Filmfestival Venetië opent in bouwput

Het 66ste Filmfestival van Venetië opent met een Siciliaans epos. De internationale sterren arriveren een dagje later met als heuse verrassing Sylvester Stallone en een erevertoning van Rambo.

Geen jury. Dat was de eerste verrassing tijdens de opening van de 66ste Filmfestival van Venetië. ‘De helft van de jury zit nog in het vliegtuig’, verklaarde festivaldirecteur Marco Müller tijdens de eerste persconferentie, zichtbaar geïrriteerd door de gang van zaken.

Dus geen traditioneel voorstelrondje en geen juryvoorzitter (dit jaar Ang Lee) die even in wat volzinnen uitlegt welk soort cinema de jury zoal bekoort, en waar men dit jaar op gaat letten. En ook geen volzinnen of welkomstwoord van Müller, die voor het gemak maar verwees naar zijn stuk in de festivalgids: ‘Daar staat het in.’

Het is een knulligheid die je niet direct afficheert met het oudste en op één na belangrijkste filmfestival ter wereld. Toch lijkt niemand er hier echt van op te kijken. Zoals ook de toestand van het festivalterrein op het Lido – een halve bouwput, in 2011 af – meer een gegeven is dan iets om je over op te winden. Zolang de films goed zijn, doet het er allemaal niet echt toe.

En op papier belooft de 66ste editie van de Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica di Venezia de status meer dan voldoende waar te maken. Aansprekende namen genoeg, de komende tien dagen. Werner Herzog, die een eigen variant op Bad Lieutenant presenteert: Bad Lieutenant: Port Of Call New Orleans. Michael Moore, met zijn nieuwe documentaire Capitalism: A Love Story. Nieuw werk van auteurs als Fatih Akin (van Gegen die Wand) en Todd Solondz (Happiness). Veel wordt verwacht van The Road van de Amerikaan John Hillcoat. Het is, na No Country for Old Men van de Coen-broers, de tweede Cormac McCarthy-literatuurverfilming, en wel van een boek dat wordt beschouwd als diens apocalyptische meesterwerk.

Dan is daar nog de ‘verrassingsfilm’ die vrijdag pas bekend wordt gemaakt. Van een groot auteur, fluistert men. Ook zijn, of haar, inzending draait mee in de hoofdcompetitie, die in totaal uit 24 films bestaat. En dingt dus eveneens mee naar de hoofdprijs, de Gouden Leeuw.

Wat opvalt dit jaar: veel debuten. Soms uit onverwachte hoek, en maar meteen in de hoofdcompetitie, zoals modeontwerper Tom Ford met zijn romantische drama A Single Man. Het festival wil daarnaast ook graag mee met de tijd, en heeft royaal ruimte ingebouwd voor de 3D-premières van de eerste twee Toy Story-films, die eerder een normale release kregen.

Directeur Müller selecteerde opvallend weinig films uit Midden- en Zuid-Amerika, waar de cinema de afgelopen jaren juist een piek beleefde. Wel veel daarentegen uit de Verenigde Staten – van het type films waarover Venetië een constante concurrentiestrijd voert met het festival van Toronto dat volgende week begint. En Müller had bijvoorbeeld ook oog voor werk uit Egypte. Zoals Al mosafer van regisseur Ahmed Maher, waarin de legendarische acteur Omar Sharif weer is te zien.

De 66ste editie kent ook een historisch sterke afvaardiging uit eigen land. Niet enkel in het speciale en nieuwe Italiaanse programma, maar ook in de competitie.

Zo opende het festival gisteravond met het Siciliaanse familie-epos Baaria, van Giuseppe Tornatore, die in de jaren tachtig de Italiaanse cinema nieuw leven inblies met het Oscar-winnende Nuovo Cinema Paradiso. Baaria is film zoals in elk geval een deel van het Italiaanse publiek het graag ziet: druipend van sentiment en vol kluchtige humor.

Tornatore baseerde zijn film op zijn eigen jeugdherinneringen op Sicilië, en kreeg een naar Italiaanse begrippen enorm budget tot zijn beschikking. Dat vertaalt zich in prachtige decors en een niet te tellen aantal kraanshots, waarin de camera weids omhoog zwiept. De internationale filmpers was er niet van onder de indruk; na de vertoning klonk een laf applausje.

De echt grote sterren worden pas iets later tijdens het festival verwacht. Ook daaronder een heuse verrassing: acteur én regisseur Sylvester Stallone wordt geëerd met een oeuvre-award. Tussen al het arthouse-geweld is ruimte ingelast voor een erevertoning van het vooralsnog laatste deel uit zijn Rambo-cyclus. De director’s cut, wel te verstaan.

De hoofdrolspelers van de openingsfilm Baaria van het 66e filmfestival van Venetië: actrice Margareth Madÿ en acteur Francesco Scianna. (AP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden