AlbumrecensieMitsuko Saruwatari - Wilhelm Berger, volume II

Fijn dat Mitsuko Saruwatari Wilhelm Bergers muziek ontsluit, en ook nog op geraffineerde wijze ★★★★☆

De nu nagenoeg vergeten Wilhelm Berger (1861-1911), componist uit Bremen, verenigde twee van de drie grote B’s in zijn muziek – Bach en Brahms. Hij componeerde het liefst in het genre waarin Bach uitblonk, de fuga. Terwijl de fuga’s een onmiskenbaar barok karakter hebben, is het herfstachtige van Brahms constant aanwezig.

De Japanse, maar in Nederland gevestigde pianist Mitsuko Saruwatari speelt op haar inmiddels tweede album met muziek van Berger heel geraffineerd met die combinatie van Barok en Romantiek. Zoals in Introduktion und Fuge für Klavier in g-klein: de fugathema’s die elkaar achterna zitten en waarmee Berger ongelooflijk knappe meerstemmige structuren maakte, licht Saruwatari met discrete toets uit, zacht-portato gespeeld. Wanneer de fugaconstructie op haar hoogtepunt is, geeft ze de muziek de goudbruine weemoed die zo karakteristiek is voor Brahms, breed en expressief.

Fijn dat Saruwatari deze muziek ontsluit. Bergers rijke muzikale wereld is het waard om gehoord te worden.

Mitsuko Saruwatari

Wilhelm Berger, volume II

Klassiek

★★★★☆

Et’cetera

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden