Theaterrecensie Lawrence of Arabia

Filmklassieker Lawrence of Arabia is eens goed aangepakt en gebruikt voor een informatieve voorstelling ★★★★☆

Dankzij het enthousiasme van makers Marjolijn van Heemstra en Sadettin Kirmiziyüz wordt het nooit topzwaar.

Lawrence of Arabia Beeld Sanne Peper

Wat zou Lawrence of Arabia van IS hebben gevonden? Theatermaker en schrijver Marjolijn van Heemstra las een tijdje terug een stuk in een Britse krant waarin deze vraag werd opgeworpen. En omdat ze gefascineerd was door eerst de (gelijknamige) film en daarna het historische personage T.E. Lawrence, ontstond er een plan voor een nieuwe voorstelling, die verder moest gaan dan het filmische heldenverhaal; die kijkt naar hoe het Europees kolonialisme in het Midden-Oosten tot op de dag van vandaag doorwerkt in die regio vol conflicten.

Samen met acteur en theatermaker Sadettin Kirmiziyüz, ook liefhebber van (historische) feiten, grappige weetjes en dwarsverbanden waar je nog van opkijkt, kwam ze tot Lawrence of Arabia, een stuk in 27 scènes, waarin de makers (ze vormden al eerder een duo) op de hun kenmerkende wijze de film eens goed aanpakken op historische missers, met alle mythes en personages die daarbij in het geding zijn. De vorm: een beetje houtje-touwtje ontwapenend, in dit geval met een kamelenmasker, kamelenbeeldjes, wat vage dia’s en doeken als rekwisieten. Naast Kirmiziyüz staan er drie jonge spelers op de vloer, die via de film allerlei overwegingen, gedachten en ideeën over de geopolitieke situatie vervlechten met persoonlijke verhalen over afkomst, identiteit en verantwoordelijkheid.

Lawrence of Arabia is zo een boeiende belevenis, vol enthousiast gedeelde informatie, maar nooit topzwaar, en met hier en daar oergeestige scènes van met name Giovanni Brand en Kirmiziyüz zelf. En mooi hoe Van Heemstra er in haar tekst opnieuw in slaagt kleine, particuliere observaties met het grote historische perspectief te verbinden.

Lawrence of Arabia

Concept Marjolijn van Heemstra en Sadettin Kırmızıyüz, eindregie Eva Line de Boer, met Sadettin Kirmiziyüz, Pip Lucas, Giovanni Brand en Alidtcha Binazon

Frascati, 10/10; tournee t/m 2/12.