Fictie of niet, Gibson verfilmt holocaust

Volgens de vader van de filmmaker Mel Gibson is de holocaust pure fictie. Gibson weet dat er ‘gruwelijkheden zijn gebeurd’ in Europa, en dat joden in concentratiekampen zaten....

Gezien deze achtergrond was het nieuws deze week opvallend: het productiebedrijf van Gibson gaat een televisieserie over de holocaust maken, in opdracht van de Amerikaanse tv-zender ABC. En de basis voor de serie, meldde The New York Times, is het verhaal van de Nederlandse Flory van Beek.

De joodse Van Beek trachtte aan het begin van de Tweede Wereldoorlog weg te komen met haar man Felix. Dat mislukte, ze kwam terug in Nederland, dook onder, en emigreerde in 1948 alsnog naar de VS. Over haar belevenissen schreef ze een boek, Flory, dat in de VS een succes werd (de tweede druk verschijnt volgende week) en in het Nederlands verscheen bij uitgeverij Arena.

Dit verhaal over oorlog en liefde lijkt ABC mooi materiaal voor een serie. Het project bevindt zich nog in een vroeg stadium: ABC heeft een optie op Flory, waar de onderneming binnen een jaar van af kan. Maar het lijkt de zender ernst: een scenarioschrijver is met het boek aan de slag, Van Beek zal een stem hebben in het eindproduct, en volgens haar heeft ABC 20 miljoen dollar voor de serie opzijgezet.

Waarom de onderneming van Gibson, Con Artists Productions, in de arm werd genomen, is niet duidelijk. Of de omstreden acteur/regisseur persoonlijk betrokken zal zijn evenmin. Gibson wilde geen commentaar geven. Maar een topman van ABC gaf toe dat de naam Gibson altijd garant staat voor opwinding en dus aandacht: ‘Controverse is publiciteit.’ Volgens een betrokken producent zoekt ABC alvast ‘zo veel mogelijk aandacht’.

Is Van Beek gelukkig met de gang van zaken? ‘Ik had dit helemaal niet verwacht’, zegt ze vanuit haar huis nabij Los Angeles. Haar boek begon als een eerbetoon aan haar moeder, die door de nazi’s werd vermoord. Het waren ‘slechts mijn herinneringen’, zegt Van Beek. ‘Mijn zorg is alleen dat we dit nooit vergeten.’ Slechts twee van haar familieleden overleefden de holocaust.

Over Mel Gibson wil de schrijfster het liever niet hebben. ‘Ik ken hem niet. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden.’ Van Beek heeft The Passion of the Christ niet gezien: ‘Te traumatisch.’ Zolang Gibson slechts zijdelings betrokken is, lijkt ze geen probleem te zien. Het gaat haar erom dat verhalen over de jodenvervolging een groot publiek bereiken. ‘Het is voor de volgende generatie.’

Gibson is nooit betrapt op enthousiasme voor zulke bewustwording. En zijn betrokkenheid was in de Verenigde Staten meteen een bron van zorg. ‘Hij moet helderheid scheppen en de holocaust-ontkenning afwijzen’, aldus David Wyman van het Instituut voor Holocaust-studies in Californië. Het was niet ‘gewoon een van de gruwelijkheden tijdens de Tweede Wereldoorlog’, en dat moeten we van Gibson horen, vindt Wyman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden