat... verlossing? Het gezicht naar de lucht, het hoofd leeg, gedachteloos zwevend door de ruimte – terwijl het lijkt of je de afgrond in stort.

De Nederlandse fotograaf Paul Kooiker heeft juist dat moment weten vast te leggen. Kijk naar het gespannen gezicht van de jonge vrouw, in afwachting van de dingen die gaan gebeuren. Als Holden Caulfield in in J.D. Salingers meesterwerk The Catcher in the Rye probeert ze niet alleen iemand te vangen, maar ook te redden. Haar gezicht verraadt uiterste concentratie. O, o, o, komt het wel goed?

De opname maakt deel uit van een groot project dat Kooiker in 2018 voltooide, Eggs and Rarities: een serie van 164 foto’s die ‘een encyclopedie van het leven’ zou omvatten. Een uiterst gevarieerd aanbod van stillevens, landschapsfoto’s, familiekiekjes en naakten. Alles wat ons dagelijks, gevraagd en veelal ongevraagd, omringt. Op zijn Kooikers welteverstaan: een kerktoren, een ‘hoofdloos’ naakt, fonteinen, opgebroken asfalt, een tv-toren, een haai, haarborstel, jarenvijftigkeuken, slapende marmotten, walmende schoorstenen, pumps, voetstappen in de modder en dus, zoals de titel aangeeft, meerdere eieren. 

Zulks. 

Dat tachtig exemplaren uit de serie vanaf komend weekend in Museum Villa Mondriaan in Winterswijk te zien zijn, naast schilderijen van Rob Birza en Anne Feddema en meubels van Richard Hutten onder de verzameltitel Horizon, is een mooie aanleiding Kooikers grootformaat afdrukken eens te bewonderen. Waaronder dus dat groepje Aziaten aan het water.

De timing van de tentoonstelling is toevallig, maar ook weer niet. Zeker als je de voorstelling tot je door laat dringen en denkt aan het virus dat de afgelopen maanden de hele wereld in zijn greep heeft. Kooiker schoot de foto in China. Om precies te zijn aan het strand van Xiamen, aan de oostkust, langs de Chinese Zee, recht tegenover Taiwan. 

De fotograaf kan het zich niet meer precies herinneren, maar het betreft hier waarschijnlijk een bedrijfsuitje waarop werknemers elkaars vertrouwen beproeven. Wat in tijden van tegenspoed een mooi uitgangspunt is. Dat je er niet alleen voor staat en dat je een beroep op anderen kunt doen. In blind vertrouwen. De scène is wat kitscherig in fluwelig strijklicht gefotografeerd en in sepiatinten afgedrukt. Niet eigentijds op het eerste gezicht. Wel van alle tijden. 

Kunstenaar: Paul Kooiker (1964)

Titel: uit de 164-delige serie Eggs and Rarities, 2018

Techniek: gefotografeerd met iPhone, afgedrukt in sepiatinten

Detail: alle eieren in de serie zijn van boven gefotografeerd, waardoor het pingpongballetjes lijken

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden