tv-recensie Emma Curvers

Fleur is deze kerst vooral dankbaar voor haar warme vest van WE

Citroenstraat 10 draait om de gescheiden Fleur, haar ex, de kinderen en de herfst-wintercollectie van WE.

Het was een mooi jaar voor marketeers. De Chevrolet Suburban, bekend als de wagen van Tony Soprano, veroverde deze week als eerste levenloze ding een eigen ster op de Hollywood Walk of Fame. Waarom juist deze auto een ster op de stoep mocht en niet bijvoorbeeld de Ford Mustang, wilde de Hollywood Chamber of Commerce niet zeggen, maar we houden het op product-placement.

Zo ontgonnen meer merken dit jaar nieuw gebied. De verstrengeling tussen reclame en fictie leek inniger dan ooit: adverteerders kwamen uit het decor en werden onderwerp van de handeling. Zo kochten anti-allergiemiddeltjes Allegra en Claritin een eigen verhaallijn in het scenario van Murder Mystery en speelde in Isn’t it Romantic, ook van Netflix, een Pantène-poster een terugkerende rol.

Op internet is dit soort branded content al lang ingeburgerd. Niet onverwacht dus dat juist onlinegigant Linda, producent van webseries als Bitterzoet en Buurvrouw & Buurvrouw, deze week hun serie korte filmpjes Citroenstraat 10 naar Net5 Powered by Linda bracht.

Buurman Martijn (Vincent Croiset) belt aan met een verrassing. Beeld Citroenstraat 10

De achtdelige dramedy draait om de gescheiden moeder Fleur (Kim Pieters), haar ex Wouter (Frederik Brom), de kinderen én modeketen WE, die de cast in haar herfst-wintercollectie heeft gestoken – kleding die eruitziet zoals het Douwe Egberts-deuntje klinkt. Fleur is met haar twee kinderen van Amsterdam naar Almere verhuisd, waar ze gelukkig gelijk de hete buurman Martijn (Vincent Croiset) treft. Hoewel Fleur blut en ontslagen is, kan ze niet stoppen met shoppen. Shoppen bij WE.

WE is een pionier op dit gebied. In 2016 ging in Goede tijden, slechte tijden de hartewens van het personage Nina Sanders in vervulling: ze werd ontwerper bij WE en ‘haar collectie’ lag natuurlijk in de winkels. ‘Een brug tussen het echte leven en fictie’, schreef het reclamebureau. Als Fleur van de Citroenstraat gaat speeddaten, draagt ze bijvoorbeeld de ‘WE Connect Sweater’ (€ 29,99), met daarop in kapitalen haar naam.

Nu is er niets mis met een sponsordealtje en ook niet met een uniform geklede cast, zolang je het verhaal kunt geloven. Maar bij Citroenstraat 10 is het script een bijproduct van reclame, in plaats van andersom. 

Fleur (Kim Pieters) krijgt een vest voor Kerst. Beeld Citroenstraat 10

Opvallend, want Linda de Mol weet doorgaans wel raad met het sympathieke genre ‘niet meer zo piepjonge vrouwen die moedig door de sores modderen’. Ik zie uit naar haar volgende week te verschijnen speelfilm April, May en June, onder regie van Will Koopman ( de regisseur van Gooische vrouwen, die ook creative director was voor Citroenstraat 10).

Zelfs met Fleur leefde ik af en toe even mee – tot het Kerst werd op Citroenstraat. Fleur heeft een nieuw jurkje besteld, van de WE, beeldig, wie belt er aan? De hete buurman natuurlijk, met een kerstcadeautje: surprise, een vest van WE! Alle vrienden komen aangewaaid voor een spontaan Allerhande-kersttafereel. Fleur kruipt weg in haar vest, ze knijpt erin alsof het vest haar liever is dan dat hele huwelijk ooit is geweest. En dan zegt Fleur, tegen niemand: ‘Lekker warm, dank je.’ Aan wie het dankwoord is gericht blijft onduidelijk, maar het zal de WE wel wezen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden