Filmfestival Rotterdam ligt op koers

Een loyaal, nederig en avontuurlijk publiek en veelbelovende regisseurs – Rotterdam kan makkelijk zonder sterren...

Ronald Ockhuysen

Tot drie uur ’s nachts was er gediscussieerd. Zelfs toen kon de jury van de Tiger Competitie niet kiezen. Er waren te veel goede films. Drie prijzen volstonden dit jaar simpelweg niet. Juryvoorzitter Piers Handling, directeur van het festival van Toronto, hakte de knoop door: de derde Tiger moest dan maar door twee regisseurs worden gedeeld.

Festivaldirecteur Sandra den Hamer zal met plezier de regels van het festival voor deze gelegenheid hebben aangepast. De keuze voor vier in plaats van drie winnaars is een bevestiging van haar beleid. In Rotterdam gaat het, benadrukt Den Hamer altijd, om onbekende regisseurs. Om beloftes uit alle delen van de wereld, die zich over een paar jaar misschien wel tot de Luis Buñuel of Robert Bresson van deze tijd ontpoppen. Een jury die niet kan kiezen uit het aanbod, erkent dat het met de smaak en de koers van het festival wel goed zit.

Nu heeft de festivalleiding ook de tijd om zich op de inhoud te richten. Want over de aandacht van het publiek hoeft niemand zich in Rotterdam zorgen te maken. De fans van het festival zijn hondstrouw. Dat blijkt uit het aantal bezoeken: er gingen 367 duizend kaartjes over de toonbank, wat een lichte stijging betekent ten opzichte van vorig jaar (358 duizend).

Die vaste bezoekers zijn behalve loyaal ook nederig. Het kan hen niet deren dat het IFFR er niet in slaagt bekende namen naar het festival te halen – zelfs de Duitse debutant Florian Henckel von Donnersmarck kwam zaterdag niet persoonlijk de KPN Publieksprijs ophalen voor zijn Oost-Duitsland-drama Das Leben der Anderen. Hij stuurde zijn editor Patricia Rommel, die uit handen van burgemeester Ivo Opstelten een cheque van 7500 euro ontving.

Wie de lijst met publieksfavorieten bekijkt, moet vaststellen dat er een groot gat gaapt tussen de officiële smaak van het festival, vertegenwoordigd door de jury’s en de festivalprogrammeurs, en de voorkeuren van de bezoekers.

De Tigerwinnaars werden matig tot slecht gewaardeerd: de Deense film AFR eindigde 56ste op de smaaklijst van het publiek, Die Unerzogenen belandde op de 80ste plek, Bog of Beasts op de 124ste plaats, en Love Conquers All bungelt op de 163ste positie – dat is onder in de de lijst met 190 beoordeelde producties.

Op de 189ste plaats eindigde de nieuwste productie van Cyrus Frisch, die voor de start van het festival trots werd aangekondigd als de eerste speelfilm gemaakt met een mobiele telefoon. Het publiek maalde er niet om.

Wie op die uitkomsten een marketingspecialist loslaat, zal te horen krijgen dat het festival meer zou moeten doen aan zijn communicatie met het publiek. Niets is minder waar. De relatie tussen het IFFR en zijn bezoekers is optimaal. Zij komen niet voor hits of kaskrakers, maar voor het avontuur en de sensatie van het onbekende. Dat mag in een tijd van doelgroepdenken gerust het mirakel van Rotterdam worden genoemd.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden