Flamboyante modelegende heeft nu eigen rozengeur

Modelegende Grace Coddington, het flamboyante en roodharige creatieve brein van de Amerikaanse Vogue, heeft haar eigen parfum gelanceerd.

Bregje Lampe
null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

'Amazing Grace' is haar bijnaam in de modewereld. De 74-jarige Grace Coddington is sinds 1988 creative director van de Amerikaanse Vogue. Die functie maakt haar een van de belangrijkste smaakmakers in de internationale modewereld. De kleding die zij in haar modereportages laat zien, wordt steevast gekopieerd. Begin dit jaar deed ze een stapje terug: ze is nu creative director at large. Dat wil zeggen dat ze nog wel modereportages voor de Amerikaanse Vogue maakt, maar lang niet meer zoveel.

Je zou denken dat ze die stap heeft gezet omdat ze toe is aan rust. Maar sinds ze niet meer dagelijks betrokken is bij de productie van het invloedrijkste modetijdschrift ter wereld, is Coddington verschillende nieuwe projecten begonnen. Begin deze maand lanceerde ze haar eigen website: gracecoddington.com. 'I'm not sure how it works', liet ze weten via Instagram, 'but please come and visit anyway'.

null Beeld X
Beeld X

Rozengeur

Begin deze week volgde haar eigen parfum: Grace by Grace Coddington. Het luchtje ruikt naar rozen. Ze heeft het ontwikkeld in samenwerking met Christian Astuguevieille, de neus van de parfumafdeling van Comme des Garçons. Fabien Baron tekende voor de flacon. De kattenvormige bovenkant van de fles is een ideetje van Coddington zelf, ze is lichtelijk geobsedeerd door katten.

Voor Comme des Garçons is het niet voor het eerst dat het merk een parfum uitbrengt in samenwerking met een beroemdheid; het Japanse modemerk werkte eerder samen met onder meer Pharell Williams en Daphne Guinness. Voor Coddington is haar eigen geur de eerste stap in een serie nieuwe projecten. Ze is ook bezig met een bewerking van haar memoires, die in 2012 als boek verschenen bij de Amerikaanse uitgeverij Random House; het idee is om dat boek te verfilmen.

Flamboyant en creatief

Dat zou de ideale opvolger zijn van The September Issue; wat in 2009 de film van hoofdredacteur Anna Wintour had moeten worden, werd de film van Coddington. Hoewel ze het project in eerste instantie niet zag zitten omdat ze niet zo dol is op publiciteit rond zichzelf, werd de film haar doorbraak bij het grote publiek. De beste scènes over de totstandkoming van Vogue zijn immers die waarin de belangen en karakters van de ijzige en zakelijke Wintour botsten met die van de flamboyante en creatieve Coddington.

Met de aandacht voor haar als persoon heeft Coddington inmiddels geen moeite meer. Sterker nog: het lijkt erop dat ze haar eigen naam, die net zo bekend is als die van menig modemerk, op haar oude dag begint uit te venten. Coddington heeft wat dat betreft goed gekeken naar de manier waarop hedendaagse modebloggers zichzelf in de markt zetten. Maar ze heeft wel een gigantische voorsprong: 56 jaar ervaring in de modewereld, waarin ze op haar 18de als model begon. Ze wordt niet voor niets 'Amazing Grace' genoemd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden