Filmfestival begint als altijd met een hoop tamtam

Een geslaagde editie van ’s werelds belangrijkste filmfestival kan nu eenmaal niet zonder rumoer.

Aswolken die privéjets van sterren aan de grond zouden houden, Italiaanse regeringsleden die het festival boycotten omwille van een kritische documentaire over de L’Aquila aardbeving, en regisseur Ridley Scott van de openingfilm (Robin Hood) die geen acte de présence kan geven, vanwege een knieoperatie. Je zou kunnen zeggen dat de 63ste editie van het tiendaagse Cannes Filmfestival, dat vanavond begint in de Zuid-Franse badplaats, onder een beter gesternte had kunnen openen.

Traditie

Maar dat is buiten de traditie gerekend; een geslaagde editie van ’s werelds belangrijkste filmfestival kan nu eenmaal niet zonder rumoer. Vorig jaar was het vooral de Deen Lars von Trier, die met het grove geweld in zijn schandaalfilm Antichrist de gemoederen in beroering bracht. Welke filmer dit jaar die rol mag vervullen, is afwachten.

Rechtse Franse politici maken zich vooraf druk om de Algerijnse competitiefilm Outside the Law, van Rachid Bouchareb, omdat het Franse leger daarin niet goed voor de dag zou komen. En de Franse filmjournalisten vragen zich af hoe in godsnaam die ene Amerikaanse film tussen het neusje van de internationale arthouse is beland; de naar een Gouden Palm meedingende thriller Fair Game, van nota bene Doug Liman, de regisseur van de luchtige Brangelina-spionnenromance Mr. & Mrs. Smith.

En over al dat rumoer maken de filmproducenten dan ook weer rumoer in de pers, want is het niet schandalig dat iedereen al oordeelt, zónder de desbetreffende films te hebben gezien? En dat in een tijd waarin de arthousefilm het toch al zwaar heeft!

Meesterwerk


Over één film lijkt iedereen het vooraf, ook ongezien, wel al geheel eens; die van de eerdere Gouden Palm-winnaar Abbas Kiarostami (1997, voor Taste of Cherry). Zijn eerste buiten Iran opgenomen speelfilm, The Certified Copy, met de Franse actrice Juliette Binoche, moet volgens alle buzz een onvervalst meesterwerk zijn.

Artikel gaat verder na filmfragment van The Certified Copy:

]]>

Begin deze week werd op de valreep ook nog een film toegevoegd aan de 19 titels tellende hoofdcompetitie; het oorlogsdrama Route Irish van de Britse filmer Ken Loach, die de Palm in 2006 al eens won met The Wind That Shakes the Barley.

Ook Azië is, zoals gebruikelijk, weer sterk vertegenwoordigd in de competitie, met onder meer films van de Koreaanse meesterfilmer Lee Chang-dong, en de Thai Apichatpong Weerasethakul, die bekendstaat om zijn onorthodoxe vertelstructuur. Juryvoorzitter dit jaar is Alice in Wonderland-regisseur Tim Burton.

In de Un Certain Regard-sectie is de speelfilm R U There van de Nederlandse regisseur David Verbeek opgenomen. Dat programma wordt verder opgeluisterd met nieuw werk van enkele legendarische filmauteurs; de inmiddels 101 jaar oude Portugees Manoel de Oliveira, en het 79 jaar oude nouvelle-vague-icoon Jean-Luc Godard.

Artikel gaat verder na trailer van R U There:

]]>

Ook de mondiale kredietcrisis is vertegenwoordigd in Cannes: Oliver Stone presenteert Wall Street: Money Never Sleeps, het vervolg op zijn beursfilm Wall Street uit 1987. Wederom met Michael Douglas in de hoofdrol, die in zijn Oscar-winnende rol van Gordon Gekko (‘greed is good!’) weer opneemt. Stone’s film wordt, net als de nieuwe Woody Allen You Will Meet a Tall Dark Stranger, buiten de competitie vertoont, en dingt niet mee naar prijzen.

Kijk op cinema.nl voor meer over Cannes 2010.

Filmfestival Cannes (Reuters) Beeld
Filmfestival Cannes (Reuters)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden