Floortje Dessing in trek bij buitenlandse tv-zenders

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) verkoopt steeds meer programma's aan Aziatische landen, en dan met name China. Vooral documentaires en jeugdprogramma's zijn daar in trek. Ook is een Nederlandssprekende presentator, zoals Floortje Dessing, geen obstakel meer voor internationale tv-zenders.

Floortje naar het einde van de wereld. Het BNN-programma is verkocht aan VTM en Air-France-KLM, maar volgens de NPO zijn meer landen geïnteresseerd in de aankoop van de reeks.Beeld NPO

Dat laat NPO-verkoopmanager Kaisa Kriek weten vanuit Cannes, waar tot vandaag de najaarseditie van de MIPCOM plaatsvindt, 's werelds belangrijkste tv-beurs. De NPO stelt goede zaken te hebben gedaan; het verkocht vooral talloze documentairereeksen aan het buitenland. Met name Tegenlicht (VPRO) is populair. Publieke zenders uit Scandinavië, Spanje, Duitsland, Polen, Rusland, Taiwan, Zuid-Korea, Hongkong en Argentinië kochten diverse afleveringen.

De Amerikaanse publieke omroep kocht de NOS-documentaire 'In de rij voor Anne Frank', terwijl de Japanse publieke omroep NHK de serie Eeuwig Jong (Omroep MAX) op de kop tikte. De jeugddramaserie Caps Club (Avrotros) is verkocht aan diverse Europese landen en een zender in Hongkong. Veel interesse was er verder voor de jeugdserie Taart, en het internationaal bekroonde Bikkels.

'Azië is heel erg in opkomst', zegt Kriek. 'We hebben heel veel mooi jeugdproducten kunnen verkopen, maar ook kritische documentaires zoals die van Tegenlicht.' Volgens Kriek neemt de belangstelling vooral vanuit China toe. 'Daar zijn de laatste tijd ook veel meer zenders bijgekomen.'

Beeld uit de jeugdserie Taart.Beeld NPO

Overspel en Bloedverwanten

Op het gebied van Nederlands drama valt de verkoop wat tegen. De NPO verkocht weliswaar series als het eenmalige De Prooi en de derde reeks van Van God Los aan Vlaamse zenders, maar rond bekend drama als Overspel en Bloedverwanten is het stil. 'Er is wel degelijk interesse, uit Amerika en Australië, maar ook uit Duitsland, Engeland en Frankrijk. Maar zenders nemen nou eenmaal lang de tijd om over de aankoop van een serie te beslissen.' Kriek verwacht dat Overspel en Bloedverwanten volgend voorjaar - als de nieuwe seizoenen in Nederland zijn uitgezonden - meer kans maken op verkoop aan het buitenland.

En Penoza en Hollands Hoop dan? 'De rechten van die series liggen niet bij ons, maar zijn bij de betreffende producent ondergebracht', weet Kriek, die benadrukt daar niet blij mee te zijn. 'Het zou meer voor de hand liggen als alle series die met publiek geld zijn gefinancierd door ons worden verkocht. Met één catalogus en één salesafdeling kun je meer klanten bereiken.' De publieke omroep loopt bovendien zo veel geld mis. 'De opbrengsten van alle verkochte programma's zijn al met al relatief laag omdat een groot deel van de rechten voor buitenlandse verkoop bij producenten ligt.' De NPO is op dit moment met betreffende omroepen en producenten hierover in gesprek.

De NPO wil niets kwijt over de exacte bedragen die met de verkoop van programma's gemoeid zijn. Bij verkoop per titel wordt in ieder geval wel gekeken naar de afzetmarkt van de betreffende koper; grotere omroepen moeten meer betalen.

Beeld uit De Prooi, met in de hoofdrol Pierre Bokma als ABN-Amro-baas Rijkman Groenink.Beeld NPO

Floortje naar het einde van de wereld

Een opvallende trend is verder dat Nederlands sprekende presentatoren niet langer een bezwaar zijn voor buitenlandse zenders. 'Als ze maar in het programma opgaan.' Volgens de NPO werden dergelijke programma's een paar jaar geleden nog wel afgewezen. Met het succes van het VPRO-programma Beagle: In het kielzog van Darwin is dat veranderd. Reisprogramma's met een centrale presentator worden sindsdien goed verkocht.

Dit jaar is Floortje Dessing gewild. Haar BNN-serie Floortje naar het Einde van de Wereld is al gekocht door de Vlaamse commerciële zender VTM, maar volgens de NPO volgen er snel meer landen. Air-France-KLM heeft de reeks gekocht voor vertoning aan boord van alle vliegtuigen.

Wat levert Tegenlicht op?

VPRO's Tegenlicht is de best verkochte titel van de publieke omroep. Het levert volgens de omroep echter niet veel geld op. 'Japan betaalt ongeveer 7.000 euro per aflevering, en Letland ongeveer 700 - in die orde van grootte. We worden er dus niet rijk van', zegt een woordvoerster. 'Het levert een fractie op van wat een aflevering kost.' Het maken van een aflevering van Tegenlicht kost naar verluidt ongeveer een ton. De omroep is tevens producent van het programma en ziet dus alle opbrengsten terug in de eigen kas. Staatssecretaris Dekker wil echter in de nabije toekomst al deze opbrengsten bij de NPO laten. 'Daar zijn we niet blij mee', aldus de VPRO.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden