Filmprijzen serieus met een dolletje

Een Russin, een Argentijn, een Zuid-Koreaan: de filmtalenten die in Rotterdam in de prijzen vielen, weerspiegelen de cinematografisch meest interessante landen van dit moment....

'The Rotterdam Way' noemt de festivalorganisatie deze stijl. Serieus, cinefiel, de blik gericht op niet-Westerse kunstenaars, maar ook best in voor een dolletje.

De drie VPRO Tiger Awards werden vrijdagavond in een congreszaal van De Doelen uitgereikt aan de Russische Larisa Sadilova (With Love. Lilja), de Argentijn Santiago Loza (Extrano) en de Zuid-Koreaan Park Chan-Ok (Jealousy Is My Middle Name). De Fipresci-prijs van de internationale filmkritiek ging naar Welcome to Destination Shanghai van de Chinees Andrew Cheng. De KNF-prijs van de Nederlandse filmkritiek was voor Blissfully Yours van de Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul (Den Hamer: 'Wij noemen hem gewoon Joe.')

De nationaliteiten van de winnaars van de Tiger Awards, bedoeld voor regisseurs die hun eerste of tweede speelfilm hebben gemaakt, weerspiegelen de gebieden waar op het moment de interessante films vandaan komen. Azië geldt al jaren als een belangrijke leverancier van cinematografische vernieuwingsdrift, en de opkomst van de Zuid-Amerikaanse cinema is al enige jaren in Rotterdam zichtbaar. De Russische winnares Larisa Sadilova, maker van een film over een vrouw die verbeten jaagt op een partner, vertelde dat uit Rusland de komende jaren veel mag worden verwacht.

Na de val van het communisme is de Russische film in een crisis gekomen, maar volgens Ledova heeft het huidige ministerie van Cultuur veel geld over voor Russische regisseurs. 'Poetins regering ziet film als een middel om Rusland een identiteit te geven. Dat is een verademing na jaren van kaalslag.'

De jury, waarin onder anderen de Italiaan Alberto Barbera (voormalig directeur filmfestival Venetië) en de Franse regisseur Olivier Assayas zitting hadden, noemde Sadilova's film 'een bevestiging van het opmerkelijke talent van een nieuwe Russische filmmaker'. Vooral 'de menselijkheid, de humor en het prachtige spel' werden geroemd. In With Love. Lilya draait het om gewone mensen.

Sadilova: 'Filmmakers en journalisten zijn te veel gericht op Moskou. Daardoor bestaat in de wereld een beeld van mijn land dat niet reëel is. Het bikkelharde kapitalisme is niet representatief voor wat er in Rusland speelt. De zorgen in de provincie zijn van een andere aard. In dorpen worden ongehuwde vrouwen van 25 jaar afgeschreven. Er heerst sinds de Tweede Wereldoorlog een enorm vrouwenoverschot.'

Santiago Loza regisseerde Extrano - over een eenzame, werkloze arts - toen Argentinië in 2001 economisch in elkaar klapte. Sindsdien kampt de Argentijnse cinema met een ernstig geldgebrek: 'De crisis heeft mijn land van zijn onschuld beroofd. Dat eindstadium van Argentinië is in de film onder de oppervlakte aanwezig. Ik heb me tijdens het monteren vaak afgevraagd of het allemaal nog wel zin had.'

Tiger-winnaar Jealousy Is My Middle Name ('een ambitieuze film over menselijke betrekkingen' volgens de jury) gaat over een verlegen jongen die een baan krijgt onder het bewind van de man die met zijn voormalige geliefde naar bed is geweest. Toch lijkt de jongen niet uit op wraak; hij sluit zelfs vriendschap met zijn rivaal. Park: 'Mijn ideale publiek zoekt zelf antwoorden op de vragen die mijn film oproept. Een film is pas af in het hoofd van de kijker. Het publiek is de baas.'

De jury van de internationale filmkritiek gaf Guy Maddins video-installatie Cowards Bend the Knee een speciale vermelding, vanwege Maddins 'pervers-humoristische versmelting van de zwijgende filmtraditie en hedendaagse installatiekunst, waarmee hij de Rotterdamse traditie voortzet van de overbrugging tussen verschillende visuele disciplines'.

De Moviezone Award, toegekend door een jongerenjury, ging naar Nói Albinoi van de IJslandse regisseur Dagur Kari. Het filmfestival gaat dit weekeinde nog door. Zaterdag wordt de winnaar van de Publieksprijs bekendgemaakt; zondag wordt het 32ste IFFR afgerond met de Volkskrantdag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden