Recensie Flip Noorman zingt Leonard Cohen

Flip Noorman laat de liedjes van Leonard Cohen fonkelen ★★★★☆

Een verrukkelijk concert waarin zowel puristen als avonturiers aan hun trekken komen.

Zanger Flip Noorman. Beeld Lindy Balduk

Zanger Flip Noorman (31) schrijft doorgaans zijn eigen, Nederlandstalige liedjes, maar zijn stijl werd in de media al vaak vergeleken met die van Leonard Cohen. Niet zo heel gek, want de in 2016 overleden Canadese zanger en poëet is een groot voorbeeld van Noorman. De eenmalige hommage die Noorman aan Cohen bracht, een paar jaar terug in Paradiso, smaakte naar meer. Nu gaat hij op tournee met een eigenzinnige greep uit Cohens majestueuze songboek.

Een zeer verstandig besluit, want allemachtig, wat een verrukkelijk theaterconcert heeft dat nu opgeleverd. Begeleid door zes muzikanten, onder wie een cellist en violist, laat Flip Noorman de liedjes van Leonard Cohen fonkelen, door ze respectvol intact te laten of juist eigenwijs binnenste buiten te keren.

Beeld Lindy Balduk

Sommige nummers heeft Noorman fraai naar het Nederlands vertaald, andere zijn gewoon in het Engels gebleven. Zo krijgen we Everybody Knows in het Nederlands (‘Dat weet iedereen’), net zoals First We Take Manhattan, waarin Noorman het presteert om Albert Heijn op Berlijn te laten rijmen. Maar klassieker Suzanne is gewoon in het Engels te horen, net zoals Chelsea HotelTake This Waltz en You Want It Darker. De puristen hoeven zich dus geen zorgen te maken, maar ook diegenen die iets avontuurlijks willen horen komen aan hun trekken.

Dreigend fluisterend, fel brullend, zwoel romantisch, grappen makend; Flip Noorman weet in zijn performance steeds te schakelen en de sfeer aangenaam losjes te houden. Hij brengt zeker geen slaafse imitatie van Cohen, maar wat de twee zangers delen is hun lage, donkere zangstem. De liedjes van Leonard Cohen zitten Flip Noorman simpelweg als gegoten.

Flip Noorman zingt Leonard Cohen ★★★★☆

Theaterconcert

Door Flip en de Noormannen. Regie: Dick Hauser. In Kantine Walhalla Rotterdam, 20/10. Tournee t/m 26/4.