Film

Tussenstand (Mijke de Jong). Ontluisterend portret van twee veertigers (Elsie de Brauw en Marcel Musters) die denken hun scheiding netjes op te lossen....

Lions for Lambs (Robert Redford). Intrigerende film over de war on terror, waarin regisseur Robert Redford verschillende verhaallijnen vermengt. Tom Cruise overtuigt als senator: hij combineert gladheid en oprechtheid zó dat het nooit helemaal duidelijk wordt of zijn verbetenheid voortkomt uit medeleven of uit ambitie. (in 30 zalen)

4 Maanden, 3 weken en 2 dagen (Cristian Mungiu). Imposante sfeerschets over twee hartsvriendinnen in het Roemenië van dictator Ceau¿sescu. Infiltranten controleren het gedrag van de burgers, ook binnenskamers; de onderlinge solidariteit wordt er alleen maar groter door. Op het festival van Cannes bekroond met de belangrijkste prijs: de Gouden Palm. (in 12 zalen)

Michael Clayton (Tony Gilroy). George Clooney als advocaat van de duivel die van zijn geloof valt, in een ambitieuze combinatie van een thriller, rechtbankdrama en karakterstudie, die de sfeer ademt van de paranoïde jarenzeventigfilms van regisseurs als Alan Pakula en Sydney Lumet. (in 24 zalen)

Alles is liefde (Joram Lürsen). Sprankelende, trefzekere variatie op Love Actually, met het oer-Hollandse Sinterklaasfeest als verbindende factor. De hoofdrollen worden gespeeld door topacteurs als Carice van Houten en heel veel bekende Nederlanders – van Wendy van Dijk tot Paul de Leeuw, van Thomas Acda tot Chantal Janzen. (in 93 zalen)

Control (Anton Corbijn). Bescheiden, breekbaar en sterk portret, dat zonder te romantiseren recht doet aan het bijzondere leven van Ian Curtis, de zanger van de legendarische band Joy Division, en zijn vermaarde zelfmoord terugbrengt tot wat het was: een pure wanhoopsdaad. Prachtig gefotografeerd in zwart-wit. (in 14 zalen)

Manufactured Landscapes (Jennifer Baichwal). Documentaire die een brug slaat tussen de foto’s van de Canadese fotograaf Edward Burtynsky en hun context. De beelden willen verontrusten én verleiden; de toeschouwer moet zelf een mening vormen over kwesties als massaconsumptie en globalisering. (in 14 zalen)

The Heartbreak Kid (Bobby en Peter Farrelly). De regisserende broers gebruikten losjes het scenario van The Heartbreak Kid uit 1972 om een typische Farrelly-komedie à la There Is Something About Mary te maken. (in 63 zalen)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden