'Flodder was een totaal uit de hand gelopen schnabbel'

Acteur Stefan de Walle (50) speelt in het toneelstuk De Zender een nieuwslezer die zich heftig verzet tegen zijn ontslag. Maar liefst wil hij een serieuze filmrol.

Stefan de Walle is vooral bekend van zijn rol als Kees in de televisieserie Flodder. Beeld Frank Ruiter

Den Haag of Twello?

'Den Haag, daar ben ik geboren. Op mijn 7de verhuisden we naar Twello. Het was in die tijd in zwang om de stad uit te trekken en het platteland op te zoeken. Mijn ouders werden verliefd op een voormalige boswachters-woning die zo'n beetje onbewoonbaar was verklaard. Mijn broer, zus en ik hebben ongeveer in elke ruimte geslapen. Er werd continu verbouwd. Uiteindelijk kregen we een eigen kamer op zolder, op van die ouderwetse dwarsbalken. Dat werd een beetje klimmen. Het was een fantastische jeugd, met veel gezaag en getimmer.

'Mijn ouders wonen nog steeds in dat huis in Twello. Verder heb ik er niet zo veel meer te zoeken. Na mijn studietijd ben ik naar Rotterdam verhuisd, omdat ik daar werd aangenomen bij het Ro Theater. Omdat mijn vrouw en ik allebei werkten, zijn we later teruggegaan naar Den Haag. Dat was toen praktisch vanwege de kinderen - de ouders van mijn vrouw woonden daar, dus die konden dan oppassen. Ik vind het geweldig om weer in Den Haag te wonen, midden in de stad. Dat ik zo op een terras kan gaan zitten en dat er een winkelstraat om de hoek ligt.'

De vrije school of de Toneelschool?

'De Toneelschool - uiteindelijk. Het eerste jaar had ik het er heel moeilijk. Ik was jong, pas 18. Ik zat in een klas waarin iedereen ouder was en meer ervaring had. Ik kreeg opeens vragen als: waarom wil je toneelspelen? Ik dacht: nou ja, omdat ik dat leuk vind. Maar dat was in de ogen van een aantal medestudenten niet het goede antwoord. Ik moest ineens ingewikkelde kunstenaarsantwoorden geven.

'Het eerste jaar heb ik moeten overdoen. De meeste docenten zagen gelukkig dat ik talent had. Van de eerste dag op school tot mijn afstuderen, bestond mijn leven eigenlijk alleen maar uit de toneelschool. Ik weet niet hoe het nu zit, maar destijds hadden we de sleutel van de school. We konden tot diep in de nacht repeteren.'

Stefan de Walle

1965 Geboren in Den Haag

1989 Studeert af aan de Toneelschool in Arnhem

1993 Debuteert op televisie als Kees Flodder, in de populaire tv-serie Flodder

2001 Maakt de overstap van het Ro Theater naar het Nationale Toneel

2011-heden Volgt acteur Bram van der Vlugt op als de belangrijkste 'adviseur' van Sinterklaas

2012 Hoofdrol in De Marathon

Stefan de Walle won twee Arlecchino's en werd twee keer genomineerd voor een Louis d'Or. Voor zijn hoofdrol in De Marathon ontving hij nominaties voor een Gouden Kalf en een Rembrandt Award. Hij is getrouwd met Esther Scheldwacht en heeft twee zoons.

Op het toneel of op de set?

'Dit vind ik een moeilijk dilemma, want voor mij is juist de combinatie van film en toneel heel belangrijk. Als het móet, kies ik op dit moment voor de set, want ik zou graag weer een film willen doen. Het liefst zou ik een serieuze rol spelen, zoals in De Marathon, waarin ik een garage-eigenaar met torenhoge schulden speelde, die ook ernstig ziek bleek te zijn. Ik merk dat ik nu vaak 'nee' moet zeggen tegen filmrollen, omdat het botst met mijn werk voor het Nationale Toneel. Dat is soms frustrerend.

'Ongeveer twee jaar geleden zou ik een van de hoofdrollen spelen in Tussen 10 en 12, een film over een jongen die te horen krijgt dat zijn zus is omgekomen bij een auto-ongeluk. Dat was helemaal rond, er was een heel draaischema om mij heen gebouwd. Twee dagen voor de eerste draaidag is het alsnog afgeketst, doordat ik toch niet kon tijdens draaidagen op een belangrijke locatie. Daar ben ik een paar weken goed ziek van geweest. Ik heb de film nog steeds niet gezien.'

Kees of Kees?

'Welke Kees bedoel je? O, Tatiana of ik, broer Kees en zus Kees uit Flodder! Dan kies ik natuurlijk voor mezelf.

'Flodder was een totaal uit de hand gelopen schnabbel. Of nou ja, schnabbel, dat klinkt misschien denigrerend. Zo bedoel ik het niet, want het was hartstikke leuk om te doen. Ik kwam net van school en ik speelde al best grote rollen bij het Ro Theater in Rotterdam. Toen werd ik gebeld. Ik dacht: leuk, televisie, dat ga ik proberen.

'Na een zomer draaien, met die grote roze auto, dacht ik: dat wordt twee keer uitgezonden en dan is het klaar. De populariteit en de impact van die serie heb ik totaal onderschat.

'Mensen herkennen me vooral van mijn televisiewerk. Toen was dat Flodder. Dan had ik net Angels in America staan spelen - een prachtig toneelstuk - en dan kwam ik bij de bakker en zeiden ze: 'Hé Kees!'. Ik vind het vervelend als mensen dat tegen me roepen. Dat ze me aanspreken alsof ík dat ben. Gelukkig krijg ik ook vaak complimenten.'

Het Achtuurjournaal of het Sinterklaasjournaal?

'Ha. Het Achtuurjournaal. Ik vind dat ik moet weten wat er speelt in de wereld. Zeker nu we het toneelstuk De Zender aan het doen zijn, waarin ik een nieuwslezer speel die al vijftien jaar bij het journaal werkt. Als hij ineens ontslagen wordt, raakt hij in de war en kondigt hij zijn zelfmoord aan, live op televisie. Daardoor schieten de kijkcijfers omhoog en krijgt hij uiteindelijk zijn eigen programma.

'Ik denk dat veel media gebaat zijn bij gedonder in de glazen. Goed nieuws is geen nieuws. Het is leuker om iemand op televisie te zetten met een grote muil dan iemand die iets genuanceerds probeert uit te leggen, bijvoorbeeld in programma's als Pauw. Zelf heb ik wel behoefte om te luisteren naar een inhoudelijk gesprek. Leg nou eens uit hoe het zit met al die verschillende geloofstromingen binnen de islam, bijvoorbeeld.

'En het Sinterklaasjournaal, dat doet Sinterklaas toch? Die zit nu in Spanje, dus daar weet ik verder niet zo veel van. Mijn zoon Billy is nu 20 en Moos is 17, maar die vinden het nog steeds leuk om ernaar te kijken. Vroeger keken we altijd met het hele gezin. Dan planden we het avondeten eromheen.'

De Zender is een sterk geacteerde, grimmige satire

De opstand op een tv-redactie is soms grimmige satire. Een sterk geacteerd sluitstuk van een vierluik over revolutie. Het begint lekker, met mediamannen van de oude stempel, vol bravoure en desillusie. Lees hier de recensie over toneelstuk De Zender.

Ajax of Feyenoord?

'Oei. Dan heb je het meteen over mijn zoons: Billy is voor Ajax en Moos is voor Feyenoord. Moos is Feyenoord trouw gebleven, omdat hij in Rotterdam geboren is. Billy ook, maar hij is voor Ajax door het soort voetbal dat ze spelen. Het is ook een beetje een spelletje: het met elkaar oneens zijn.

'Eerlijk gezegd interesseert het mij geen reet. Als ik móet kiezen, kies ik voor Feyenoord. Omdat ik van Rotterdam houd. Ik vind de Rotterdammers ook een ongelooflijk leuk volk. Ze zijn lekker direct. Een beetje zo van: graag of niet. Die houding zou ik ook wel wat meer willen hebben.

'Laatst had ik een voorstelling in de Rotterdamse Schouwburg gespeeld. Toen ik in de parkeergarage kwam, stond er een enorme rij voor de betaalautomaat. Toen zei iedereen: 'Joh, jij hebt gespeeld, dus je mag voor'. Dat maak ik niet overal mee. Ik denk dat ik door De Marathon een plekje heb veroverd in sommige Rotterdamse harten.'

Een Gouden Kalf of een Louis d'Or?

'Een Gouden Kalf voor De Marathon. Ik had beide prijzen graag willen winnen, maar dat is de meest recente nominatie.

'Wat ik zo mooi vind aan De Marathon is dat ik een personage speel met een ontwikkeling. Iemand met veel emoties en geheimen. Daarnaast is het ook een film die grijpt wat het leven is. Niet alleen een komedie of een tragedie, maar een combinatie van beide. Periodes waarin je wat minder vrolijk bent en periodes waarin het dak eraf gaat. Dat zie je in die film verenigd.'

Stefan de Walle in De Zender. Beeld Sanne Peper

Samen op de bank of samen op het toneel?

'Nou, weet je wat het bijzondere van onze relatie is? Dat we het alle twee kunnen. Ik heb Esther ontmoet op het toneel, maar we kunnen gelukkig ook heel goed samen op de bank zitten. Ik kan daar echt geen keuze in maken, want ik vind het alletwee even fijn.

'Vorig jaar heeft Esther mij voor het eerst geregisseerd in Op een mooie pinksterdag. Dat ging op een prettige manier. We hebben geen ruzie gehad. Esther kan ontzettend rustig uitleggen en ervoor zorgen dat ik een scène ook op een andere manier ging proberen. Het is bijzonder om samen op het toneel te staan.'

Het toneelstuk De Zender is t/m 28/5 te zien in diverse theaters in Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden