cabaretrecensieSaampies

Flauwe sketches in ‘Saampies’ van het cabaretduo Vlamousse ★★☆☆☆

Hier heerst de misvatting dat je goed bezig bent zolang je maar veel belangrijke, actuele onderwerpen aansnijdt.

Cabaretiers Maya van As en Brigitte van Bakel als Vlamousse in de voorstelling 'Saampies'.Beeld Vincent van Kleef

De een heeft dubbel bloed en de ander is biseksueel. Cabaretiers Brigitte van Bakel en Maya van As hebben allebei een dubbelheid in zich, en dat biedt stof voor de nodige discussie. In de voorstelling Saampies onderzoeken de vrouwen ruim een uur lang  hun vriendschap, met snedige dialoogjes over hun verschillen. Waarom mag witte Maya nooit mee naar een Kaapverdisch familiefeestje van de gekleurde Brigitte? En als Maya op vrouwen valt, waarom vindt ze Brigitte dan niet aantrekkelijk? Is er iets mis met haar lichaam?

‘Maak het bespreekbaar’ is het credo van de eerste voorstelling van cabaretduo Vlamousse. In hoog tempo voeren Van Bakel (33) en Van As (30) sketches, dialogen en korte muzikale parodieën op. Maar zoals wel vaker bij jonge cabaretiers heerst hier de misvatting dat je goed bezig bent zolang je maar veel belangrijke, actuele onderwerpen aansnijdt. In Saampies komt het allemaal voorbij: racisme, non-binaire identiteit, de zorgen om het klimaat, corona. Zelden is de invalshoek echt interessant.

‘Maak het bespreekbaar’ is het credo van de eerste voorstelling van cabaretduo Vlamousse.Beeld Vincent van Kleef

Met de podiumprésence van Van Bakel en Van As, die allebei in 2018 afstudeerden  aan de Koningstheateracademie in Den Bosch, zit het wel goed, en in hun gekleurde overalls staan ze heus lekker te spelen. Maar het niveau van acteren en vooral van het zingen is vaak onder de maat. Veel teksten zijn erg flauw, zoals de terugkerende sketch waarin Brigitte de clitoris van Maya speelt.

Een stuk geslaagder is het tafereel waarin Maya een vrijpostige oudere vrouw nadoet, die haar op een borrel begint te ondervragen over haar geaardheid. ‘Stel: je móét kiezen…’ Dan krijg je even een boeiend inkijkje in de vooroordelen die een biseksueel op haar pad vindt.

Saampies

Cabaret

★★☆☆☆