Films die u deze week wel/niet moet zien

Wekelijks selecteert de Volkskrant films die u niet mag missen. En die u met gerust hart kunt overslaan. Deze week: Mr. Turner, Het Nieuwe Rijksmuseum en In Order of Disappearance.

Beeld uit Het Nieuwe Rijksmuseum.Beeld Cinema Delicatessen

Het Nieuwe Rijksmuseum

Tien jaar lang volgde Oeke Hoogendijk de verbouwing van het Rijksmuseum. De documentairereeks die ze erover maakte werd onderscheiden met de Zilveren Nipkowschijf en een Gouden Kalf.
Wat begon als idee voor een enkele docu groeide door bouwkundige tegenslagen, komen en gaan van directeuren, boze architecten en nog veel bozere fietsers uit tot een groter project. De geplande opening liet alleen na vier delen nog steeds op zich wachten...

In Het Nieuwe Rijksmuseum, de bioscoopfinale van de reeks die onlangs in première ging op het IDFA, gaan de deuren dan eindelijk wél open. Floortje Smit noemt het een bureaucratische, komische thriller in de Volkskrant. 'Beeldschoon gefilmd en knap gemonteerd.' De museummedewerkers zijn schitterende hoofdrolspelers die hun best doen voor het grote geheel maar struikelen over iets knulligs als muurverf.

Het Parool geeft de maximale score van vijf sterren vanwege 'meeslepende verhalen en veelzeggende miniaturen, net als het museum zelf'. De filmversie is een nieuw gemonteerde versie van de eerdere documentaires, met de feestelijke opening als happy end-toevoeging. De nadruk ligt meer op de menselijke kant. Meesterlijk gedaan.

Mr. Turner

Joseph Mallord William Turner (1775-1851) was ook in zijn eigen tijd al een gevierd schilder. Medekunstenaars bewonderden zijn zeegezichten en zonsop- en ondergangen en wie het zich kon permitteren hing graag een echte Turner aan de muur. In de biografie van Mike Leigh komen genoeg werken van de 'schilder van licht' aan bod, maar zien we vooral wat voor onhebbelijke en onsmakelijk rochelende man de maker ervan was.

Turner ziet landschappen scherp maar is opvallend blind voor andere, menselijke zaken. De vrouwen in zijn leven kunnen erover meepraten in Mr. Turner. Een fantastische rol van Timothy Spall, vindt Pauline Kleijer in de Volkskrant, die hem terecht de prijs voor beste acteur opleverde in Cannes. 'Spall maakt Turner tot een man die leeft voor zijn kunst. Decorum zegt hem niets. Zuchtend en steunend, grommend en morrend houdt hij de mensen om hem heen op afstand.'

Uitzondering op de regel zijn zijn vader en een weduwe die aan de kust woont. Zo lomp als hij tegen zijn huishoudster en zijn dochters is, zo charmant is hij in haar armen. Zij blijft hem trouw als de maatschappij zijn onaangepaste gedrag steeds meer zat wordt.

Buitenlandse media zijn bijna zonder uitzondering lyrisch. Volgens The Guardian zit elke scène vakkundig in elkaar en spreekt er liefde en intelligentie uit elke performance. Empire ziet de grote prijzen al glinsteren in de verte en noemt het een glorieuze film. 'Een hilarisch en schitterend portret van een ouder wordende artiest.'

In Order of Disappearance

Nils (Stellan Skarsgård) bestuurt een sneeuwruimer en leidt een rustig leven in het Noorse gehucht Beitostølen. Aan de zorgeloosheid komt abrupt een einde wanneer zijn zoon vermoord wordt door een groep drugsdealers. Nils verlaat zijn kleine dorpje op zoek naar wraak. Dat hij verstand heeft van zware machines komt daarbij goed van pas.

Berend Jan Bockting vindt het in de Volkskrant jammer dat een zelfbedacht aardigheidje (hoe iedere dode kort in beeld herdacht wordt met naam en kruisje) bij te veel herhaling verzandt in een gimmick . Verder is het slim afgekeken van anderen. 'Het sneeuwdorpje en de bijkomende kneuterigheid komen van de gebroeders Coen, de dialogen over randzaken van Tarantino.'

Volgens de korte recensie in The Independent bewandelt de film een ongemakkelijke lijn tussen harde Noorse noir en luchtige humor. Bovendien is de rappe transformatie van Skarsgård van burger van het jaar tot grove killer wat lastig bij te benen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden