'Flops op televisie, die krijg je altijd om je oren'

Erland Galjaard beëindigde een studie politicologie om voor de televisie te gaan werken. Als programmadirecteur boekt hij momenteel succes met RTL 4, de grootste commerciële zender....

Aan de muren van zijn kantoor hangen twee jaloersmakende, door Diego Maradona gesigneerde shirts. Erland Galjaard dankt de relikwieën aan de bekroonde reportages die RTL 5 over de Argentijnse voetballer uitzond in de tijd dat hij programmaleider van de zender was.

‘Na de eerste reportage zei ik tegen de jongens dat ze er natuurlijk vast aan hadden gedacht om een gesigneerd shirt van Maradona voor me mee te nemen. Nee dus. Het waren jongens van het nieuws, die adoreerden hem niet. De cameraman begreep het helemaal niet, die verheugde zich erop dat hij een portret van Madonna ging maken. Geweldig, lekker wijf ook, zei hij. Nee nee, het is Maradona! Had-ie nog nooit van gehoord.’

Blik van totale verbijstering.

U bent een soort voetbaltrainer. Grote druk, meer dan gemiddelde kans om te worden weggestuurd.

‘Ik ben de vijfde programmadirecteur van RTL 4 in twaalf jaar. De gemiddelde programmadirecteur zit hier twee jaar. Ik ga richting het record. Misschien is dat wel iets van deze tijd. Iedereen realiseert zich dat het verstandiger is om minder snel te wisselen.’

U had ook kunnen zeggen dat het komt omdat u zo succesvol bent.

‘Ja. Dan zou je alleen nog maar een groot verschil van mening kunnen hebben over hoe ik het bijvoorbeeld de komende twee jaar denk te gaan doen. Maar dat zou raar zijn.’

Voelt u de druk?

‘De overeenkomst met voetbal is dat televisie zoveel mensen bezighoudt. En er moet voortdurend worden gepresteerd. Elk ochtend krijg je een rapportcijfer. De kijkcijfers. We kunnen er heel interessant over doen, maar iedereen ergert zich kapot als de Stichting Kijkonderzoek weer eens een half uur te laat is.

‘Vroeger waren ze heel vroeg, half 6 ’s ochtends of zo. Dat was acht, negen jaar geleden, ik geloof dat ik Yorin deed, of RTL 5. Dan werd ik om kwart over 5 wakker, omdat ik dacht dat ik een piepje van een sms had gehoord.

‘Met een belangrijk programma scoorden we een keer heel slecht. Daar was ik zo van in de ban dat ik met mijn dochters het verkeerde schoolplein opliep. We zitten hier helemaal niet op school pap! Nu moet ik ophouden, dacht ik toen. Het zit nog steeds in mijn systeem, ik kijk elke ochtend, maar ik kan het relativeren. Natuurlijk is het heel prettig dat het nu zo goed gaat. Dat geeft kansen om te vernieuwen. Maar het beheerst mijn gedrag in de ochtend niet meer.’

U relativeert. Dat doen veel anderen op het Mediapark niet.

‘Nee, nee. Dat heb ik geregeld ondervonden. Want ik heb ook aardig wat flops op mijn naam staan. Masterplan, The Farm, Million Dollar Wedding. En ik kan er nog wel een paar verzinnen. Waar is Elvis?! ook, ja. Dat krijg je altijd om je oren.’

Welke grote verandering heeft u meegemaakt, sinds uw aanstelling als programmadirecteur van RTL 4?

‘De markt is agressiever geworden, en de concurrentie heviger. Dat heeft te maken met de komst van Talpa. Toen zat ik trouwens nog bij RTL 5. Talpa kwam, en we waren doodsbenauwd dat ze alles en iedereen weg zouden kopen, als een soort Real Madrid. En dat deden ze ook.

‘Sindsdien is de markt agressiever geworden. Je ziet het nu ook aan de promotie van programma’s. SBS doet het veel. Dé internationale tv-hit! Nog tien minuten! Nog negen minuten!. Enzovoort. Ja, als je dan op je bek gaat, dan krijg je ’m ook. Het is een Amerikaanse manier van aanpakken. Ook de publieke omroepen denken steeds commerciëler, dat zie je terug in de programma’s, op Nederland 1 vooral. Iedereen is doodsbenauwd voor teruglopende inkomsten.

‘Er is veel meer concurrentie hè. In een klein landje als Nederland beconcurreren tien relatief grote zenders elkaar. En drie zitten er in dezelfde hoek en dezelfde sfeer, Nederland 1, SBS 6 en RTL 4.’

Wat is de ontstaansgeschiedenis van Ik hou van Holland, het succesprogramma van RTL 4 op zaterdagavond met Linda de Mol?

‘We gaan naar 2,4 miljoen kijkers, dat hadden we geen van allen durven dromen. Het begon met een A­viertje. We wilden graag een groot programma met Linda doen en zochten naar een opvolger voor Idols. In die tijd begon SBS ook met zo’n type programma. Verdomme, denk je dan, zij ook, maar je ontkomt er niet aan. Ik wist wel dat je niet met dat talentenjacht-format door kon gaan, je moet iets nieuws doen.

‘John de Mol kwam met dit idee. Beetje oubollig hè, zei ik. Beetje TROS. Straks gaan we met al die mensen een boot op en begint er iemand te zingen. Nee, zei John, het gaat om het meespelen, de kijker kan meedoen. Dat vond ik een interessante gedachte.

‘Toen kwam Linda erbij, die was geïnteresseerd. Ze herkende het eerder dan ik. En toen werden de teamcaptains erbij verzonnen, Beau van Erven Dorens en Jeroen van Koningsbrugge. Zo groeit het. Het wordt minutieus voorbereid.’

Eén grote zaterdagavondflop en ze staan hier op de deur te bonken.

‘Mislukkingen worden breed uitgemeten. Het wordt je verweten. Als je een programma brengt dat niet werkt, ontploft internet bijna. Al die meningen. Wat je daar soms leest over mensen, en over mij dus ook, dat is echt niet normaal.’

Heeft u nog andere doelstellingen dan zo veel mogelijk kijkers?

‘Een zender moet een bepaald gevoel oproepen. De grote kracht van RTL 4 is de variatie. Albert Verlinde, en Jeroen van Koningsbrugge en Linda, RTL Nieuws, John Williams, Natasja Froger, ze zijn enorm verschillend, maar toch is de zender een geheel. Dat is knap gedaan, vind ik.’

Dat heeft u toch zelf gedaan?

‘Dat hebben wij gedaan. Het team. Ik sta natuurlijk vooraan, ja. Dus ik ga ook als eerste de deur uit als het verkeerd gaat. De mensen staan bij ons op de goede plek. En samen vormen ze een mooi, bont gezelschap. We maken goeie televisie. Ik vind ons ook veel vernieuwender dan andere zenders.’

Hoe gaat u de late avond succesvol maken? Het gat is na Barend & Van Dorp nooit gevuld.

‘Daar blijven we kwetsbaar. De programma’s die daar werken, zijn uniek in hun soort. Hart van Nederland bijvoorbeeld. Dat is een themakeuze. Een andere manier om een programma op de late avond succesvol te maken, is om het aan een personality te koppelen. Dat is lastig hoor. Eigenlijk zijn er maar één of twee in Nederland die dat kunnen.’

U zou dolgraag Matthijs van Nieuwkerk binnen willen halen.

‘Hij is bijna een unicum aan het worden. Wat zo ongelooflijk goed is aan De Wereld Draait Door, los van Matthijs, is dat het format precies om hem heen past. Geweldig gedaan.’

Waarom haalt u hem niet gewoon naar RTL?

‘Omdat hij net een contract bij de VARA heeft getekend.’

U heeft wel met hem gesproken.

‘Ik heb hem weleens gebeld, ja. Ach, hij heeft daar zo’n succes. De Wereld Draait Door zit steevast op 1,2 miljoen kijkers, ook nu nog, met dit prachtige weer. Hij kan daar nog zoveel doen. Ik snap hem wel.’

Als je uw naam googelt...

‘Kom je eerst 25 keer de naam van Wendy van Dijk tegen.’

Veel vaker. U bent door uw vriendin een bekende Nederlander geworden.

‘Dat valt mee hoor. Ik word op straat nooit herkend.’

Maar u kwam in de roddelbladen terecht. En bij uw eigen RTL Boulevard werd vaak uitgebreid over jullie relatie gesproken.

‘SBS Shownieuws opende het programma elke dag met ons. Laat ons effe lekker met rust, dacht ik alleen maar. Een mooi interview streelt mijn ijdelheid natuurlijk, vooral als de aanleiding leuk is, zoals nu. Het gaat hartstikke goed met RTL 4.

‘Maar ik stond in de bladen vanwege een privéaangelegenheid. Dat was vervelend, vooral voor mijn kinderen en hun moeder. Op een dag belde mijn ex-vrouw om te vertellen dat ze al de hele dag werd gevolgd door een fotograaf. Toen heb ik de hoofdredacteur gebeld, want dat gaat te ver. Niemand kan mij uitleggen waarom dat zou moeten mogen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden