Analyse Fortnite

Fortnite: het waanzinnige succes van een lief oorlogsspel

De makers van Fortnite breken zo’n beetje met alle regels van de gamebranche. Wat maakt het spel dan zo’n enorme hit?

Beeld Fortnite

Stel, je bent de baas van een grote gamestudio en een medewerker komt naar je toe met een wild plan: laten we een game maken die volledig gratis te spelen is – de enige aankoop die je kunt doen is de aanschaf van een leukere outfit of een fraaiere hangglider voor een paar euro. Deze extra’s bieden geen betere bescherming tegen aanvallen door tegenstanders. Gamers kunnen ook geen krachtiger wapens kopen; iemand die geen cent betaalt, beleeft net zoveel plezier als iemand die wel wat geld uitgeeft aan het spel.

Als baas zou je de medewerker vermoedelijk schaterlachend je kantoor uit zwaaien. Games kosten tientallen miljoenen om te ontwikkelen, een van de redenen dat ze zomaar 60 euro kunnen kosten. Gamemakers geven op z’n best de eerste levels weg, of de gamer kan een gemankeerde versie proberen. Maar een compleet spel gratis maken en zien wat ervan komt? Scheer je weg.

Beeld Fortnite

Toch is dit wat de bazen van Epic Games besloten te doen met Fortnite Battle Royale, een game waarbij honderd spelers worden losgelaten boven een eiland om elkaar daar naar het leven te staan. Bouw de game, geef die weg en laten we zien wat ervan komt. Een ongekend riskante bedrijfsstrategie.

Dit kwam ervan: ruim een half jaar na de lancering kent de game 125 miljoen spelers en heeft die alleen al in de maand april volgens marktonderzoeker Superdata via reclame 296 miljoen dollar opgebracht – en dan is de game nog niet eens uitgebracht voor Android, ’s werelds grootste besturingssysteem voor smartphones.

Eeuwige roem

Wat maakt dat Fortnite zo’n succes geworden is? Natuurlijk, dat spelen geen geld hoeft te kosten. Belangrijker is het ontbreken van bloederige beelden en lichamen van overleden medespelers: wie wordt neergeschoten, kijkt daarna mee met de dader, tot uiteindelijk een van de honderd spelers winnaar is en eeuwige roem krijgt toegezwaaid.

Het spel is een jacht. Op tegenstanders, maar ook op buit, die overal verstopt ligt. Om de spanning hoog te houden, wordt het speelterrein gedurende elke game steeds kleiner door een dodelijke storm die telkens een groter deel van het eiland omspant. Aardig is ook dat spelers eigen stellages kunnen bouwen om dekking te zoeken en om de omgeving te kunnen overzien, een beetje zoals in de voormalige hit Minecraft. Er zit gekkigheid in, zoals de dansjes die spelers kunnen doen (en die hun voetbalhelden ook geregeld op het veld laten zien). Hoewel Fortnite een schietspel is, is het een vriendelijke variant, een soort vossenjacht. Prettig idee voor ouders.

Epic Games Inc. Fortnite Beeld Getty Images

Vriendenbataljons

Het belangrijkste succesaspect is misschien wel dat spelers pals battalions kunnen formeren: met een groepje vrienden proberen het spel te winnen. Het idee van vriendenbataljons is afkomstig van de beroemde Britse maarschalk Lord Kitchener (tevens bekend van de breisteek om sokken naadloos af te hechten), die tijdens de Eerste Wereldoorlog bedacht dat vriendentrouw tot betere prestaties zou leiden, omdat ze het voor elkaar zouden opnemen. Zijn idee klopte, maar het leidde er ook toe dat complete dorpen in rouw werden gedompeld omdat bijvoorbeeld alle postbodes waren weggemaaid door de Duitse tegenstanders, of een half studentencorps. Fortnite kent zulke tragedies niet. Hier trekken vrienden voorzien van headsets samen op tegen de vijand. Om die te verslaan, of om dansend ten onder te gaan. Loser!

Woordenlijst: Fortnite voor beginners

No skinner: speler die geen geld heeft uitgegeven aan een flitsende outfit. No skinners worden vaak aangezien voor noobs, onervaren nieuwkomers die makkelijk te verslaan zijn. Is zeker niet altijd het geval, en je loopt altijd het risico te worden geknockt: neergehaald zonder te zijn geëlimineerd. Wanneer je gewond bent geraakt, kunnen teamleden je een heal geven in de vorm van zwachtels of medicijnen. V-Bucks zijn het officiële betaalmiddel in de game, voor het aanschaffen van bijvoorbeeld een nieuwe outfit. 

Fortniter Royalistiq: ‘Ik kan er goed van leven’

De een noemt zich Royalistiq en de ander Ninja. Wat ze gemeen hebben, is dat ze allebei op internet honderdduizenden kijkers trekken met videoverslagen van hun strapatsen in Fortnite Battle Royale, een game waarin ze een soort überpaintball spelen met 98 andere gamers.

Dan de verschillen. Achter Ninja gaat de 27-jarige Tyler Blevins schuil uit Grayslake, Illinois. De Amerikaan verdient met die video’s een half miljoen dollar per maand. Blevins mag tot zijn speelkameraden niemand minder rekenen dan Drake, het Canadese rapfenomeen.

Royalistiq is bij de burgerlijke stand beter bekend als Roy Beszelsen, 20, uit Uithoorn. Hij wil niet zeggen hoeveel hij precies verdient, ‘maar ik kan er goed van leven’. Beszelsens beroemdste schermpartner? Enzo Knol.

Royalistiq aka Roy Beszelsen. Beeld Youtube

November vorig jaar begon Beszelsen video’s op YouTube te zetten waarop je kunt zien hoe hij een potje Fortnite speelt en in meeste gevallen ook wint. Met andere games had de student media- en entertainmentmanagement al 100 duizend toeschouwers verzameld die zich op zijn YouTube-kanaal hebben geabonneerd.

Dat aantal is in acht maanden gestegen naar bijna 400 duizend, dankzij Fortnite. Zijn filmpjes zijn op YouTube bijna 90 miljoen keer aangeklikt. Van de advertenties die rond die video’s worden vertoond krijgt Beszelsen een deel van de opbrengst – volgens schattingen zo rond 100 euro per geüpload filmpje. Beszelsen zet er elke dag om half vier ’s middags eentje online. De youtuber heeft ook een eigen webwinkeltje, waar fans Royalistiq-sweaters en petjes kunnen kopen.

‘Het is leuk dat je er geld mee kunt verdienen, maar dat zoveel mensen mij volgen is onwerkelijk.’ Beszelsen heeft zijn studie eraan gegeven om elke dag te kunnen youtuben – voorlopig. ‘Ik heb mijn propedeuse gedaan. Ik kan dus binnen tien jaar op elk moment mijn studie weer oppakken. Ik denk dat ik YouTube nog wel een jaar of vijf blijf doen. Het is een leuke hobby waarvan ik mijn werk heb gemaakt.’

Waarom kijken honderdduizenden mensen naar iemand anders die gamet?

‘Het grootste deel doet dat omdat ze het grappig vinden. Anderen kijken omdat ze van mij willen leren hoe ze kunnen winnen. Ik geef tips, ook voor beginners. Ik volg zelf ook andere Fortnite-spelers. Zoals Ninja, als die live is op Twitch.’ Twitch is het gametv-kanaal van Amazon.com.

Wat is er zo leuk aan Fortnite?

‘Het leukste is dat je niet alleen op elkaar kunt schieten, maar ook dingen kunt bouwen waarachter je je kunt verschuilen. Dan moet je tegenstander die eerst stukschieten. Dat maakt de game strategischer.’

Wie volgt jou op YouTube?

‘Ik heb hiervoor veel Grand Theft Auto V gespeeld. Dat is een game voor mensen van 18 jaar en ouder, waarin je mensen doodschiet of met de auto omverrijdt. Fortnite is veel kindvriendelijker. Ik vind het ook leuker dan GTA V. Daarmee had ik ook maar 10 procent vrouwelijke volgers. Met Fortnite is dat wel 40 tot 60 procent.’

Peter van Ammelrooy

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden