Fidelio

Eendrachtig, energiek en fel geluid

Frits van der Waa

Amnesty International bestaat in 2011 een halve eeuw en Decca brengt een nieuwe opname van Fidelio uit. Daar hadden beide partijen wat zinnigs mee kunnen doen, want Beethovens enige opera is nog altijd het muziekdrama waarin het lot van politieke gevangenen aan de kaak wordt gesteld.

De nieuwe registratie is gemaakt bij een aantal concertante uitvoeringen tijdes het festival van Luzern van vorig jaar. Het festivalorkest bundelde hiervoor de krachten met het Mahler Chamber Orchestra.

Het gezelschap produceert onder leiding van Claudio Abbado een eendrachtig, energiek en fel geluid. De zangers laten bedreven doch niet al te bevlogen geluiden horen. De Zweedse Nina Stemme is sympathiek als Leonore, die zich als man verkleedt om zo haar geliefde Florestan, die ietwat robuust kwelende tenor Jonas Kaufman, uit de cel te bevrijden. Falk Struckmann biedt sinistere noten als gouverneur Pizarro, een 19de eeuwse Mladic. Beethoven schipperde bij het componeren tussen Mozartiaans Singspiel, tragiek en een universele boodschap die het muziekdrama ontstijgt.

Die laatste wint en de mooiste passages zijn dan ook die van de gevangenen, gezongen door het Arnold Schönberg Chor.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden