Films op tv donderdag 5 april 2018

Menselijk geharrewar

Emily Browning in Golden Exits Beeld geen

De Australische Naomi (Emily Browning) gaat enkele maanden in New York wonen voor een overzichtelijke werkopdracht: ze moet Nick (Adam Horovitz, voormalig Beasty Boy maar hier overtuigend bedaagd) helpen de nalatenschap van zijn schoonvader te archiveren. Alleen al het moment waarop Nick Naomi's komst aankondigt bij zijn echtgenote Alyssa (een mooi sombere Chloë Sevigny) en schoonzus Gwendolyn (Mary-Louise Parker) volstaat om duidelijk te maken dat Naomi voor de nodige spanningen zal gaan zorgen: praat Nick niet net iets te neutraal over haar? Zit het niet sowieso al flink scheef tussen hem en Alyssa? Naomi op haar beurt krijgt het gevoel dat Buddy (Jason Schwartzman), die ze jaren geleden in Australië trof en die nu gelukkig getrouwd is met Jess (Analeigh Tipton), achter haar aanzit.

In het fijnzinnige drama Golden Exits lijkt Naomi met geen enkele man vrijblijvend, puur vriendschappelijk of professioneel contact te kunnen leggen. En of ze nu ingaat op avances of niet, haar aanwezigheid blijft invloed uitoefenen op de relaties tussen Nick, Alyssa, Gwendolyn, Buddy en Jess. Schrijver en regisseur Alex Ross Perry laat het zien in zeer zorgvuldig uitgevoerde scènes, die zich zonder nadruk en vaak ook zonder dramatische pointe ontvouwen; alsof hij zelf zo'n zeldzaamheid van een film heeft willen maken waarin eigenlijk heel weinig gebeurt – iets waar één van de personages expliciet naar verlangt. Er gebeurt echter genoeg in Golden Exits, maar dan zonder de poeha of uitgerekte climaxen die in een gelikte studiofilm verplichte kost zouden zijn. Golden Exits is een uitstekend geacteerde praatfilm vol typisch menselijk (of Brooklyns) geharrewar, stress, onzekerheid, onvrede en gezoek, die alleen al doordat hij op 16mm werd opgenomen een warme, nostalgische herfstgloed heeft: kwamen er geen mobieltjes en pc's in beeld, dan zou je makkelijk kunnen denken dat de (niet in de Nederlandse bioscopen uitgebrachte) film uit de jaren zeventig of tachtig stamt.
Golden Exits (Alex Ross Perry, 2017) Te zien via Netflix

A Family Quartet (Simonka de Jong, 2017)
Toen documentairemaker Simonka de Jong besloot het gezin van viooltalent Noa Wildschut, toen pas 12 jaar oud, te gaan volgen, wist ze natuurlijk niet hoe dat zou uitpakken. Dat de extreem muzikale Noa inderdaad een carrière van de grond zou krijgen, lag wel voor de hand, maar De Jong was vooral geïnteresseerd in de dynamiek van het gezin. Beide ouders musiceren; houd je dan afstand tot je kind, of zit je erbovenop? En hoe vond Noa's oudere zus Avigal het eigenlijk, zo'n aandachttrekkend wonderkind in de familie? Waarschijnlijk hoopte De Jong voor haar film op een paar stevige confrontaties tussen de gezinsleden. Maar zowel de ouders als hun puberdochters blijken behoorlijk beheerst; als er al ruzies werden gemaakt, dan in elk geval niet voor de camera. Van spanning en drama moet A Family Quartet het dus niet hebben. Wat overblijft, is een kalm en - op het voyeuristische af - intiem inkijkje in een gezin dat onder bijzondere omstandigheden normaal probeert te functioneren.

NPO 2, 22.55-00.10 uur

The Astronaut's wife (Rand Ravich, 1999).
De zwangere echtgenote van een astronaut denkt bevrucht te zijn door duistere krachten. Die zouden, ergens in de ruimte, in haar man zijn getreden. Onderhoudende thriller, die tegen het einde aan kracht verliest. Met Johnny Depp als de al dan niet bezeten astronaut en Charlize Theron als zijn echtgenote.
SBS 9, 22.10-00.20 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.