Filmrecensie Working Woman

Fijnzinnig Working Woman over een vrouw in een bedrieglijk transparant kantoor ★★★★☆

Interessant hoe in Working Woman handelingen en uitdrukkingen even onschuldig als akelig zijn 

Drama

Regie Michal Aviad.

Met Liron Ben-Schlush, Menashe Noy, Oshri Cohen. 93 min., in 19 zalen.

Het begint met een onverwachte, ongewilde kus. Of misschien toch al eerder, met zogenaamd beroepsmatige opmerkingen over haar kleren en haar. Orna, een ambitieuze dertiger in Jeruzalem, probeert in ieder geval zo lang mogelijk afstand en kalmte te bewaren, terwijl haar kersverse werkgever Benny steeds ongepastere avances maakt. 

Ook voor de toeschouwer is het een verstikkende situatie, in het scherpe Israëlische drama Working Woman. Het liefst wil je dat Orna (Liron Ben-Schlush) zo snel mogelijk haar spullen pakt en dat Benny (Menashe Noy), een smeuïg handelende en wandelende vijftiger die gewend is dat iedereen naar zijn pijpen danst, een harde prijs betaalt voor zijn gedrag.

Tegelijkertijd maakt schrijver-regisseur Michal Aviad pijnlijk duidelijk dat Orna in haar nieuwe baan helemaal op haar plek zit. Met groot gemak zorgt Orna voor structuur en haalt ze buitenlandse klanten binnen. En dan is er ook haar thuissituatie. Omdat het restaurant van echtgenoot Ofer (Oshri Cohen) slecht loopt, terwijl ze voor drie kleine kinderen moeten zorgen, kan Orna zich een ontslag nauwelijks permitteren.

Dus komt ze steeds terug naar haar bedrieglijk transparante kantoor en kropt ze alles op; kan ze ‘s nachts niet slapen, dan gaat ze liever strijken dan met Ofer te praten. Working Woman (Isha Ovedet) is zo’n film waarbij je van lieverlee op het hoofdpersonage gaat inpraten.

Knap, hoe de film je in die positie brengt en zelf het hoofd koel houdt. Dat is te danken aan de precieze, observerende vertelstijl die cineast Aviad kiest. In de scène waar Benny zijn spijt betuigt, blijft de camera alsmaar op hem gericht, en staat Orna met de rug naar je toe; pas nadat hij Orna heeft gevraagd of ze hem vertrouwt, zie je háár gezicht, in een lang close-up dat Benny’s vraag als het ware herhaalt zonder antwoord te geven.

Interessant is ook hoe allerlei uitdrukkingen en handelingen - al was het maar het delen van een sinaasappel - even onschuldig als akelig zijn. Of hoe Orna thuis van Ofer dezelfde complimenten over haar uiterlijk krijgt die Benny eerder maakte, waarna ze elkaar ook nog eens verleiden door opdrachtgever en werknemer te spelen. Wellicht zie je hier een vrouw die nergens aan haar rol als lustobject ontsnapt. Of toch vooral twee gelijkwaardige geliefden, die de machinaties van seks en verleiding vrolijk naar hun hand zetten.

Juist omdat Working Woman zo fijnzinnig met zijn materie omgaat, valt de onbevredigende finale uit de toon. Gelukkig blijft de complexe, krachtige vertolking van actrice Liron Ben-Schlush ook dan overeind: gelooft Orna zelf wel echt in de glimlach die vlak voor de aftiteling op haar gezicht verschijnt?

LEES VERDER

Regisseur Michal Aviad over haar film Working Woman: ‘We kennen allemaal een Orna, of we zijn haar geweest’
Elk personage in haar film vertegenwoordigt op zijn of haar manier het systeem waarin we met z’n allen gevangen zitten, zegt Aviad. Zowel mannen als vrouwen hebben volgens haar veel te winnen bij een goed gesprek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden