Filmmuziek Tariverdiev wedergekeerd

De Rus van Armeense afkomst Mikael Tariverdiev (1931-1996) was een componist met een nogal orthodox arbeidsethos. Hij componeerde soundtracks voor ruim 130 film- en televisieproducties naast nog een honderdtal orkest- en liedwerken. Allemaal zijn ze in de vergetelheid geraakt, zeker buiten Rusland.

Beeld Robert Gijsse000

De Britse soundtrackcomponist Stephen Coates hoorde in een café in Moskou muziek van Tariverdiev en werd gegrepen door de peilloze melancholie van de poëtische pianoliederen. Hij dook in het werk van Tariverdiev, kwam in contact met zijn weduwe en stelde met haar een driedelige en fraai vormgegeven compilatiebox samen: het eerste werk van Miikael Tariverdiev dat in het Westen is uitgegeven.

Uit bijvoorbeeld de soundtrack voor Goodbye Boys, een coming-of-agefilm uit 1962, stijgt een nostalgisch jaren-zestiggevoel op: jazz en kamermuziek met die typisch Russische weemoed en terneergeslagenheid.

Tariverdiev volgt de wetten van de filmscore: een steeds terugkerend thema wordt gespeeld op harmonica, piano en elektrisch orgel, in ballroomjazz en verdrietige walsjes, waarbij het helemaal niet erg is dat de pianist hier en daar een nootje uit de vingers laat glijden.

Bijzonder is de cd I Am a Tree, waarop de componist te horen is als zanger, die Russische gedichten voordraagt, op een Paolo Conte-achtige praatzingmanier.

Bij de pianojazz van het klaaglijk gezongen duet I Am Writing to You by Accident zou je het liefst langdurig en oneindig somber uit het raam willen staren. Uitstekend geschikt dus voor de donkere dagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden