Filmrecensies deze week: The Grand Budapest Hotel (***), Hartenstraat ()

De belangrijkste filmreleases deze week zijn The Grand Budapest Hotel en Hartenstraat. In The Grand Budapest Hotel (***) overtreft regisseur Wes Anderson zichzelf opnieuw, filmdebuut Hartenstraat () van Sanne Vogel smaakt als fastfood. Alle recensies van deze week vindt u hier.

The Grand Budapest Hotel (Regie Wes Anderson. Met Ralph Fiennes, Tony Revolori, Bill Murray, Tilda Swinton, Adrien Brody, Edward Norton, Willem Dafoe, F. Murray Abraham. De film draait in 31 zalen)

Het hotel uit de titel staat bovenop een berg bij het kuuroord Nebelsbad, in het fictieve Midden-Europese land Zubrowka. Het is 1932 en Zubrowka staat aan de vooravond van grote politieke omwentelingen. Anderson liet zich voor deze film inspireren door de Oostenrijkse joodse schrijver Stefan Zweig, die actief was in de jaren dertig toen het fascisme een vlucht nam Europa.

Conciërge Monsieur Gustave (Ralf Fiennes) probeert het hotel af te schermen van het donkere politieke klimaat en de strenge 'ZZ'ers' (onder leiding van Edward Norton) die steeds meer macht krijgen. De jonge piccolo Zero (Tony Revolori) is nieuw in het hotel en wordt aan de hand genomen door Gustave. Samen vormen ze een team. 'Zijn wereld bestond allang niet meer, maar hij hield de illusie met een verbluffende elegantie in stand', zegt Zero over zijn leermeester.

'Prachtig verpakte cadeaus'
Vijf sterren geeft Volkskrant-recensente Pauline Kleijer. 'Wes Anderson maakt prachtig verpakte cadeaus. Hij gebruikt niet simpelweg een papiertje en een strik, maar neemt laag voor laag van het prachtigste materiaal en leeft zich uit in de meest bewerkelijke versiersels. The Grand Budapest Hotel is een zo rijk gevulde komedie dat het publiek ogen en oren tekortkomt. Terwijl het verhaal voortdendert en de personages in hoog tempo indrukwekkend lange zinnen uitspreken, gebeurt in beeld van alles tegelijk.'

'Absurd en mooi tegelijk'
Het cliché sterrenregen kan afgestoft voor The Grand Budapest Hotel. Ook Variety geeft de maximale score: 'Anderson kan uit de voeten in meerdere genres. The Grand Budapest is tegelijkertijd een 'landhuis who-dunit', compleet met verdachte butler en een groeiend aantal doden, een georganiseerde-misdaadthriller, met de slinkse zoon van de vermoorde vrouw (Adrian Brody) en zijn handlanger (Willem Dafoe) én een 'prison-break-film' waarin Gustave een manier moet vinden om zijn naam te zuiveren nadat hij is beschuldigd van moord.'

Vijf uit vijf in The Los Angeles Times en The New York Times en in het Britse The Telegraph. Het Amerikaanse filmblog IndieWire geeft een A-: 'Absurd en mooi tegelijk, Anderson's wereld is nog nooit zo spectaculair gerealiseerd.' Uit de The Guardian-recensie (****): 'In de handen van anderen zou deze ingewikkelde, labyrintische vertelling uiteindelijk een uitgestrekte puinhoop worden, maar met de discipline van Anderson - de precisie van de cinematografie en decorontwerp - houdt hij de controle.'

Beeld Filmposter The Grand Budapest Hotel

The Grand Budapest Hotel is een zo rijk gevulde komedie dat het publiek ogen en oren tekortkomt
Volkskrant-recensente Pauline Kleijer

Hartenstraat (Regie Sanne Vogel. Met Marwan Kenzari, Nadia Koetje, Bracha van Doesburgh, Benja Bruijning, Georgina Verbaan, Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt. De film draait in 121 zalen)

Daan (Marwan Kenzari) is een gescheiden dertiger die werkt als traiteur in een klein zaakje in het hippe Amsterdamse winkelgebied de Negen Straatjes. Samen met zijn 8-jarige dochter woont hij boven zijn zaak. De knappe maar kille Katje, gespeeld door Bracha van Doesburgh, is eigenaresse van een modezaak verderop.

Via een datingsite ontmoet Daan een anonieme vrouw waar het goed mee klikt. Deze vrouw - u raadt het al - blijkt Katje, de omhooggevallen buurvrouw waar hij in het dagelijks leven niet mee door een deur kan.

'Eigenheid ontbreekt'
Hartenstraat is het speelfilmdebuut van de 29-jarige Sanne Vogel (theatermaker, actrice, scenarist, columnist, schrijver) die al langer als regietalent geldt, met de korte films Mama (2010, samen met Beri Shalmashi), Klein (2011) en Kort (2013) achter haar naam. 'Het valt vooral op hoe in Hartenstraat de eigenheid van Vogels korte films ontbreekt', schrijft Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting.

Twee sterren geeft Bockting: 'Hartenstraat winkelt vooral bij de charmant verouderde internetromance die Tom Hanks en Meg Ryan doormaakten in You've Got Mail (1998), terwijl een ludieke scène waarin Daan en Katje elkaar vertellen wat ze wel/niet graag doen (eten, varen op de grachten, mediteren) zijn oorsprong vindt bij Amélie (2001). Originaliteit is allesbehalve noodzakelijk bij de filmformule die Hartenstraat volgt, maar momenten als deze richten een schijnwerper op het gebrek eraan.'

'Onpretentieus'
Dagblad Trouw doet er een sterretje bij. 'De film moet het niet echt hebben van de verrassende wendingen, maar de toon is fris, onpretentieus en de acteurs hebben er voelbaar plezier in.'

Vier sterren in het Algemeen Dagblad en Het Parool. 'Mooi, zoet, lief. En veelbelovend. Hopelijk heeft Vogel voldoende vertrouwen gekweekt om aan eigenzinnigere projecten te beginnen', schrijft de Amsterdamse krant. Uit het AD: 'De film is op de juiste momenten hartverwarmend, oogt fris, zit vol met ontwapenende humor.'

Beeld Filmposter Hartenstraat

Hartenstraat winkelt vooral bij de charmant verouderde internetromance die Tom Hanks en Meg Ryan doormaakten in You've Got Mail (1998)
Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting