Filmdvd's

  1. Tomas Alfredson: Let the Right One In. Distributie Living Colour Entertainment...

2. Carl Th. Dreyer: Vampyr – the strange adventure of Allan Gray (the masters of cinema series). Distributie Eurekavideo.

3. Ari Folman: Waltz with Bashir. Twin Pics.

4. Werner Herzog: Encounters Atthe End of the World (2-disc spe-cial edition). Dutch Filmworks

5. Aliona van der Horst: Boris Ryz-hy. Distributie Zeppers Film & TV/VPRO.

6. Roy Andersson: You, the living.Distributie Lumière.

7. Nuri Bilge Ceylan: Three Mon-keys. Distributie Filmfreaks.

8. Darren Aronofsky: The Wrestler.Distributie Dutch Filmworks.

9. Henry Selick: Coraline. Distribu-tie Universal.

10. Peter Davis: Hearts & Minds. Dis-tributie Videofilm Express.

Een goede film blijft een goede film. En er is niks mis met een kale dvd-uitgave, zolang de (al of niet digitaal gerestaureerde) beeld- en geluidkwaliteit maar overtuigt. Veel erger zijn de hoesjes die van alles aan mooie extra’s aankondigen, maar de belofte vervolgens niet waarmaken. Dan blijkt de ‘biografie’ na 6 keer doorklikken slechts een A-viertje met algemeenheden, en zijn de ‘deleted scenes’ amper een minuut lang en hooguit goed voor de constatering: terecht. En, nu we toch klagen, het gros van al die ‘making of’ filmpjes maakt die titel zelden waar. Hooguit een paar wiebelige shots van de filmset, waar iemand voor de vorm een keertje actie roept, en dan snijdt men al door naar de talking heads: bijeengetrommelde acteurs en aanverwanten, die voor zo’n kartonnen filmposter nog eens hun regisseur roemen, en uitleggen welke rol ze ook alweer spelen. Informatie die hooguit leuk was vóór de film in première ging.

Nee, een ‘extra’-etiquette onder dvd-distributeurs bestaat nog niet. En ook het besturingssysteem om heen en weer te springen tussen extra’s en film hapert nog te vaak. Wie heeft bedacht dat je na elke menu-handeling weer moet terugkeren bij die niet weg te klikken kijkwijzer-waarschuwing? Of bij die lollig bedoelde, maar na één keer zien al doodvermoeiende Postbus 51-achtige academiefilmpjes, die de verkeerde mensen (doodeerlijke kopers van dvd’s) bestraffend toespreken dat kopiëren diefstal is.

Maar er zit tegelijk ook vooruitgang in die extra’s. Labels als Criterion Colection of The Masters of Cinema Series weten klassiekers almaar verder aan te kleden met volwaardige documentaires, verloren gewaande scènes, en complete filmcasts én collega-regisseurs die op een meesterwerk terugblikken. Toch kan de mooiste ‘extra’ heel simpel zijn. De Zweedse filmer Roy Andersson, die geen woord of scène toevoegde aan de dit jaar uigebrachte dvd-versie van You, the living (2007), en na afloop van zijn in tableaus gevatte inktzwarte sprookje, enkel nog zijn camera achteruit laat glijden. Om de dvd-kijker even een blik te gunnen op de wonderschone kunstmatigheid van zijn filmsets.

Bor Beekman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden