Nieuws

Forse knauw voor wereldwijde kunstmarkt, maar onlineverkoop stijgt

De kunsthandel heeft in 2020 een forse knauw gehad. Er is vorig jaar 22 procent minder kunst en antiek verkocht dan een jaar eerder. Ruim 60 procent van de kunstbeurzen ging vorig jaar niet door. De onlineverkoop verdubbelde vorig jaar juist en vestigde met 10,4 miljard euro een record.

Onlineveiling van René Magrittes Le mois des vendanges, 16 maart 2021 bij Christie’s in Londen. Beeld Getty
Onlineveiling van René Magrittes Le mois des vendanges, 16 maart 2021 bij Christie’s in Londen.Beeld Getty

Dat blijkt uit het jaarlijkse kunstmarktrapport in opdracht van de internationale kunstbeursorganisator Art Basel en de Zwitserse bank UBS. In totaal werd wereldwijd voor ongeveer 42 miljard euro aan kunst en antiek verhandeld. Dat is bijna een kwart minder dan in 2019. Voor de internationale kunstmarkt is dat een dieptepunt dat sinds 2009 niet was voorgekomen. Toen werd, als gevolg van de economische crisis, voor 33 miljard euro aan kunst verhandeld.

Het annuleren van kunstbeurzen als gevolg van de coronacrisis heeft een grote weerslag op de cijfers. Volgens het onderzoek konden 222 van de 365 grote internationale kunstbeurzen niet doorgaan. De beurzen die wel plaatsvonden, trokken minder publiek en konden minder verkopen noteren. Galeries en kunsthandelaars behaalden er slechts 13 procent van hun jaaromzet. In 2019 was dat nog 45 procent.

Dieptepunt

‘Dit is een ander type recessie dan we in het verleden zagen’, aldus onderzoeker Clare McAndrew tegen The Art Newspaper. ‘Bepaalde bedrijfstakken en groepen economisch kwetsbare mensen zullen het de komende jaren echt moeilijk hebben. Maar de rijken zijn rijker geworden en of we het leuk vinden of niet, daar heeft de kunstmarkt van geprofiteerd.’

Deze ‘rijken’ hebben in 2020 een groot deel van hun kunstbudget online besteed, blijkt uit het rapport. Er werd 10,4 miljard euro uitgegeven aan onlinekunstaankopen, een kwart van het totaal. Het gaat daarin vooral om onlineveilingen. Een derde van de 2.569 ondervraagde verzamelaars heeft vorig jaar ook kunst via Instagram aangekocht. Veel verzamelaars voelden door de coronacrisis een extra verantwoordelijkheid om de kunstwereld financieel te ondersteunen, zo lieten ze de onderzoekers weten.

Rijke millennials

Het rapport vermeldt bovendien de opkomst van verzamelende millennials (grofweg de huidige twintigers en dertigers). Maar liefst 30 procent van de ondervraagde millennials die kunst verzamelen, gaf in 2020 meer dan één miljoen dollar (840 duizend euro) uit aan kunst. Dat is een hoger percentage dan het rapport noteerde bij andere generaties. Millennials kopen ook aanzienlijk meer kunst via onlinekanalen.

Het rapport vermeldt dat zowel de handelaren als de verzamelaars denken dat de ontwikkelingen in de online kunsthandel van blijvende aard zijn. De komende maanden zal de kunsthandel voor een groot deel op online verkoop aangewezen blijven. Een aanzienlijk deel van de kunstverzamelaars is terughoudend met fysiek kunstbezoek: slechts 48 procent liet weten in het eerste halfjaar van 2021 een kunstbeurs te willen bezoeken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden